ANNONS
Annons

Blir galen av nyckelord, hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är keywords bättre, använder dem flitigt själv, men att benämna mappar med datum, plats och sedan något mer detaljerat är en bra grund för sökningar. USA ovan kanske ger träff på BUSA men inte "busa" lite beroende på hur man söker. Sen hur ofta reser man till USA egentligen? Keep it simple och tänkt framtidssäkert, LR kommer inte vara för evigt.

Man ska tänka nyckelord även i mappnamn, tex "resa till" tillför knappast något.

Hur ofta reser man till USA? ja hur ofta fotar man en fågel? beror väl på vad man är intresserad av eller?
Benämna mappar med namn o.s.v är ju det som är vitsen med Collection, vid importen så blir mina mappar bara år-månad-dag och om allt på minneskortet är från ett och samma ställe så kan jag lägga dom i en collection direkt, tror inte folk riktigt fattar collection set riktigt, sen håller jag med om att keyword är bäst

Hur ofta reser man till USA? ja hur ofta fotar man en fågel? beror väl på vad man är intresserad av eller?
Benämna mappar med namn o.s.v är ju det som är vitsen med Collection, vid importen så blir mina mappar bara år-månad-dag och om allt på minneskortet är från ett och samma ställe så kan jag lägga dom i en collection direkt, tror inte folk riktigt fattar collection set riktigt, sen håller jag med om att keyword är bäst

Det är bra om det går att söka och hitta bilder från windows / macos också.

Att använda LR är vanligast och man bör lagra nyckelorden så de skrivs ner till bilderna om man vill vara framtidssäker eller kunna hitta bilderna från annat program eller os.

Jag tror på att dra nytta av nyckelord, inte att de ska bli en belastning.
afe's tips är bland de bästa - om man har gemensamma nyckelord för hela minneskortet. Annars kan man importera i etapper.

Tar mycket mobilbilder, och om jag är ute på en plats med systemkameran så blir det ofta en bild eller två med mobilen. Dessa är geotaggade, och att sedan synka geodatan är enkelt.

Bilder med GPS data säger dock inte mycket, och går inte att söka på. (Första bilden)
Pluginet Geoencoding Support erbjuder möjligheten till "reverse geocoding", dvs att den letar upp land, delstat, stad, ort, gata för koordinaterna och skriver dessa till metadatan. (Sista bilden)

Bilagor

• before.png
    before.png
    24.3 KB · Visningar: 208
  • after.png
    after.png
    29.2 KB · Visningar: 206
Själva nyckelordsprocessen som svar på hur gör ni:
När jag importerat markerar jag alla bilder som ska ha gemensamma nyckelord, som t.ex. Midsommar och plats. Om tid finns eller det är få bilder kompletterar jag med personer av betydelse (nära släkt och vänner eller kända personer), företeelse (t.ex paketöppning, skidåkning etc), objekt (fågel, svamp, cykel osv. Även art om det är känt), inom- eller utomhus, osv.
Är det skannade (analoga) bilder utan exif -data tillkommer filmtyp, kamerautrustning och inställningar (om de är kända).
Är det ont om tid lägger jag in detaljerna vid ett annat tillfälle. Jag brukar beta av en fotomånad (filmapp) åt gången när jag inte har något bättre för mig. Jag har börjat stjärnmarkera bilder som tål att visas med minst tre stjärnor.
Bilder med minst tre stjärnor hamnar vanligen i en samling som benämns t.ex Påsk 2016, om de ska exporteras och visas för medverkande.

Det kan vara svårt att förutse kommande sökbehov men personnamn är användbart även om det är jobbigt att tagga i t.ex gruppbilder och bilder från släktsammanträffanden.

Sätta nyckelord är kanske inte det roligaste när man har foto som hobby...
Själv är jag rätt noga med att sätta nyckel ord och kör som en del andra med färdiga nycklar för tid på dagen/året, stämningar, färg, platser jag besöker ofta osv
Men även för om de ska publiceras i en specifik kanal t ex web, facebook, NAS osv
Sen använder jag smarta samlingarför att skapa samlingar baserat på nyckelord. Då läggs nya och nycklade bilder till i de samlingarna.
Jag använder även smarta samlingar för att publicera på web osv. Så när jga vil pusha upp de senaste bilderna så behöver jag bara välja tjänst och klicka publicera så uppdateras dessa automatiskt.

Så med nyckeord sparar jag tid.

Tackar för alla svar, många bra tips, ska nog börja använda samlingar mer. Har iaf börjat
att bara ge nyckelord åt vissa bilder, ej vardagliga bilder som är tagna på gården t.e.x. Men ska kanske börja med att indela bilderna i större skala, och inte vad alla bilder innehåller.

Stjärnsystemet är redan upptaget, 5 stjärnor har jag tilldelat alla bilder jag laddat upp, om jag kanske vill ändra en bild som är uppladdad någonstans så kan jag sortera stjärnor, och 4 stjärnor betyder att bilden ska granskas, brukar alltid granska bilderna någon timme efter redigeringen innan jag laddar upp, ibland kan det ta dagar om jag inte är nöjd.

Sen 3 stjärnor är att dom ska redigeras, nångång.

Att använda stjärnsystemet för att indela vilka som är bra tror jag inte på, eftersom jag finner bilder jag tog förr är bra nu och vise versa. Ändras hela tiden och kommer på nya idér om hur jag ska redigera bilderna.

Är inte alls kompis med nyckelord, Har taggat ca 2000 bilder, men börjar bli väldigt rörigt nu.

Fotar mycket bäckar här omkring, att bara skriva bäck funkar inte, kommer upp hundratals bilder isåfall, funkar inte i längden.

Fotar också mycket skog, vad ska man tagga där? Skog? Funderar på att överge nyckelord helt, då det tar hur mycket mer tid som helst att sortera efter en dags fotograferande.

Eller om man bara ska tagga enskilda bilder, om man rest iväg eller tagit kort på något speciellt? Och inte alla vardagliga bilder man tar runt huset.

Hur gör ni för att hålla reda på allt? Menar nu i Lightroom, ej på Facebook.

Jag har en enkel lösning jag följer. Jag har döpt upp ett antal grupper med nyckelord jag följer strikt. Kategori är ett exempel, där det kan vara nattfoto eller andra nyckelord. Jag tog faktiskt och "stal" nyckelorden på Fotosidan och använder dem. Inga nya nyckelord läggs till om det inte är absolut nödvändigt. Sedan har jag ett par grupper med nyckelord som ständigt uppdateras med nya. Den ena kallar jag för "Plats", alltså var kortet är taget. De som är tagna i min stad, är detaljerade med område, medan andra städer är mycket mindre informativa, t.ex Gävle, Falun o.s.v. Den andra gruppen kallar jag person. Där taggar jag alla som är med på en enskild bild. Även här fylld gruppen på kontinuerligt. Dock har jag valt att bar ha med namn på släkt och nära vänner.
Andra grupper jag har är "Händelse" som innefattar dop, semester, bröllop, vardagsbild, fest osv, samt årtal.

Jag tog och började tagga de senaste bilderna jag tagit. Sen fortsatte jag med allt äldre bilder på hårddisken, men det tar mycket tid.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto