Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blir jag besviken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Höö

Aktiv medlem
... om jag byter från Nikon till Canon?

Har en Nikon D40 och funderar på Canon 40D (alternativet är en Nikon D80, 300:an är väl bara att drömma om än så länge...)

Lite omlärning i menyer och liknande räknar jag helt kallt med att jag klarar. Men känslan... hur är det med den?

Snälla ni tyck till! Jag står verkligen i valet och kvalet...

Marie
 
Jag tycker absolut att du ska skaffa en Nikon D80 istället för en Canon 40D.
Dels för att D80:n är mycket billigare, tror jag?
och för att jag hört många nöjda användare som använder den. Däremot så har jag inte hört så mycket om 40D men den är säkert bra den också.
Lycka till med valet! mvh / Jansson.
 
Kan inte säga något om Nikon. Men jag själv kör för tillfället med en Canon 40D och jag är supernöjd. Bytte upp mig från 350D och märker en klar skillnad. Dels bildmässigt, men framförallt i handhavandet. Gillar verkligen känslan i den.
 
Hmm
Svår fråga, bra kameror alla, men lite beroende på hur mycket du redan köpt in dig i Nikon-systemet så skulle jag rekommendera en d200, den lär ju falla som en sten i pris nu när d300 knackar på dörren, d80 känns som ett lite för litet steg "uppåt" för att det ska vara lönt
Annars har jag bara gott att säga om 40d(har en själv :))

Lycka till

Ola G
 
Hej alla och...

...tack för era svar.

Henrik, jag kollade din länk och dina jämförande bilder. J-klar vilket jobb du lagt ner! Det tackar jag extra för!

Era svar tillsammans med min egen beslutsvåndaprocess har gjort att jag kommit fram till att om jag ska byta upp mig ska jag inte "bara" ta steget upp till Nikon D80. Att fotografera är ju kraftigt vanebildande :) och nu vill jag ha en redig kamera att växa i. Nikon D40 var min första instegskamera och jag trivs med den men...

Jag har insett att ska jag byta upp mig så ska det vara ett rejält kliv som jag kan leva med i några år. D 40 får hänga med några månader till i avvaktande på bättre ljus och på att spargrisen ska bli rund och trind.

Tack än en gång för era svar, de är värdefulla för mig!

Marie
 
... om jag byter från Nikon till Canon?

- Hur skall vi, på FS, kunna svara på denna fråga?
Du och endast du själv avgör vilken kamera, som är bäst, eftersom själva kameran inte är direkt avgörande för hur bilden blir, du styr kameran, med dina erfarenheter, ingenting annat är viktigare!
Vem kan se skillnad på en bild tagen med en Nikon D40 eller en Canon 40D?
 
Höö skrev:
... om jag byter från Nikon till Canon?

Har en Nikon D40 och funderar på Canon 40D (alternativet är en Nikon D80, 300:an är väl bara att drömma om än så länge...)

Lite omlärning i menyer och liknande räknar jag helt kallt med att jag klarar. Men känslan... hur är det med den?

Snälla ni tyck till! Jag står verkligen i valet och kvalet...

Marie

Båda två är mkt bra kameror. Det mesta beror väl på vilken optik du i dagsläget har och vilken du tänkt att köpa/behöva i framtiden. Där har du svaret på din fråga.
 
Håller helt med Robin.
Hur mycket pengar du HAR lagt OCH KOMMER ATT lägga på optik och märkesberoende programvara är det som styr.

Själv har jag mina 2,8 zoomar och anser att ett byte skulle vara ekonomiskt mord även om telet är gammalt.

OCH andra sidan så är en framtvingad övergång till digitalt ett ännu större ekonomiskt mord...
 
Varför inte fortsätta med Nikon nu när de börjar komma med lite vettiga kameror? Varför är Nikon D300 bara att drömma om?
 
Drömmen kanske besannas

Hej Lars! Du har helt rätt, fotosidan kan inte svara på min fråga, men delge sina erfarenheter. erfarenheter som jag uppskattar.

Nu har jag lagt en order på Nikon 300. Det är en faslig massa i kö framför mig vilket är både bra och dåligt.Bra för att de första recensionerna av 300:an hinner förhoppningsvik komma innan jag får besked om att min kamera kommit. Dåligt, tja det kan ni ju räkan ut själva...

Hälsningar Marie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.