Annons

blixt till canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Malmgren

Medlem
Jag funderar på att köpa en blixt som fungerar vid t.ex. porträttfoto. Men jag vill också att den ska ge bra resultat vid fotografering i stora utrymmen då jag även tänkt använda den i en klätterhall.

Är canon speedlight 430EX stark nog, eller behöver man något kraftigare för dessa situationer?

Tack på förhand

/Stella
 
Du kanske skulle skaffa ett studioblixtpaket istället då.För porträttfoto kommer du ändå att behöva skaffa paraplyer och stativ.

Billigt som tusan nuförtiden,1995:- för två 110ws blixtar med paraplyer och stativ. Det är billigare än EN av de vanliga kamerablixtarna, och mycket starkare. Fast de behöver ju ström då föståss.

Annars kan du ju köpa ett gäng billiga blixtar och ha som slavar. Kaffebrus tex har såna från ca 700:- styck.
 
En studioblixt av typen som kaffebrus säljer binder dig till att ha två hål i väggen om du inte köper ett sånt där dyrt batteripaket som kan ge dig 230V "bärbart". Det är dyyyrt.

Jag tror att går bra att använda 580EX som liten portabel studioblixt, speciellt om du köper till ett enkelt stativ, en sladd så att du kan montera blixten på stativet och på så sätt stå fritt med kameran och ett litet paraply så att blixtens ljus sprids. Det bör lysa upp en klättervägg rätt bra. Visst, inte som en studioblixt men mer funktionellt på festen, på semestern etc.

Jag rekommenderar 580 framför 430. Jag har dem båda och 430 är bra, men den har inte samma fina handhavande som 580 har.
 
Här är en variant.

Studioblixtar 2st, 2 st stativ, 2 st paraplyer = 1995:-

+ Sigma 530 DG Super med inbyggd slavfunktion och TTL ( ledtal 52 ) =

Totalt 4300:-

= Samma pris som en 580 EX ( ca 4300:- )
 
Malmgren skrev:
Tack för svaren :)
Det kanske blir en 580EX tillslut...
Titta under produkter / annonsmarknad här på fotosidan, det kanske kan bli 2 begagnade i stället för 1 ny. Många byter för att version 2 av 580 EX har kommit, Om du inte tänkt plåta i ösregn har det ingen betydelse.
Mvh //Olle
 
Bra idé att leta begagnat.
Det verkar finnas flera alternativ, men jag tror det passar bäst med en vanlig blixt som är lätt att ha med sig.
;)
 
Malmgren skrev:
Bra idé att leta begagnat.
Det verkar finnas flera alternativ, men jag tror det passar bäst med en vanlig blixt som är lätt att ha med sig.
;)
580 EX styr eller flera EX-Blixtar med full automatik, den är inte speciellt stor heller. Du kan ju alltid komplettera med flera blixtar senare.
Kör själv med 580 som då och då får hjälp av en 430, fungerar hur bra som helst.
Bara en ensam 430 tror jag inte räcker till klätterväggen.
Lycka till!
Mvh //Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.