ANNONS
Annons

Blixt till Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

daz

Aktiv medlem
Vet nån av er vilka blixtar som funkar med Dimage 7i? både deras egna å 3'e partsblixtar är av intresse.. även begagnat..

Jag har idag en blixt som funkar till min EOS 500n. Finns det nån adapter som gör att jag kan använda den till min digitala kamera oxå? Skulle ju va smidigt, så man slipper släpa på flera st...

Såvitt jag vet fungerar bara Minoltas egna 3600HS(D) och 5600HS(D), jag provade lite varianter innan jag "gav upp" o köpte den, som jag tyckte, dyra originalblixten 3600HS(D), sen dess har jag lärt mej mer o sett att blixtar är dyra leksaker om de ska vara nåt att ha. Har därför skaffat en 5600 HS(D) också... men 36:an är såld, bara inte levererad än...

Som KG skriver, håll dig till Minoltas 3600HS(D) eller 5600HS(D). Det finns ett par andra som kan fungera men det verkar vara osäkert över den fullständiga kompatibiliteten.

Har själv en 5600HS(D) till min 7i & den fungerar perfekt. Tyvärr så kan inte 7i använda sig av AF-hjälpbelysningen på blixten pga att den inte har någon styrning för detta, annars så fungerar allt.

Larsa

Hej nattuggla Lars! har du fått stroboskopfunktionen att funka med din 7i? det de kallar för modelljus... jag har inte lyckats med min sjua, men det kanske beror på att jag inte ställt in nåt riktigt, eller så är det ännu en skillnad mellan 7 och 7i. I manuellt läge har jag fått den att skicka iväg multiblixtar i stor mängd, så många att bilden blivit totalt oanvändbar, men kul ser det ut! *s*

Tjaba.

Anledningen till att jag är vaken är att jag jobbar nattskift.

Jag tror att man får skilja på stroboskopfunktionen & modellljuset, ok det blir ungefär samma effekt med dom båda lägena men dom skall användas till olika ändamål.

Modelljuset ska man använda till att se hur skuggor faller exempelvis bakom en modell, det utlöses med testknappen efter att du vridit reglaget till modelljusläge.

Testa att ställa upp något framför en vägg & kör iväg modelljus rakt mot föremålet, då ser du hur skuggan bakom föremålet blir.

Stroboskopeffekten ska användas till att visa ett förlopp på en bild, exempelvis en golfsving. Har testat lite utan framgång, har inte riktigt förstått hur det ska ställas in & blir inte mycket klokare av bruksanvisningen. Ska försöka mig på det igen & återkommer om jag lyckas.

Larsa

Tackar för era svar.. ska kolla runt lite om man kan hitta nån som vill sälja sin begagnad.. för som sagt, dom är ju en aning dyra nya...

Ni som har eller har haft dom båda blixtarna, vad är det för stor skillnad på dom som skulle göra att man borde köpa den ena istället för den andra?

den största skillnaden är ledtalet, 36 resp 56
en annan viktig skillnad är att 56:an kan vridas i sidled (hela varvet runt) och även vinklas nedåt, 36:an kan vinklas uppåt. 56:an har en sexig panel för en mängd inställningar. 36:an drar mindre ström... men ingen slukar batterier direkt.

56:an har fler manuella inställningar av blixtstyrkan mm.

56:an väger mer än 36:an och är något större.

56:an har fler inställningsmöjligheter, kan avfyra blixtskurar och stroboskopblixtar. 36:an har en vidvinkelskiva som du får ha med dej o montera vid behov, 56:an har en inbyggd skiva. 56:an har uttag för extern ström.

Båda blixtarna kan fjärrstyras från Dimage 7i/Hi och Dynax dock INTE från en Dimage 7.

Jag sålde min 36:a (inköpt i december 2002) för 2000 kronor inkl en sats uppladdningsbara batterier o laddare (ingår inte normalt)

Båda blixtarna fick bra betyg i FOTO´s blixttest i förra numret...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar