Annons

Blixt, synka på andra ridån?

Produkter
(logga in för att koppla)

benson

Aktiv medlem
Jag har under en tid funderat över när och i vilka situationer man vid blixtfotografering synkar blixten på andra ridån? Har någon ett fotografiskt exempel eller bara kan förklara så vore jag glad!

Tackar på förhand
 
Kan vara ifall du plåtar något rörligt i mörker.

T.ex. en bil. Vid normal blixt får du först en bild på bilen och sedan spår av billjusen som då går framåt. Alltså det ser ut som bilen backat.

Med synk på andra ridån får du först spåren av billjusen ragistrerade på filmen sedan kommer blixten allra sist och fyller i detaljerna. Alltså det blir en bil med ljusspår efter sig och det ser ut som den kört i "rätt" riktning, framåt.

Svårförklarat utan bildexempel men hoppas du klurar ut det.

(Finns förklarat med bild i ett nummer av tidningen FOTO som behandlar blixtfotografering).

Slutsats:

Är lämpligt att använda vid blixtfotografering av objekt i rörelse.

Ex) Tivoli om natten, balettdansös i mörk lokal.
 
tack

Dan: Tack för en föredömligt pedagogisk förklaring. Skall genast göra lite tester.

Robert: Tack för bilden.
 
Motfråga: När bör man inte använda synk på andra ridån? Tänkte att det är väl dumt att fundera om andra ridån funkar i alla lägen.
 
Erik Schalin skrev:
Definitivt aldrig om du vill ha ner tiden för att frysa bilden.
Om du vill strypa det naturliga ljusets betydelse.
En fråga från en blixtanalfabet: Varför? Jag har svårt att förstå hur det skulle påverka balansen mellan befintligt ljus och konstljus vid vilken fas man synkar blixten.
 
Det har du alldeles rätt i Jim.

Funderar lite.....

Normalt sätter kameran 1/60 s i slutartid vid blixtanvändning.

Om man slår över till bakre ridån så får jag den tid som befintligt ljus ger (Läs längre).


Praktiskt borde det betyda att Normalt så krämar blixten på för fullt redan från början och slutaren stänger så fort den behöver. Vid bakre synk så öppnas slutaren och blixten kommer när ridån faller.

I så fall påverkas balansen betydligt.

Rätt eller fel?
 
Erik Schalin skrev:
Praktiskt borde det betyda att Normalt så krämar blixten på för fullt redan från början och slutaren stänger så fort den behöver.

Liten korrigering: Det är blixten som stängs av när bilden är tillräckligt exponerad. Slutaren är öppen den tid som är inställd.
 
jimh skrev:
En fråga från en blixtanalfabet: Varför? Jag har svårt att förstå hur det skulle påverka balansen mellan befintligt ljus och konstljus vid vilken fas man synkar blixten.

Nu kanske jag är ute och cycklar helt och hållet, men jag har för mig att jag har läst nånstans att (vissa) filmens karaktär ändras beroende på om blixtljuset exponeras före det befintliga ljuset, eller tvärt om..dv att det skulle inte bli samma bild om man har synk på första eller andra ridån, även om slutartid och bländare är samma...men som sagt, kommer inte ihåg var jag läste det, så jag kan inte styrka det.
 
Igen: Varför synka på första ridån?

Varför synkas blixten normalt på första ridån? Vad finns det för nackdelar med att alltid synka på andra ridån?

Jag förstår inte riktigt svaren från den här gamla tråden:
JohanF skrev:
Motfråga: När bör man inte använda synk på andra ridån? Tänkte att det är väl dumt att fundera om andra ridån funkar i alla lägen.
Erik Schalin skrev:
Definitivt aldrig om du vill ha ner tiden för att frysa bilden.

Om du vill strypa det naturliga ljusets betydelse.
Detta stämmer nämligen inte in på hur min Canon fungerar. Den väljer samma tid/bländare oavsett vilken ridå jag synkar med. Det naturliga ljuset får jag med i läget för tids- eller bländarautomatik. I program- eller manuellt läge kan en kortare blixtsynktid väljas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.