Annons

Blixt / blixtar till fastighetsfotografering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

#petter#

Avslutat medlemskap
Hej !!
Jag undrar vad för blixt som skulle vara lämplig att köpa till en canon 20 d för att fotografera lägenheter och hus till mäklare.

Eftersom fotouppdragen måste gå ganska snabbt när man kommer till lägenheten så kan jag inte ha med mig en massa utrustnign. Vill gärna ha tipps på en eller 2 blixtar och eventuelle andra tillbehör som hade varit lämpligsa att köpa för att få bättre ljus vid innomhusfotografering.

Jag hade valt en av origianlblixtarna. Ditt hus har ju en del år på nacken men en bra blixt kommer att leva även till nästa hus. Finns pengarna, så hade jag köpt 580 blixten. Den kan du för ca 3 900.- Blixten är stark och vridbar i alla leder. Då har du möjligheten att rikta blixten bakåt upp i taket och få ljuset till att studsa i rummet och på det sättet få ett tämligen behagligt allround ljus.

kollade på den men den var betydligt dyrare än den näst dyraste blixten från canon 430 EX den kostade ju bara 2500. är det stor skillnad på hur bilderna på en lägenhet blir mellan desa blixtar

Jag använder 1-3 blixtar i manuellt läge för bästa kontroll eller ingen alls beroende på ljusförhållanden och typ av lokalitet.
Orginalblixtar samt vita reflexskärmar vid behov.
Har inte bråttom :)

Satsa på blixtar av bra kvalitet, både ljusmässigt och byggnation.
De slits snabbt och får gå mycket. Tillförlitligheten är ett måste.

Lycka till, det är otroligt inspirerande med inredningsfoto.

kollade på den men den var betydligt dyrare än den näst dyraste blixten från canon 430 EX den kostade ju bara 2500. är det stor skillnad på hur bilderna på en lägenhet blir mellan desa blixtar

I princip blir det ingen skillnad på ljuset från en "svag" blixt till en starkare blixt.
MEN
Skall du studsa blixtljuset, det är lite högt i tak osv, så försvinner väldigt mycket ljus "på vägen" och det är inte säkert att en mindre blixt kommer att lösa uppgiften. Sedan går det alltid att köra med flera blixtar. Fördelen är så klart att varje blixt inte behöver gå för fullt och att ljuset kan bli ännu jämnare.

Sedan bör du ha en viss bländare för att få till ett skärpedjup i bilden. Så stativ, långa slutartider och bra ljus är lite av förutsättningarna.

Någon som har erfarenhet av studioblixtar?? blir det stor skillnad på bilderna om man kör studioblixtar i ett rum istallet för bara en som man har på kameran och skjuter upp i taket snett bakåt?

Det handlar om smidighet, därför kör vi strobiststuket.
Jag har med mig elinblixtar i reserv, men det skall mkt till innan jag riggar dem.
Dagens kamerablixtar har bra power Nikon SB900 är ruggigt bra.
Givetvis får du mer power i studioblixtar. Men kraftig ljusstyrka är oftast inte det avgörande.

strobiststuket är det en extern blixt på kameran behöver man canons 580 blixt eller räcker 430 blixten ?

har kollat lite på blixtar och sigma har tex en blixt sigma 530 DG st som man får för endast 1300 kr. vad är näacdrlarna med en sådan bild för fastighetsfotografering jämtemot om jag skulle välja canon 430 eller 580. den har ju ett högt ledtal och är betydligt billigare än canon 580. vad bör ledtalet vara när man fotar fastigheter ? eller är det andra saker som är viktigare att blicxten har än högt led tal ??

har kollat lite på blixtar och sigma har tex en blixt sigma 530 DG st som man får för endast 1300 kr. vad är näacdrlarna med en sådan bild för fastighetsfotografering jämtemot om jag skulle välja canon 430 eller 580. den har ju ett högt ledtal och är betydligt billigare än canon 580. vad bör ledtalet vara när man fotar fastigheter ? eller är det andra saker som är viktigare att blicxten har än högt led tal ??

Framförallt ska man väl vara noga med kompabiliteten och kvaliteten.

Ett alternativ jag själv kollat på är Nissin Di866mkII, verkar riktigt schysst för sitt pris.

Jag fotograferar själv hus åt mäklare under Husfoto, och jag lovar dig, 580EX II behövs! Jag prövade med 430 hemma innan jag köpte storebrodern och det gick knappt, i de större rummen gick det ej. Mitt råd är att köpa 580, det är inga stora pengar, du kommer förmodligen tjäna ihop dem snart.

MVH
André

okej, är det pga att det är högre ledtal som 580 blixten är bättre ?
Tänkte om man tex kan köpa sigma 610 den har ju ännu bättre ledtal men är ändå billigare än orginalblixten, eller har den några brister jämfört med canon 580?

Den är större, kraftigare och vädertätad, det räckte för mig. Jag köper gärna "original"prylar så att jag kan lita på att de funkar ihop :)

Jag är ingen stjärna på blixt fotografering men NissinD866 har E-TTL och allt man kan tänkas samt om jag inte missminner mig så skall den ha riktigt högtledtal om inte högst på marknaden för dom pengarna?

Det lilla jag kör med blixt så har jag en sådan Nissin D866 samt en Nissin D622 som slav. Och det funkar fin fint, sen är det väl alltid så att Canons egna blixtar är lättare att styra. Dock så är det ju tyvär att pengar får avgöra en hel del ibland och då får man nog mest för dom på en Nissin D866 som man kan skruva och vinkla på alla håll och styra på div sätt samt kan vara både master och slav med sitt E-TTL standard.

Annars fotar man mycket med blixt så hade jag nog med facit i hand köpt Nikon kamera och blixt idag :)

Så ja har du pengar köp en 580, har du lite tight med dom så kanske NIssin D866 kan vara ett fullgott allternativ, dock ingår inte difuser när du köper dom, det sitter en på blixten man kan fälla ut men den är sådär. Så en sådan får man nog räkna med att köpa till tycker jag. priset blir väll runt ~2500:- med difuser om du kollar lite prisjakt osv.

Lycka till!

Jag är ingen stjärna på blixt fotografering men NissinD866 har E-TTL och allt man kan tänkas samt om jag inte missminner mig så skall den ha riktigt högtledtal om inte högst på marknaden för dom pengarna?

Det lilla jag kör med blixt så har jag en sådan Nissin D866 samt en Nissin D622 som slav. Och det funkar fin fint, sen är det väl alltid så att Canons egna blixtar är lättare att styra. Dock så är det ju tyvär att pengar får avgöra en hel del ibland och då får man nog mest för dom på en Nissin D866 som man kan skruva och vinkla på alla håll och styra på div sätt samt kan vara både master och slav med sitt E-TTL standard.

Annars fotar man mycket med blixt så hade jag nog med facit i hand köpt Nikon kamera och blixt idag :)

Så ja har du pengar köp en 580, har du lite tight med dom så kanske NIssin D866 kan vara ett fullgott allternativ, dock ingår inte difuser när du köper dom, det sitter en på blixten man kan fälla ut men den är sådär. Så en sådan får man nog räkna med att köpa till tycker jag. priset blir väll runt ~2500:- med difuser om du kollar lite prisjakt osv.

Lycka till!

Finns även en mk2 av di866, som ska vara tysare 2500 låter mycket, har för mig att mk2an ligger runt 1700sek om man kan handla från utlandet, och det verkar prisvärt!

Mvh, Anton

Finns även en mk2 av di866, som ska vara tysare 2500 låter mycket, har för mig att mk2an ligger runt 1700sek om man kan handla från utlandet, och det verkar prisvärt!

Mvh, Anton

Jo det är Mk II jag syftar på även Nissin D622 är Mk II. Skulle kanske ha skrivit det för att va tydligare. Möjligt att det går att få billigare utomlands, jag bara höfta priset jag såg i butiken jag gick förbi här om veckan och plussa på för en bouncher som kostar en 200-300:- och fick då den behagligt enkla summan 2500:- mellan tummen och pekfingret. , så det kan förhoppningsvis vara billigare!

Jo det är Mk II jag syftar på även Nissin D622 är Mk II. Skulle kanske ha skrivit det för att va tydligare. Möjligt att det går att få billigare utomlands, jag bara höfta priset jag såg i butiken jag gick förbi här om veckan och plussa på för en bouncher som kostar en 200-300:- och fick då den behagligt enkla summan 2500:- mellan tummen och pekfingret. , så det kan förhoppningsvis vara billigare!

Okay, vilken butik var det? Är intresserad av att testa mk2an och enda butiken jag har i närheten vad jag vet är Scandinavian photo som säljer blixten. Förutom att de inte har den i lager kostar den 2994:- inkl. frakt, vilket känns dyrt tycker jag.

Bor i Malmö normalt sett, så om butiken finns i närheten hojta till! (Befinner mig i Helsingborgstrakterna nu över sommaren)

Mvh, Anton.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto