Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Pela

Ny medlem
Hej!

Jag har en A100 och två 5600 HS (D) blixtar och undrar om någon kan svara på om det går att ha den ena som "master" på kameran och den andra fristående som "slave". Har provat på en mängd olika sätt utan att lyckas. Med den inbyggda blixten funkar det bra att styra de andra som fristående.

MVH / Per

Jag bryter mig in här lite på tråden och undrar om du eller någon vet om det är möjligt att styra 5600 eller 3600(borde vara samma mekanism) med en annan blixt som slav än just den inbyggda?
Min 3600 fungerade fint WL med den inbyggda bixten. Sedan har jag nu köpt ett kaffebrus paket med 2 blixtar + radiosändare. Nu skjuter jag en KB blixt med radiosändare. Den andra KB blixten går på den första slaven, men jag skulle ju helst även kunna skjuta 3600 med den sista som slav, men det får jag inte att fungera!?

Diver69 skrev:
Jag bryter mig in här lite på tråden och undrar om du eller någon vet om det är möjligt att styra 5600 eller 3600(borde vara samma mekanism) med en annan blixt som slav än just den inbyggda?

Antar att du menar annan blixt som master, dvs köra 3600/5600 som slav till studioblixten?

Nej, det är en funktion som tyvärr saknas hos dessa blixtar. Kan iofs förstå det för 3600 men på 5600:an borde det gått med tanke på att det är en rätt dyr och för övrigt avancerad blixt.

CalleStahl skrev:
Tyvärr tror jag du måste använda den inbyggda blixten för att styra externa blixtar.
Skulle detta vara en begränsning med Sony A100? Jag har använt 5600HS(D) för att styra en 3600HS(D) trådlöst. Detta var i och för sig med en analog Minolta Dynax 7, men är det verkligen så att detta inte skulle gå med A100?

Testa med en lite längre slutartid - 1/60 eller 1/45 sekund. Man får räkna med en extra fördröjning när man kör trådlöst istället för med kabel.

Har också ett svagt minne av att det bara är 5600HS(D) som går att använda som trådlös kontroller, dvs 3600HS(D)-blixtarna kan bara köras som slavar (ej helt säker dock, har aldrig haft några sådana).

Edit: Ser att du har enbart 5600HS(D), så det borde inte vara några problem.

FlyerOne skrev:
Skulle detta vara en begränsning med Sony A100? Jag har använt 5600HS(D) för att styra en 3600HS(D) trådlöst. Detta var i och för sig med en analog Minolta Dynax 7, men är det verkligen så att detta inte skulle gå med A100?

Testa med en lite längre slutartid - 1/60 eller 1/45 sekund. Man får räkna med en extra fördröjning när man kör trådlöst istället för med kabel.

Har också ett svagt minne av att det bara är 5600HS(D) som går att använda som trådlös kontroller, dvs 3600HS(D)-blixtarna kan bara köras som slavar (ej helt säker dock, har aldrig haft några sådana).

Edit: Ser att du har enbart 5600HS(D), så det borde inte vara några problem.

Har ett svagt minne av att vissa trådlösa funktioner bara går med analoga kameror.
Ska kolla manualen ikväll därhemma.

Kollade lite som hastigast i Manualen för 5600.
Funktionen kallas RATIO men verkar bara stödjas av vissa analoga modeller. Blixten på kameran (master) ska ställa i läge WL-control och slaven i WL-CH1.

Kollade även bruksen till Sonyversionen av blixten HV56 och där är funktionen överhuvudtaget inte tillgänglig enl manualen, tyder på att det inte går med digitalarna, vet inte varför.

Hej
Jag kollade igenom manualerna och kom till samma slutsatts.
Men tänkte man kan alltid prova:
Satte 5600 som WL master. Kopplade dem på kameran testade om blixtarna löste ut med hjälp av AE knappen. Inget hände mer än att blixten hoppade från WL master till WL. Provade med blixtern på kameran gick att ställa om men så fort jag gör något med kameran så ställs blixtern om. Så denna funktionen finns verkar ej finnas hos A100.:-( Så man måste ha bägge blixtar trådlöst... Läste på en Sony sida att den externa trådlösa blixkt kontrollen ej funkade på a100
Läste bägge manualerna igen både HVL-F56AM ( http://pdf.crse.com/manuals/2687455221.pdf ) och 5600. HV56 verkar identisk med 5600 HSD. För i HVL-F56AM manualen står det inget om när WL master skall användas. Ratio skall man ej använda enligt manualen. Jag provade ratio verkade funka svårt att se då jag ej ha två 5600 utan en 5600 och en HVL-F36AM som ej har ratio. Men jag tyckte att det var skillnad (eller ville jag se det !!) mest när rati var starkast på 5600 inte tvärt om men det kanske beror på att 5600 är starkare än HVL-F36AM !!!

Är det någon som vet om de äldre trådlösa blixtarna funkar med A100

//Rikard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar