** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Blixt till a700

Produkter
(logga in för att koppla)
Funkar inte sonys egen blixt bäst ihop med sonys kameror?? Jag har sett folk skrivit så vid några tillfällen.. Och då priserna inte är milsvitt ifrån varandra så....

Och har man köpt sin kamera nyligen dom senaste månaderna så har man väl ännu cash back med en tusing....och då blir en Sonyblixt riktigt prisvärd...

Eller denna?? Ser i varje fall klart intresant ut..Fast för dom som kan få tillbaks pengar så är den väl oint.. men annars..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58AF1S

Senast ändrad:
Nissin, Soligor eller Metz då? Är de prisvärda och jämförbara i kvalité med Sony/Minoltas eller Sigmas blixtar?

HAr du råd så helt klart 58an! Man behöver ofta mer ljus än vad man kan tro!

Klart man har råd. På ett sätt eller annat. Allt handlar om prioriteringar.. ;)

Får se hur det blir, det är inte så bråttom. Nyköpta huset och den kommande renoveringen är prioriterat före såklart.. och jätte-TV:n. Fasen det blir ju inga pengar över.. :)

Får se hur det blir, det är inte så bråttom. Nyköpta huset och den kommande renoveringen är prioriterat före såklart.. och jätte-TV:n. Fasen det blir ju inga pengar över.. :)

tänk på att priserna kommer gå upp 30 - 50% om en månad eller så ...

Min sigma dg 500 II super eller vad den heter går och köra trådlöst, jag får t.o.m bättre exponeringar då. När jag har den på kameran är det som lotto, helt kass, det kan bli svart bild eller totalt vitt eller lagom.
Och detta när jag tar bilder på samma motiv med samma inställningar.
...
Förvånar mig inte. Sigma vill inte betala några licens-avgifter till Sony, utan kör med "reverse engineering", dvs de försöker att bakvägen få kläm på hur Sonys blixtprotokoll fungerar (de är inte överdrivet framgångsrika). Detta innebär att deras prylar fungerar sämre eller inte alls när originaltillverkaren lanserar en ny generation kameror.

Situationen är exakt densamma när det gäller Sigmas objektiv. Det finns väldiga mängder av lite äldre Sigma-objektiv liggande ute i stugorna, som inte längre fungerar ihop med de nyare kamerahusen. Sigma-prylar är billigare vid inköpsögonblicket, men sjunker därefter betydligt snabbare i användbarhet och värde, och blir i en del fall helt värdelösa.

Då får man MYCKET MER för pengarna ifall man istället köper en begagnad Minolta digitalkapabel blixt. "Problemet" är bara att Sony har lyckats med att i stort sett tre-dubbla sina marknadsandelar på något år, vilket har medfört att den stora mängden av nya Sonyiter har sugit upp det mesta av det som brukade finnas på begagnat-marknaden...

Men man får väl då istället trösta sig med att man i alla fall har råkat satsa på ett märke som går framåt - alla de andra "stora" kameratillverkarna har ju gått kräftgång under det gångna året.

Nu har jag ingen erfarenhet av 3rd:e parts blixtarna till Sony.

Men 58Am ska vara det bästa Sony har att erbjuda, och med tanke på hur den presterar i jämförelse till Nikons SB-900, som blir man nästa mörkrädd bara att tänka på att hur deras billigare blixtar presterar ?

Designen på 58AM är är väl det som talar mest för den, väldigt smart och smidig för den som kör mycket blixt på kamera med "bounce" . Inte överdrivet stor är den heller, och den formsydda väskan som följer med är faktiskt användbar, till skillnad från Nikons väskor..

Dock så är den inte speciellt smart,och blixt mätning är lite si och så med, många ggr räknar den fel och man får justera med +ev.

Men för nuvarande så är detta Sony har att erbjuda, så då är väl 58AM det bästa du kan få tag på.

Trots saknaden av mer avancerade funktioner, "hjärna" och kontakt möjligheter.

/Paul L.

Senast ändrad:
...
Men 58Am ska vara det bästa Sony har att erbjuda, och med tanke på hur den presterar i jämförelse till Nikons SB-900, som blir man nästa mörkrädd bara att tänka på att hur deras billigare blixtar presterar ?
...
Ja - de är ju så utmärkta i sina respektive prisklasser att konkurrenterna för svimningsanfall redan när de hör ljudet när kartongen öpnnas.

Ironi? Fakta? Problemet för mig är ju att jag med min bristande kunskap inom blixtar inte kan veta vad som är vad.

Förvirra mig inte.. ;)

Har själv en Sigma EF-500 DG Super ( om den är super vet jag inte....).
Tyvärr så är den inte helt tillförlitlig när det gäller samspelet med min kamera (A700), det blandas och ges med över- och underexponeringar med ca 1 steg. Så jag ställde en fråga här på forumet ang det här och fick då till svar att det var ganska vanligt förekommande när det gällde Sony kameror. Kan oxå nämna att den fungerade helt felfritt med min KM5d.Det kan ju vara bra att ha med sig när man ska välja blixt.

Själv funderar jag på vilket som kan vara bäst en beg 5400:a eller en ny 42:a, risken finns kanske att 5400:an inte blir 100%-ig när det gäller exponeringarna ? Om man skulle få för sig att byta.

/ Anders

Senast ändrad:
Min sigma dg 500 II super eller vad den heter går och köra trådlöst, jag får t.o.m bättre exponeringar då. När jag har den på kameran är det som lotto, helt kass, det kan bli svart bild eller totalt vitt eller lagom.
Och detta när jag tar bilder på samma motiv med samma inställningar.

Funkade mycket bättre på A100 och km5d, kanske någon mjukvara som blivit gammal.
Numera köra jag i manuellt läge, då får man en chansad bild och sen "chimpar" till rätt exponering.
Blir till att hosta upp lite slantar som jag inte har för F58:an
Den verkar über.

Citerar mig själv. :) Kom på ett fel som påverkar exponeringen, blixtfästet i kameran glappar, testade en sony 42:a och den satt löst också, däremot satt min sigma fin fint på kompisen a200 och då även hans 42:a.
Har läst om att det är fler som har glapp i fästet och det finns lite ghettolösningar inkluderande svart eltejp. tro jag ska pilla lite med det o se hur det blir.

Jag har en Sony 56:a till min A700 och den kombinationen exponerar väldigt bra och konsekvent. Aldrig några obehagliga överaskningar.

Aj-aj-aj, inte får Du väl säga det så otvetydigt. Har Du inte fattat att det politiskt korrekta svaret är Nokia, f'låt, Nikon ska de' ju va', SB-900.

Aj-aj-aj, inte får Du väl säga det så otvetydigt. Har Du inte fattat att det politiskt korrekta svaret är Nokia, f'låt, Nikon ska de' ju va', SB-900.

Jag har påtalat det tidigare, men din ironi förvirrar mig. Kan du inte vara lite klar med vad du menar istället.

Jag är ute efter en bra blixt till Sony. Dina förvirrande inlägg om nikonblixtar hjälper inte mig. Är det månne någon tidigare diskussion du ältar eller vad sjutton?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar