Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blir sensorn alltid dammig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man fotar uteslutande med stor bländare så blir sällan dammet påtagligt. Däremot med små bländare.

Jag köpte en jättefin sysntetpensel för runt 150:- och en flaska GePe tryckluft. Jag blåser rent penseln med tryckluften och gör ett drag över sensorn där jag knappt snuddar vid ytan. Efter 3-4 upprepningar (blåsa-dra-blåsa-dra...) så var sensorn perfekt!! Tog 10 minuter.

/Peter
 
peter_wahlström skrev:
Om man fotar uteslutande med stor bländare så blir sällan dammet påtagligt. Däremot med små bländare.

Jag köpte en jättefin sysntetpensel för runt 150:- och en flaska GePe tryckluft. Jag blåser rent penseln med tryckluften och gör ett drag över sensorn där jag knappt snuddar vid ytan. Efter 3-4 upprepningar (blåsa-dra-blåsa-dra...) så var sensorn perfekt!! Tog 10 minuter.

/Peter

Antar att du köpt SensorBrush? Finns det någon svensk återförsäljare av den?

/Johan
 
hansen2 skrev:
Antar att du köpt SensorBrush? Finns det någon svensk återförsäljare av den?

/Johan

Nej, jag använder inte sensorbrush, men jag använder exakt samma teknik. Penseln kanske inte är lika effektiv, men det funkar perfekt! Gäller bara att vara noggrann och blåsa rent/kyla penseln ordentligt. jag använder "GePe AIR-3" som tryckluft.

//Peter
 
Jag undviker absolut att vidröra sensorn (eller rättare sagt filtret). Hittills har jag inte heller behövt. Apotekets gummiblåsa, ett par urmakarglasögon (så man ser ordentligt), kameran uppochner och blås.

Jag har inte haft något "kladd" på sensorn och inser inte riktigt heller hur det skulle kunna komma dit.

/AnWi
 
Pepelopones skrev:
Får man damm på sensorn även om man låter objektivet sitta fast på kameran hela tiden? Eller lyckas dammet leta sig in i nån liten springa mellan objektivet och kameran, eller genom batteriluckan eller nåt?

Varje gång du ställer in skärpan så drar ju objektivet in/ut luft o damm :-(.
Zoomar du med en zoom är det ännu värre!

Fotar du på små bländare, f 16-32, så syns varenda dammkorn på sensorn. Fotar du bara lite nerbländat, f2-4 så syns knappt någe damm :))
 
Gratis med NIKON

Jag har rengjort min sensor på Nikons service verkstad, det kostar gratis och de gör det medans man väntar!
Jag har lyckats att nysa och snora när jag byter objektiv, vilket förklarade en del av smutset på CCD:n.
Nikon avrådde mig att rengöra den själv. Enl Nikon gör det mer skada än nytta, och varför riskera något när de gör det gratis på 5 minuter!
 
Men om man får luft och damm i objektivet påverkar väl inte sensorn? Däremot låter damm i objektivet inte som det lättaste att göra rent? Hur löser man det? Eller ligger det på nåt ställe optiskt satt det inte spelar nån roll?
 
Re: Gratis med NIKON

supermax_fred skrev:
Jag har lyckats att nysa och snora när jag byter objektiv, vilket förklarade en del av smutset på CCD:n.

Det förklarat väl inte kladd på sensorn så länge du inte gjort spegeluppfällning för rengöring. Spegeln blockerar ju sensorn totalt.

/AnWi
 
AnWi skrev:
kameran uppochner och blås.

Dom här små dammpartiklarna som det är tal om bryr sig knappast om vad som är upp och ner. Snarare är det laddningar i borsten, kamerahus, luftströmmar som styr dess väg. Dom kan vara luftburna nog länge så att du hinner skruva på locket.
Men visst, klarar man att jobba med kameran uppochner så.
 
Jag byter ofta glugg, och om jag tittar ín ser det dammigt ut, men jag har aldrig sett något på bilderna, så än har jag inte rengjort någon sensor. Man ska nog inte stressa upp sig förrän man tröttnat på att klona bort dammet på den färdiga bilden, det syns förresten nästan enbart på enfärgade ljusa motiv på liten bländare.
 
elmqvist skrev:
Damm få du allt räkna med i vilket fall som helst, även om det minskar om man inte byter objektiv. Det finns bra bortsar för ca 800 kr som är specialanpassade för att borsta bort dammet från din senor.

Jag har en sådan och den är ovärderlig. Mn sensor blir dammig bara på en månads användning. Men nu är jag en flitig objektivbytare och inte speciell rädd om mitt hus.

Jag kör med en Canon 1Ds.


En liten borste för 800kr, låter ganska dyrt.
 
Jag har haft min 10D sen hösten 2003. Jag byter objektiv flitigt, och brukar inte bemöda mig med att vara speciellt försiktig när jag byter objektiv.

Trots det har jag bara lyckats fått TVÅ synliga dammfläckar under tiden jag haft kameran.

Jag tycker att det är totalt överdramatiserat...
 
Det här börjar ju bli löjligt, varför är ni så otroligt rädda för att göra ren sensorn (filtret) ?

Det man gör rent är en glasskiva som sitter ovanpå sensorn, och inte själva sensorn, och hur man skall kunna förstöra den med en mårdhårspensel är fullständigt obegripligt då glas är betydligt hårdare material än mårdhår.

Vad jag vill ha fram är att det förekommer en skrämselpropaganda om det här löjliga problemet, det är absolut inte farligt att göra rent själv om man gör på RÄTT sätt, Visabledust är ett bra sätt, Coppermine metoden likaså.

Penseln är inte dyr, om man jemför kostnaden för att lämna in kameran för rengöring ett par gånger om året, svabb metoden är billigare och kan behövas om man får in skit som fastnar hårt på glasytan.

Det är verkligen dags att avdramatisera det här med sensorrengöring, det är absolut inget värre än att göra ren optikglasen, och det gör ni väl själv, får man hoppas :)

Att kamera tillverkarna avråder från att göra rent själv är bara för att dom skall slippa ta ansvar för folk som gör det på fel sätt, dvs använder något matrial som kan repa glasytan på filtret.

Ta glasytan på LCD displayen som exempel, försök repa den med en mårdhårspensel :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.