Jag har en Sigma EF-500 DG Super till min A1. Det fungerar bra med några frågetecken.
Vet inte om den verkligen använder ADI. Det blir i alla fall ingen skillnad mot "Pre-flash TTL". Hursomhelst, exponeringen blir korrekt i båda lägena.
Finessen "Multi" (en inställning på Sigman) fungerar inte, kan vara fel på mitt exemplar.
Manuellt läge funkar bara om man använder exponeringsläge M på kameran. Det går alltså inte att ställa in blixten manuellt i läge P,S och A. Irriterande. Inte heller går det att ställa in blixteffekten från kamarans menyer som man kan med den inbyggda blixten (jag inbillar mig att detta är möjligt med en orginalblixt). Inställningen måste göras på blixten.
Exponeringkompensation (i ngt av de automatiska lägena) funkar bra.
Trådlös blixt funkar bra.
Slavläget funkar men Sigman kräver att uteffekten på den inbyggda blixten är hög. Mao funkar det inte i alla lägen. (Varför? det funkar ju bra i Wirelessläge!?)
Slutsats: De viktiga funktionerna fungerar klanderfritt men man får dras men en del ofullständigheter.
En relaterad fråga som jag har funderat på sen jag köpte blixten är hur det fungerar med korta blixtsynktider på en digitalkamera. På vanliga kameror finns det ju ett specialläge för korta exponeringstider i kombination med blixt. Det brukar heta FP eller HSS tror jag. Detta verkar inte behövas på digitalkameror (inte på A1 ialla fall). Jag har prövat att ta bilder med 1/16000s och det funkar bra. Antar att det har att göra med att det inte finns någon mekanisk slutare. Kan nån reda ut hur det fungerar egentligen. Hinner blixten "brinna ut" och exponera motivet färdigt på 1/16000 sekund?