Annons

Blixt för Olympus E-500?

Produkter
(logga in för att koppla)
FL-36 eller FL-50

  • Olympus egna blixtar FL-36 och FL-50 rekommenderas. FL-20 har fast blixthuvud, samt är inte så ljusstark.
  • Panasonic förväntas komma med lämpliga blixtar till sin nya DSLR kamera.
  • Det finns även från Metz en modell Mecablitz 44 AF-4 O, som stöder både TTL och HSS funktionerna.
  • Cullman känner jag inte närmare till.
  • Promaster känner jag inte närmare till.
Till den kompakta E-500 skulle jag nog rekommendera Olympus egen FL-36. Jag har en sådan till min E-300 och kan inte annat än rekommendera denna.
 
Du kan använda gamla blixtar till din E-500. Jag har använt gamla blixtar med gott resultat, t.ex. Olympus gamla T-20 och T-32. Antingen i manuellt läge, eller med förvald bländare.

J. Andrzej Wrotniak skriver om blixtar till E-systemet på:
http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/flash.html

För alternativa blixtar upplyser han samtidigt om nödvändigheten av att kolla att trigg-spänningen på blixtkontakten är låg.

P.S. En annan fördel med FL-36 och FL-50 är att du använder en inbyggd röd lampa/lampor för fokuseringshjälp i mörker, så att du slipper använda stroboskopfunktionen hos den inbyggda blixten i E-300/-500/-330 till detta.

Mitt råd är att spara till en FL-36. Bra blixtsystem kostar tyvärr minst lika mycket hos de andra kameratillverkarna. Tillgången har dock varit begränsad under en tid, eftersom många försökt köpa denna blixt till sina nyinköpta kameror.
 
Jag ger samma rekommendation som Sundvisson.
Spara pengar till en FL-36 med bouncer. Du kommer inte att ångra dig.
 
Jag ska vara "andrahandsfotograf" på ett bröllop i november och har kommit fram till att jag måste ha en blixt då mycket fokus kommer att ligga på just bröllopsfesten på kvällen. Funderar på att införskaffa en fl 36 till min e 500 eftersom den har fått övervägande positiv kritik här på fotosidan. Nu till min fråga; jag vet att jag så småningom kommer att uppgradera min fotoutrustning och kanske blir det då inte av märket olympus. Vet någon om fl 36 kan passa till andra kameror än olympus? ex canon?

Tacksam för svar!
 
FL-36, FL-50 / 44AF-4, 58AF-1

Tänk på att FL-36 inte är gjord för kontinuerligt bruk med full ljusstyrka, den behöver kallna mellan varven, vilket också bruxet skriver om. Ett sådant scenario är när du slår blixten i taket och hela tiden nyttjar dess fulla ljusstyrka. Efter 10 sådana blixtar på raken, bör du låta blixten vila ett antal minuter för att kallna. Nyttjar du emellanåt bara hälften av blixtenergin, så räcker antalet längre innan den behöver kallna.

Jag har använt FL-36 tillsammans med den inbyggda blixten hos E-300. FL-36 riktades då upp i taket för bättre ljusspridning, medan E-300'ans blixt ju fast riktades framåt. Blixtens batterier räckte väl till de ca 200 bilder jag tog på en firmafest, ej heller blev FL-36'an för varm, så att den stängde av sig själv.

Ska du däremot fota ett par tusen bilder på bröllopet, så kanske du skulle behöva en större blixt än den lilla FL-36, t.ex. (Samtliga med 4 batterier för snabbare uppladdning):

• Olympus FL-50
• mecablitz 44 AF-4 O
• mecablitz 58 AF-1 O/P digital

Att använda blixt, är att se till att blixtaggregatet har förstklasiga batterier. FL-36 tar bara två, så därför blir uppladdningstiden tyvärr ganska lång. Däremot är FL-36 riktigt ljusstark, och med en mycket bred utlysningsvinkel, perfekt för även det vidvinkligaste objektiv. FL-36 passar till alla Four-Thirds kameror från Leica, Panasonic och Olympus.

Här följer några batterirekommendationer:

Längst håller CR-V3's (Olympus LB-01E - 3V Lithium battery) och Energizer® e2® AA Lithium Batteries. Men även de nya LSD-batterierna håller bra. Ett par uppsättningar med 2700mAh NiMH-batterier torde räcka långt, om de är i gott skick.

Low Self Discharge (LSD) Batteries:
• AccuPower: Acculoop
• AmondoTech: Titanium Power Enduro
• Ansmann: maxE
• GP (Gold Peak) Batteries: ReCyko
• Hähnel: Synergy
• Kodak: Pre Charged
• NEXcell: EnergyON
• Panasonic: R2 Technology
• PowerBase: Instant
• Rayovac: Hybrid
• Sanyo: Eneloop
• Uniross: Hybrio
• Vapextech: Instant
• Varta: Ready2Use
 
Ny Metz mecablitz 48 AF-1 O/P digital

En kraftfull blixt som stöder Olympus/Panasonic, som vad jag kan se, kan f/w uppdateras via USB, samt även har den trådlösa styrningen som den större modellen Metz mecablitz 58 AF-1 O/P har. Riktpriset i Tyskland är angett till: UVP je 229,90€.

Mit dem mecablitz 48 AF-1 digital steht erneut ein vielseitiges Metz-Blitzgerät mit USB-Schnittstelle zur Verfügung, das in Form und Funktion an den mecablitz 58 AF-1 digital anknüpft.

So hat der Neue das Potential in die Fußstapfen seines großer Bruder zu treten, der bereits mit dem „Plus X Award – Innovation“ und dem EISA AWARD als „bestes Produkt 2007-2008 - in der Kategorie Foto-Zubehör“ ausgezeichnet wurde.

Dank der USB-Schnittstelle des Metz mecablitz 48 AF-1 digital lassen sich Updates bequem via Internet, durchführen.

Aufgrund seiner hohen Leitzahl 48 bei ISO 100/21° und 105 mm Brennweite ist der 48 AF-1 digital nicht nur leistungsstark, sondern lässt sich auch hervorragend zum indirekten Blitzen nutzen.

Besonderer Clou: eine herausklappbare Reflektorkarte, die in den vertikal sowie horizontal dreh- und schwenkbaren Reflektor integriert wurde. Eine ebenfalls integrierte, herausklappbare Weitwinkelstreuscheibe bewirkt, dass sich der 48 AF-1 digital sogar zur Ausleuchtung von Weitwinkelbrennweiten ab 18 mm (Kleinbild) eignet. Des weiteren steht zum indirekten Blitzen der „Reflexschirm 54-23“ als optionales Zubehör zur Verfügung.


Ref:
 
Så det är totalt ofarligt att använda t ex. T32'an på de digitala olympusarna?
har läs en heldel men är osäker, pga högspänningssaken,,,
Har redan testat lite med combon e-500 och t32 och resultatet är väldigt bra, måste bara pilla lite med bländaren osv.
 
Dörr DAF42 blixt för Olympus

MichaelAlster skrev:
nån som har något gott ord om Dörr Digital-AF42? verjar vara en bra och billig blixt i mina ögon.
Vad har du för behov av blixt? Krav på hög duty-cycle och snabb omladdning? Ja, då kan den här vara bra med sina 4 batterier.

Men klarar den Super FP modes? Funkar AF-belysningen? Synkning på första och andra ridå? Nöjer du dig med bara TTL Auto?

Dörr-blixten har ju även ett något större ledtal, 24-42, medan Olympus har 20-36 för samma utlysingsvinkel. FL-36 har även en inbyggd ljusspridningsskiva, som gör att man klarar utysning ner till 8mm bränvidd.

Dörr DAF42 blixten verkar riktigt trevlig. Bra pris på Cyberphoto dessutom, om man betänker att Dörr anger UVP [€]189 för denna blixt.

Tidigare har jag bara sett Metz som alternativ till Olympus blixtar.

Michael, bra jobbat med att hitta denna. Hoppas de orden var goda nog?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.