Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till a700

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har påtalat det tidigare, men din ironi förvirrar mig. Kan du inte vara lite klar med vad du menar istället.

Jag är ute efter en bra blixt till Sony. Dina förvirrande inlägg om nikonblixtar hjälper inte mig. Är det månne någon tidigare diskussion du ältar eller vad sjutton?
Inläggen är inte förvirrade - det är Du som blir förvirrad. Är jag tillräckligt klar för Din smak med rådet i föregående påopst?

Aj-aj-aj, inte får Du väl säga det så otvetydigt. Har Du inte fattat att det politiskt korrekta svaret är Nokia, f'låt, Nikon ska de' ju va', SB-900.

Lennart du fortsätter med dina kommentarer som endast påvisar att du är mer mån om märket på kameran/utrustning än något annat.

I A900 tråden så anklagade du mig för nedsättande kommentarer ang A900, sen trillade poletten ner då det kom fram att mina åsikter var baserad på egna efarenheter med kameran...och att jag faktiskt plåtar med en, till skillnad från dig.

Så då ignorerade du helt att svara på mitt inlägg..

Verkar som du fortfarande är fast i samma spår..

Då du uppenbarligen anser att jag har fel, eller baserar mina åsikter på grunder bara gällande vilket märke man föredrar.

Vad är din erfarenheter med Nikons SB-900 i jämförelse med 58AM ?

Hur tycker du mätning skiljer sig (om den nu gör det ?) mellan Nikons TTL och Sonys TTL ?

/Paul L.

Senast ändrad:
Kaj:

Min poäng är att med tanke på at 58AM är den bästa blixten Sony har att ebjuda, så skulle jag nog satsa på den. Givetvis kan du inte använda en SB-900 jag använde den som referens för att ge dig en bild hur Sony "bästa" blixt presterar i jämförelse.

Så om nu de billigare modellerna (vilka jag inte har testat) inte presterar lika bra, så skulle jag bara ganska skeptisk till dem.

Dock så tror jag mer att det är en begränsing i kommunikationen mellan kameran och blixten(själva mätning) så det billiga blixtarna funkar förmodligen lika bra (när de gäller mätning)

Dock så kvarstår att 58AM design är en av de bättre jag sett, bättre än A900 för använding på kameran. Bra byggd, och en användbar softcase.

Om du skall "bounca" blixten så kommer du gilla 58AM, inte riktigt samma sak att hålla blixten i ena handen, kameran i den andra och plåta trådlöst.

Visst kan säkert funka för en del, i vissa situationer. Dock så kan det bli lite jobbigt om du plåtar med en större glugg.. .-)

Lycka till.

/Paul L.

Tack för länken Paul.
Kanske ger jag mig på 58:an ändå. Jag fick en oväntad ackordsutbetalning märkte jag.. :)

Det finns till och med pengar till annat. Vertikalgrepp och ett till batteri kanske? Hmm.. tål att tänkas på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar