Annons

Blir galen ny D4s

Produkter
(logga in för att koppla)

Taxi

Aktiv medlem
Hej bytte kamera i går och blir galen den vägrar att exponera i Mörker via automatiken man tycker ju att den skulle göra som jag vill och göra skakiga bilder men ljusa men det vägrar är det mörkt blir bilden väldigt mörk.

Har jag däremot en lite blandad bild med mörk och lite ljus så blir det bra men när det bara är mörkt får jag höja exponeringen med nästa hela 2 på kompensationen för att det skall bli ok.

Nu till det kostliga den verkar fixa det betydligt bättre om man kör med lv och inte via sökaren har stängt sökaren så det inte kommer in ljus den vägen.

Skickar med några exempel.

Är det jag som missat något väsentligt tycker min gamla d3s presterade mycket bättre i dessa förhållanden.

Hoppas någon är vaken som kan ge mig klarhet om jag gör något väsentligt fel eller om det är något fel på kameran.

Inte ofta man pressar automatiken till detta lägen märkte inte det fören en grävling dök upp 5 meter framför mig i mörkret och då märkte jag detta och fick en känsla att den hade svårare att fokusera är 3dsen hade men det kan vara en inbillning för bilderna är tagan så mörkt så man knappt ser motivet genom sökaren så där vågar jag inte svära på det.

Obs bilderna är tagna handhållet med mycket frustration och bara som test så dom är skakiga m.m men dom visar vad jag menar.

Anders schröder

Bilagor

• DSC_0484.jpg
    DSC_0484.jpg
    249.9 KB · Visningar: 86
  • DSC_0485.jpg
    DSC_0485.jpg
    238.5 KB · Visningar: 91
  • DSC_0520.jpg
    DSC_0520.jpg
    443 KB · Visningar: 93
  • DSC_0521m.jpg
    DSC_0521m.jpg
    391.3 KB · Visningar: 87
Några till bilder

Skickade upp några bilder till som ni ser på dom där jag gått en bit ifrån så exponerar den helt ok och inte så stor skillnad mellan Lv och sökaren

Hej bytte kamera i går och blir galen den vägrar att exponera i Mörker via automatiken man tycker ju att den skulle göra som jag vill och göra skakiga bilder men ljusa men det vägrar är det mörkt blir bilden väldigt mörk.

Har jag däremot en lite blandad bild med mörk och lite ljus så blir det bra men när det bara är mörkt får jag höja exponeringen med nästa hela 2 på kompensationen för att det skall bli ok.

Nu till det kostliga den verkar fixa det betydligt bättre om man kör med lv och inte via sökaren har stängt sökaren så det inte kommer in ljus den vägen.

Skickar med några exempel.

Är det jag som missat något väsentligt tycker min gamla d3s presterade mycket bättre i dessa förhållanden.

Hoppas någon är vaken som kan ge mig klarhet om jag gör något väsentligt fel eller om det är något fel på kameran.

Inte ofta man pressar automatiken till detta lägen märkte inte det fören en grävling dök upp 5 meter framför mig i mörkret och då märkte jag detta och fick en känsla att den hade svårare att fokusera är 3dsen hade men det kan vara en inbillning för bilderna är tagan så mörkt så man knappt ser motivet genom sökaren så där vågar jag inte svära på det.

Obs bilderna är tagna handhållet med mycket frustration och bara som test så dom är skakiga m.m men dom visar vad jag menar.

Anders schröder

Bilagor

• DSC_0484.jpg
    DSC_0484.jpg
    249.9 KB · Visningar: 81
  • DSC_0485.jpg
    DSC_0485.jpg
    238.5 KB · Visningar: 77
  • DSC_0504.jpg
    DSC_0504.jpg
    469.6 KB · Visningar: 91
  • DSC_0505.jpg
    DSC_0505.jpg
    395.3 KB · Visningar: 85
Förstår inte riktigt vad det är du frågar efter. Du vill att bilderna ska bli ljusare? Det beror ju på hur du ställer in kameran. Nu kör du på spot-mätning, iso 10.000, 1/8 sekund. Mycket ljusare än så borde det inte bli?

Men det är vitt känt att mätsystemet 3D color Matrix III som sitter i D4s exponerar för högdagrar för att inte fräta ut, till skillnad från exempelvis d700/D3/d3s så du får nog räkna med att kameran kommer underexponera 1/3 till 2/3 EV jämfört med vad du haft tidigare.

Kör man spotmätning så vill det ju till att man mäter på något passande, så hur matrismätningen beter sig är väl inte så intressant i detta fall.

Ok så även om jag bara har mörker i bilden och spot mäter i det mörkaste så exponerar den inte efter mörkret kan förstå att den prioriterar högdagar men om det inte finns några högdagar så blir bilden helt mörk om man kollar på historigramet så hamnar bilden nästan utan för kurvan ?

Sen att bildern blir betydligt ljusare när man tar den via live live är även det normalt ?

Inga större problem i och för sig är ju bara att kompensera eller köra manuellt men inte alltid tiden finns för det och känns konstigt att den har sämre prestanda än d3s i denna punkt sen är jag jätte nöjd med kameran på övriga punkter

Anderd

Senast ändrad:
Ok så även om jag bara har mörker i bilden och spot mäter i det mörkaste så exponerar den inte efter mörkret kan förstå att den prioriterar högdagar men om det inte finns några högdagar så blir bilden helt mörk om man kollar på historigramet så hamnar bilden nästan utan för kurvan ?

sen är det lite det som olle säger ja det blir inte ljusare med 1/8 men varför höjer inte kameran slutartiden när det märker att 99% av bilden blir för mörk ?

Sen att bildern blir betydligt ljusare när man tar den via live view är även det normalt ?

Var nästa två steg i mellan dom tagna med live view och dom tagna via sökaren som jag proviserade upp till samma ljus

Allså som ni ser är alla bilder tagan med två likadana bilder en med live view ljusaste på alla bilder och en genom sökaren så mörka så dom mörkaste tog jag mot en skog men det var ingen mening att lägga ut dom för dom var bara svarta.

Inga större problem i och för sig är ju bara att kompensera eller köra manuellt men inte alltid tiden finns för det och känns konstigt att den har sämre prestanda än d3s i denna punkt sen är jag jätte nöjd med kameran på övriga punkter.

Som dom bilderna jag tog mot skogen så vägrade den höja så dom blev helt svarta när jag körde med auto var tvungen att gå över till manuellt för att överhuvudtaget se skogen sen blev det typ en slutare på 4 sec innan man såg skogen.

Anders

Förstår inte riktigt vad det är du frågar efter. Du vill att bilderna ska bli ljusare? Det beror ju på hur du ställer in kameran. Nu kör du på spot-mätning, iso 10.000, 1/8 sekund. Mycket ljusare än så borde det inte bli?

Men det är vitt känt att mätsystemet 3D color Matrix III som sitter i D4s exponerar för högdagrar för att inte fräta ut, till skillnad från exempelvis d700/D3/d3s så du får nog räkna med att kameran kommer underexponera 1/3 till 2/3 EV jämfört med vad du haft tidigare.

Tydligast syns skillnaden mellan live view och sökaren är ju bilden p lilla björk stocken dom bilderna är tagna efter varandra och både ljuset och färgbalansen skiljer sig rejält mellan sökaren och Lv med Lv är den ju betydligt bättre ballanserad

Detta har du säkert redan tänkt på men ändå: då du körde utan LV antar jag att du inte använde stativ med stängd sökarockular så det inte kom in ströljus bakifrån genom sökaren?

Detta har du säkert redan tänkt på men ändå: då du körde utan LV antar jag att du inte använde stativ med stängd sökarockular så det inte kom in ströljus bakifrån genom sökaren?

Japp provade både stängd och öppen blir inte klok på det

Kanske får kläm på det när jag känner kameran bättre har bara haft den sen i fredags men privat olika inställningar spot genomsnitt m.m

Nollat alla inställningar i fall jag lyckats ställa in något fel någon stans men samma beteende hur jag än ställer in den

Anders

Nu har jag gjort ett extremt test i studion enda ljuset kom bakifrån från två rum bort och resultatet blev svart

Bild 1 Hur det såg ut med ljuset på bländare 8 och 1/250

Sen 3 st genom sökaren på tre ljusmätnings sätt bländare 4.5 på alla tre 1/8 : 1/4 : 1/6

3 st via Lv bländare 4.5 och 1/2 på alla tre

1 st i manuellt läge 4.5 fick skruva upp till 20 sec för att bakgrunden skulle börja dyka upp så ja extremt test men tycket ju att kameran skulle försöka skruva upp det lite längre än den gjorde via automatiken.

2 st med annat objektiv 2.8 1/8 : 1/3

Bilagor

• DSC_0691.jpg
    DSC_0691.jpg
    37.1 KB · Visningar: 68
  • DSC_0673.jpg
    DSC_0673.jpg
    20.6 KB · Visningar: 69
  • DSC_0674.jpg
    DSC_0674.jpg
    27.2 KB · Visningar: 58
  • DSC_0675.jpg
    DSC_0675.jpg
    26.1 KB · Visningar: 60
  • DSC_0676.jpg
    DSC_0676.jpg
    241.7 KB · Visningar: 57
Senast ändrad:
sista sändningen mörka bilder

Sista sändningen med mörka bilder.

Bilagor

• DSC_0677.jpg
    DSC_0677.jpg
    26.8 KB · Visningar: 62
  • DSC_0679.jpg
    DSC_0679.jpg
    20.9 KB · Visningar: 57
  • DSC_0680.jpg
    DSC_0680.jpg
    54.9 KB · Visningar: 64
  • DSC_0687.jpg
    DSC_0687.jpg
    20.9 KB · Visningar: 65
  • DSC_0688.jpg
    DSC_0688.jpg
    249.4 KB · Visningar: 55
Det är för mörkt, kameran bara gissar! (eller kör nåt default, du får själv prova dig fram)

i spotläge så klarar kameran att mäta (med ett 1,4 objektiv) ner till ljusmängden
EV 2 =(f2,iso100,1sec)
har du ett ljusvagare objektiv så behövs det mer ljus

Har du ett f2,8 så klarar mätaren(spot) ev4= 1/2 sec f2,8 iso 100.

centrumvägt eller matrismätning klarar ev-1 (alltså 3 bländarsteg mindre ljus).

när jag har testat mina nikonkameror så funkar det 1/2 till 1 bländarsteg bättre än
specifikationerna men sen är det stopp, kameran kan inte mäta mindre ljus.

--

Hur mätningen görs i LV har jag ingen aning om!

Det är för mörkt, kameran bara gissar! (eller kör nåt default, du får själv prova dig fram)

i spotläge så klarar kameran att mäta (med ett 1,4 objektiv) ner till ljusmängden
EV 2 =(f2,iso100,1sec)
har du ett ljusvagare objektiv så behövs det mer ljus

Har du ett f2,8 så klarar mätaren(spot) ev4= 1/2 sec f2,8 iso 100.

centrumvägt eller matrismätning klarar ev-1 (alltså 3 bländarsteg mindre ljus).

när jag har testat mina nikonkameror så funkar det 1/2 till 1 bländarsteg bättre än
specifikationerna men sen är det stopp, kameran kan inte mäta mindre ljus.

--

Hur mätningen görs i LV har jag ingen aning om!

Ja det är ju där det kostliga är för blir bilderna som dom blir i Lv så är det ok.

Dom i studion är ju extrema så där kan jag förstå att kameran blir frustrerad.

Men kollar man på dom på stocken slå lyckades mätningen på 1/2 3.5 iso 10000 via lv men 1/8 35 10000 via sökaren blev på tok för mörk.

Känns som spot mätningen inte fungerar via sökaren utan att den går över till genomsnitt

Är d4sen så mycket sämre sämre i detta hänseende än d3sen för med den har jag aldrig upplevt dessa problem med jag fotar mycket nyheter med störande ljus med mera och behöver spot mätningen

Ja det är ju där det kostliga är för blir bilderna som dom blir i Lv så är det ok.

Dom i studion är ju extrema så där kan jag förstå att kameran blir frustrerad.

Men kollar man på dom på stocken slå lyckades mätningen på 1/2 3.5 iso 10000 via lv men 1/8 35 10000 via sökaren blev på tok för mörk.

Känns som spot mätningen inte fungerar via sökaren utan att den går över till genomsnitt

Är d4sen så mycket sämre sämre i detta hänseende än d3sen för med den har jag aldrig upplevt dessa problem med jag fotar mycket nyheter med störande ljus med mera och behöver spot mätningen

Så nu i dag i kontakt med både scandinavian och nikon support vad jag inte viste var att ljusmätningen via LV går via sensorn och mätningen via sökaren via speciellt chip skall i kväll utföra lite mer test för det första via Matrix mätning och även via 24-70 och 70-200 gluggarna i stället för min nyhetsfavorit 28-300 i och med att den har betydligt sämre ljusstyrka och detta påverkar vist även hur mätningen via sökaren fungerar.

Äter kommer med mera efter kvällen test

Anders

PS vi kollade med Scandinavianphotos demo kamera och den beter sig på samma sätt så kameran är det inget fel på utan det är mannen bakom kameran som behöver lära sig hantera den nya. Men är övertygad att i denna pukt så betedde sig d3sen bättre men d4sen slår d3sen på alla andra punkter så jag är inte missnöjd med investeringen .

Så nu i dag i kontakt med både scandinavian och nikon support vad jag inte viste var att ljusmätningen via LV går via sensorn och mätningen via sökaren via speciellt chip skall i kväll utföra lite mer test för det första via Matrix mätning och även via 24-70 och 70-200 gluggarna i stället för min nyhetsfavorit 28-300 i och med att den har betydligt sämre ljusstyrka och detta påverkar vist även hur mätningen via sökaren fungerar.

Äter kommer med mera efter kvällen test

Anders

PS vi kollade med Scandinavianphotos demo kamera och den beter sig på samma sätt så kameran är det inget fel på utan det är mannen bakom kameran som behöver lära sig hantera den nya. Men är övertygad att i denna pukt så betedde sig d3sen bättre men d4sen slår d3sen på alla andra punkter så jag är inte missnöjd med investeringen .

Har i kväll kört detverse test och är inte duktig på varken hur en kamera byggs eller hur mjukvaran styr allt
men om jag lägger på 3 i exponeringskompersaton så presterar den bra på matris mätningen även om jag provat olika områden med olika mycket ljus så min gissning är nog att det inte e många som använde ljuset vid så låga ljusstyrka jag gör det men bara någon gång per år.så skulle tro att detta problem skulle gå att lösa via en mjukvaru uppdatering med en förbättrad kurva men det är bara mina gissning har skickat dessa tankar även till dom får se vad dom svara i morgon.

PS med live view exporterar den väldigt bra på matris utan kompesentation

Så jag har under kvällen lärt mig hur jag skall gå tillväga för att den att prester även i mörka fotografering händelser .

Så en uppdatering som löser det hade varit bra men skulle den inte komma är jag nöjd med kameran.

Jag brukar (okej, kanske inte brukar men det händer) fota med D4 och D800 med ljusmätaren som exponeringsinställare.

Det som beskrivs känner jag inte igen men jag kanske inte har fotat när det varit mörkt nog.

Jag använder aldrig spotmätning utan det klassiska centrumvägda, litar inte på spot när det är mörkt.

Finns det någon ljuskälla i bilden kan det bli tokigt men det är förväntat. Råkar ljuskällan hamna där det mäts förstörs förstås hela bilden. Så ingen matrismätning heller.

Sen är det förstås ett måste att stänga bakre luckan annars mäter den flera steg för högt även om ljusläckan inte påverkar bilden.

Jag brukar inte vräka på med ISO utan jag förlänger tiden istället så att jag slipper femsiffriga ISO.

Jag brukar (okej, kanske inte brukar men det händer) fota med D4 och D800 med ljusmätaren som exponeringsinställare.

Det som beskrivs känner jag inte igen men jag kanske inte har fotat när det varit mörkt nog.

Jag använder aldrig spotmätning utan det klassiska centrumvägda, litar inte på spot när det är mörkt.

Finns det någon ljuskälla i bilden kan det bli tokigt men det är förväntat. Råkar ljuskällan hamna där det mäts förstörs förstås hela bilden. Så ingen matrismätning heller.

Sen är det förstås ett måste att stänga bakre luckan annars mäter den flera steg för högt även om ljusläckan inte påverkar bilden.

Jag brukar inte vräka på med ISO utan jag förlänger tiden istället så att jag slipper femsiffriga ISO.

När jag kommer i denna situation så handlar det om press bilder så måste höja iso polis och räddningstjänst brukar inte uppskatta om man ber dom stå still medan man tar bilden 😎

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar