Annons

Blixt-alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Med funderingar kring modell- och porträtt-fotografering följer givetvis funderingar kring blixtar. Jag funderade på en 420EX i kombination med en ST-E2, men insåg ganska snabbt att det lär dröja innan jag har de pengarna. Vad finns det för alternativ som fungerar tillsammans med EOS 350D? Har en (gammal) Minolta-blixt som funkar tillsammans m kameran i manuellt läge och som har PC-kontakt (tror jag iaf. en rund sak med 4 stift?). Går det att använda den på ngt sätt?
 
Visst är det inte möjligt att använda blixten även om det blir i manuellt läge, men det behöver inte vara till nackdel. Tvärtom kan det vara mer lärorikt än att bara köra på automatik. Att koppla blixten med sladd gör ju också att du kan placera ljuskällan där du vill och därmed vara mer kreativ i ljussättningen. Man kan få sig en ganska billig första "studiobelysning" genom att använda gamla blixtar som man hittar i fyndlådor.

Det första du ska tänka på är om blixten kan skada kameran. Vissa blixtar, framför allt äldre modeller, kan ha så hög spänning i kontaktskon att den kan grilla modern elektronik. På gamla kameror var utlösaren mekanisk och okänslig för detta. Ta en titt på Photo Strobe Trigger Voltages för att se om din blixt finns med där. Kolla därefter i manualen till din kamera om den pallar med. Finns inte blixten med i listan får du mäta själv, anvisningar finns på ovan nämnda hemsida.

Därefter är problemet att koppla ihop blixt och kamera. Ett sätt är att använda just en PC-kontakt. Som Chris antyder så är det nog inte en PC-kontakt du hittat på blixten, för denna har bara ett stift och omgivande hylsa för hane och runt med mitthål för hona. Se bilden nedan, hona överst till vänster och hane överst till höger (honkontakten i bild har en omgivande hylsa som inte är "del" av själva kontakten, det räcker med den centrala delen)

För att utlösa en blixt krävs ofta bara att man kortsluter två poler. Det är först när automatik och strypning av blixtljus är aktuellt som man behöver fler kontakter, men kör du på manuellt läge så är det inga problem.

Man kan köpa en adapter för att sätta i foten på en blixt för att få PC-kontakt om den inte har det. På samma sätt kan man köpa en adapter för att få PC-kontakt till kameran genom att sätta adaptern i blixtskon på kameran. Den senare kostar under hundralappen i enklaste utförande. Det är möjligt att det finns en speciell kabel med PC-kontakt i ena änden och de fyra stiften (varav några säkerligen inte behövs då) i andra änden. Eller så löder man en sådan själv för några kronor.

Det kluriga är om blixtens spänning är för hög. Då måste man ha något skydd. Det finns olika sådana, bland annat PC-sladdar med en liten "klump" på mitten med överspänningsskyddet. Ett annat alternativ är att det sitter i PC-adaptern. Längst ned i bilden finns den jag har, en Wein Safe-Sync, samt hur det hela ser ut när den är monterad på kameran. Kostar skjortan (tror det är 800 plus moms i Sverige) men kan vara behändig, speciellt med den lilla testknappen för att avfyra blixten vid exempelvis mätningar. Det går även att göra ett eget skydd. Olle Furberg har beskrivit sin i ett inlägg här på fotosidan.

Hoppas det var till någon hjälp.
 

Bilagor

  • pc.jpg
    pc.jpg
    44 KB · Visningar: 217
Jag hajade till när jag såg den här tråden. Jag har en gammal Sunpakblixt som jag tänkte använda till min 350D. Den har tydligen runt 200v triggspänning. Det står på en massa ställen att 350d bara klarar 6v, men när jag letade lite mer på nätet hittade jag även flera ställen där det står att det är fel, den klarar 250V precis som 20D, att 6V är fel enligt Canon. På Canons hemsida hittade jag inget om det alls (kanske inte letade på rätt ställe). Nån som vet vad som gäller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.