Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Minolta 7i/7Hi/A1...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är olika kontakter på dem. Och kamerornas elektroniska protokoll för kommunikation är annorlunda.
 
Lionheart skrev:
Dom svarade så här

"Vi har inga uppgifter som styrker det, Men.. jag har mycket svårt att tänka mig att den inte skulle vara TTL kompatibel med A1, eftersom den passar till dimage 5 och 7 serien."

Den bör helt klart passa, men man vet dock aldrig...

Det är mycket konstigt att det ska vara så svårt att få reda på om en blixt är kompatibel eller ej. Som jag skrev tidigare så sa Cyberphoto för några månader sedan att den inte passade 7i, antar att dom inte vågade säga annat för att dom inte var säkra.

Om du köper en så tycker jag att du ska klargöra för dem att du vill hårdtesta blixten nån vecka & kunna returnera den om några konstigheter uppstår.

Annars så tycker jag att dom borde kunna göra den testen, det bör ligga i deras intresse...

Minolta support säger hårdnackat att dom inte kan garantera kompatibilitet med andra blixtar än deras egna, det kan man ju också förstå eftersom det knappast ligger i deras intresse att testa andra tillverkares blixtar...

Larsa
 
Så här ser kompatibiliteten ut mellan Sigmablixten & D7/7i/7Hi, enligt pålitlig amerikansk sight.

Sigma Super EF-500 DG. You must get the "DG" model. This emulates most of the Minolta features. The only feature that does not work as far as I know is that the flash does not have a "bounce" sensor, and so does not automatically switch to TTL metering when using bounce as do the Minolta flashes.

Vad som menas med det sista är att med Minoltablixtarna så kopplas ADI ur & ersätts med TTL om blixthuvudet vrids, så icke med Sigman. Detta är viktigt att veta eftersom blixtexponering med indirekt ljus & ADI inte fungerar utan ger underexponering som följd.

Enligt en Amerikansk användare så ska detsamma gälla för A1, han har använt blixten både till 7i & A1.

Källa.

Larsa
 
Provade Sigma EF-500 DG super och

EF-500 DG ST till min 7i men ingen av dem fungerade. Är det någon som fått det att funka och i så fall hur??
 
Jag har en Sigma EF-500 DG Super till min A1. Det fungerar bra med några frågetecken.

Vet inte om den verkligen använder ADI. Det blir i alla fall ingen skillnad mot "Pre-flash TTL". Hursomhelst, exponeringen blir korrekt i båda lägena.

Finessen "Multi" (en inställning på Sigman) fungerar inte, kan vara fel på mitt exemplar.

Manuellt läge funkar bara om man använder exponeringsläge M på kameran. Det går alltså inte att ställa in blixten manuellt i läge P,S och A. Irriterande. Inte heller går det att ställa in blixteffekten från kamarans menyer som man kan med den inbyggda blixten (jag inbillar mig att detta är möjligt med en orginalblixt). Inställningen måste göras på blixten.

Exponeringkompensation (i ngt av de automatiska lägena) funkar bra.

Trådlös blixt funkar bra.

Slavläget funkar men Sigman kräver att uteffekten på den inbyggda blixten är hög. Mao funkar det inte i alla lägen. (Varför? det funkar ju bra i Wirelessläge!?)

Slutsats: De viktiga funktionerna fungerar klanderfritt men man får dras men en del ofullständigheter.

En relaterad fråga som jag har funderat på sen jag köpte blixten är hur det fungerar med korta blixtsynktider på en digitalkamera. På vanliga kameror finns det ju ett specialläge för korta exponeringstider i kombination med blixt. Det brukar heta FP eller HSS tror jag. Detta verkar inte behövas på digitalkameror (inte på A1 ialla fall). Jag har prövat att ta bilder med 1/16000s och det funkar bra. Antar att det har att göra med att det inte finns någon mekanisk slutare. Kan nån reda ut hur det fungerar egentligen. Hinner blixten "brinna ut" och exponera motivet färdigt på 1/16000 sekund?
 
f_lindstrom skrev:
Vet inte om den verkligen använder ADI. Det blir i alla fall ingen skillnad mot "Pre-flash TTL". Hursomhelst, exponeringen blir korrekt i båda lägena.

Den ska enligt uppgift fungera med ADI, skillnaden mellan PF-TTL & ADI är dock oftast svår att avgöra på bilderna.

En sak som dock är viktig är att vid vinkling av blixthuvudet så kopplar minoltablixtarna automatiskt ur ADI & går över till TTL, sigmablixten gör ej detta utan man måste göra det själv.

ADI räknar även in avståndet till motivet (får info från AF), därför så fungerar inte ADI vid reflektion mot exempelvis tak eftersom det beräknade avståndet då inte stämmer.

Om du vill se att ADI verkligen fungerar så kan du vinkla blixten uppåt, får du ändå en bra exponering trots att du har ADI inställt så bör detta tyda på att kameran arbetar i TTL.

Adi är bra vid fotografering av stora ljusa ytor (eller mörka) eftersom den inte blir lika lurad som TTL som bara tar hänsyn till mängden reflekterat ljus.

f_lindstrom skrev:

En relaterad fråga som jag har funderat på sen jag köpte blixten är hur det fungerar med korta blixtsynktider på en digitalkamera.

Eftersom 7i/A1 inte har någon ridåslutare utan centralslutare så grejar den blixtexponering på alla tider, en viss reservation ska dock göras för dom allra snabbaste tiderna där jag läst att felexponering kan förekomma. Detta gäller dock tider över 1/2000 sek & jag har bara läst om det, aldrig upplevt problemet själv på min 7i med HS5600.

Larsa
 
Skulle vilja testa en

original Minoltablixt för att se om det funkar med en så´n. Sigmablixtarna fanns på Expert Fridhemsplan men de hade inga minoltablixtar i lager alls. Var skulle jag kunna testa minoltablixtarna någonstans??
 
Sist jag var i Stockholm hade de alla varianterna hos Sergel Foto...

Tips: Expert Hötorget, konserthuset brukar gå att diskutera priser med... jag fick köpa en 3600 där till mycket överkomligt pris för ganska precis ett år sen... men den sålde jag o bytte upp mej till en 5600... vem kan klara sej utan digitaldisplay o stroboskopblixtar?

/kg som e lite prylgalen
 
Jag kollade upp de flesta alternativa blixtar som finns på den svenska marknaden innan jag till slut bestämde mig för att lägga pengarna på en Minolta PF 5600HS(D).
Det som fick mig att bestämma mig var dels att ingen blixttillverkare kunde garantera funktionen tillsammans med A1:an, dels att originalblixten har flest finesser, samt det faktum att kamerans garanti inte gäller om en icke originalblixt orsakar ett kamerafel.

Mellanskillnaden i kronor kan synas stor men det är väl investerade pengar anser jag!
 
Det ska väl mycket till för att en blixt ska förstöra en kamera, hoppas jag. Men du har nog gjort rätt val ändå. Bytte själv min 3600 mot en 5600 i somras... inte för att jag var missnöjd med 36:an men paneler o knappar e alltid spännande ;-)

Med dagens dollarkurs bör man kunna fynda overthere...
 
IR-belysning

Är det någon som har nån koll på om IR-belysningen på minoltas blixtar (5600,3600) fungerar med A1:an, den har ju som bekant lite taskigt mörkerseende.

Soft - Som är rejält trött på vintern!
 
Är rejält sugen på Sigma EF-500 DG men jag blev väldigt tveksam när jag läste Fredrik Lindströms postning om vad som inte fungerar tillfredsställande. Dessutom tänkte jag strunta i Super utan köra den vanliga. Behöver inte så mycket inställningar.

Men om inte bounce fungerar och man inte kan göra manuellt med blixten när kameran står i P eller S,A läge så vet jag inte om det är nåt att ha.
 
Hur bra är 2500 D i jämförelse med 3600D?
Finns det nån som har provat någon Metz blixt som fungerat med minolta dimage 7 serien?
Duger 2500:an till lite amatörfotografering, typ lite porträttbilder på kompisar ;) ?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.