Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt eller Vidvinkelzoom? TIPS!

Produkter
(logga in för att koppla)

olander91

Medlem
Hej!
Jag skulle vilja ha tips vilken av dessa saker jag ska köpa mig.
En blixt eller en Vidvinkelglugg,budgeten jag har ligger på ca 3000kr

Jag fotar allt ifrån cross till natur, det har blivit mest motorsport men kommer bli mycket fotande på bilutställningar. Vad skullen ni rekomendera mig att köpa?

MVH Tobbe

Jag skulle köpa en vidvinkelglugg. Visst kan du ha nytta av en blixt då du fotar cross, men ska du fota natur, bilutställningar osv så kommer du ha mera nytta av en vidvinkel. Du kommer få väldigt häftiga effekter på t.ex. bilutställningar genom att gå nära med gluggen, samtidigt som du kan ta in en bredare vy då du fotar natur/landskap. I dessa två sistnämnda fall kommer du troligen inte behöva blixt alls, undantaget möjligen cross.

Jag skulle välja vidvinkel här.

Kan bara hålla med om en vidvinkel till dina ändamål, det ryms några begagnade varianter i budgeten. Till bilutställningarna kan det vara bra att ha med sig ett stativ också..

Vidvinkel alla gånger. Kanske inte nödvändigtvis en ultravidvinkel, men i alla fall ngt vidvinkligt före blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar