Annons

blir 30 mm verkligen 30mm på min 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

joshua

Medlem
Jag har en dum fråga. Jag vill veta om en sigma objektiv 30mm 1.4 DC EX blir "verkligen" en 30mm på min 20D eller blir det 30x1.6=48mm? finns kropsfaktorn även för de objektiven som tillverkas speciellt för APC kameror?
 
du får 1,6 gånger förstorning från den angivna brännviden så ett 100mm objektiv blir 160mm
med Eos 20D.
 
Ett objektiv med 30mm brännvidd har alltid en brännvidd på 30mm oavsett vilken storlek sensorn har. En mindre sensor motsvaras bara av att man klipper bort kanterna av bilden -- detta märker inte objektivet, så brännvidd, skärpedjup, bländare mm förblir oförändrade. Det som ändras på grund av den mindre sensorn är bildvinkeln.

Det som ändras med objektiv som är tillverkade för kameror med sensor i APS-storlek är att de inte är tillverkade för att klara av att belysa en sensor av fullformatstorlek utan att bildens hörn blir för mörka. De kan allstå tillverkas billigare eller optimeras för att bli bättre på andra parametrar.
 
sjohan skrev:
Det blir 48 mm.. Du får ha ett 19mm för att komma till 30mm.

Nope. 30 millimeter är alltid 30 mm.

Däremot blir utsnitten med 48 mm på en Eos 5D samma som 30 mm med en 20D. På en bladare med ännu större bildformat krävs cirka 80mm.
 
froderberg skrev:
Nope. 30 millimeter är alltid 30 mm.

Däremot blir utsnitten med 48 mm på en Eos 5D samma som 30 mm med en 20D. På en bladare med ännu större bildformat krävs cirka 80mm.

Jojo det vet jag väl men det kändes inte som att det var det som Johann ville veta. Men ni har absolut rätt. 30mm är 30 mm men utsnittet blir motsvarande 48mm.
 
Göran Larsson skrev:
En mindre sensor motsvaras bara av att man klipper bort kanterna av bilden -- detta märker inte objektivet, så brännvidd, skärpedjup, bländare mm förblir oförändrade. Det som ändras på grund av den mindre sensorn är bildvinkeln.

Om du fokuserar på samma avstånd (och får ett annorlunda utsnitt) och förstorar upp bilden till samma storlek (tex 20x30cm) kommer du att få ett skärpedjup som är kortare med 1.6x-cropsensorn eftersom oskärpecirkeln är mindre.
 
dumbo skrev:
Om du fokuserar på samma avstånd (och får ett annorlunda utsnitt) och förstorar upp bilden till samma storlek (tex 20x30cm) kommer du att få ett skärpedjup som är kortare med 1.6x-cropsensorn eftersom oskärpecirkeln är mindre.
Men detta beror ju inte på att den mindre sensorn har förändrat något i objektivet, utan på att bilden efterbehandlas annorlunda. Jag anser fortfarande att den mindre sensorn inte förändrar någon av objektivets optiska egenskaper.
 
dumbo skrev:
Om du fokuserar på samma avstånd (och får ett annorlunda utsnitt) och förstorar upp bilden till samma storlek (tex 20x30cm) kommer du att få ett skärpedjup som är kortare med 1.6x-cropsensorn eftersom oskärpecirkeln är mindre.

Det låter konstigt.

Men om du tar snabba utsnitt med de olika kamerorna måste du ta på olika avstånd och då blir skärpedjupet olika,

Skärpedjupen är ungefär samma med alla objektiv. Det är avståndet till motivet i kombination med brännvidden som utgör den stora skullnaden i skärpedjupet.
 
Göran Larsson skrev:
Men detta beror ju inte på att den mindre sensorn har förändrat något i objektivet, utan på att bilden efterbehandlas annorlunda. Jag anser fortfarande att den mindre sensorn inte förändrar någon av objektivets optiska egenskaper.

Nej, det ändrar inte objektivets egenskaper, men det ändrar det slutliga resultatet.
 
froderberg skrev:
Det låter konstigt.

Men om du tar snabba utsnitt med de olika kamerorna måste du ta på olika avstånd och då blir skärpedjupet olika,

Skärpedjupen är ungefär samma med alla objektiv. Det är avståndet till motivet i kombination med brännvidden som utgör den stora skullnaden i skärpedjupet.

Du måste förstora upp bilden från 1.6x-kameran 1.6ggr mer. Därför kommer en punkt som är 0.03mm (generella storleken för oskärpecirkeln på 35mm film) inte att se ut som en punkt utan som en cirkel från 1.6x-kameran, eftersom denna blir större i den slutliga bilden (den förstoras ju upp mer).
 
dumbo skrev:
Du måste förstora upp bilden från 1.6x-kameran 1.6ggr mer. Därför kommer en punkt som är 0.03mm (generella storleken för oskärpecirkeln på 35mm film) inte att se ut som en punkt utan som en cirkel från 1.6x-kameran, eftersom denna blir större i den slutliga bilden (den förstoras ju upp mer).

Förstår inte ett dyft, faktiskt.

I praktiken förstorar jag ju inte bilden utan justerar utsnittet med fötterna om jag har samma brännvidd. Då blir skärpedjupet större ju längre jag backar från motivet för att få med det.

Samma avbildningsskala ger (i stort sett) samma skärpedjup med samma sensorformat.

Samma avbildningsskala ger olika särpedjup samma brännvidd med olika sensorformat eftersom avståndet ändras.
 
Göran påstod att skärpedjup, bländare osv osv blir samma om man står på samma ställe och bara skiftar kameran FF vs 1.6x-crop och att det ända som skiljer är utsnittet. Förstorar man däremot upp bilderna till samma storlek kommer man att få 1.6x kortare skärpedjup med 1.6x-cropkameran eftersom att oskärpecirkeln är mindre.

Det står bättre förklarat här än jag kan göra det såhär kortfattat:
http://bobatkins.com/photography/technical/digitaldof.html
 
Det man inte får glömma är att om vi gör en lika stor utskrift av bilder tagna med sensorer som förutom storleken är identiska, så kommer den med mindre sensor även ge ökat brus.

Alltså, om 20D och 5D har samma pixelantal per ytenhet och alla andra egeskaper lika, förutom att den ena är i APS-C storlek och den andra i fullformat, så kommer en A4-förstoring av 20D:s bild ha, som redan nämnts, kortare skärpedjup men också mera brus.

Om däremot förstoringarna har samma förhållande som sensorerna, dvs. 5D:s bild förstoras upp 1.6x mer än 20D:s bild, så kommer de att uppvisa samma brus och skärpedjup, om de är fotade med samma objektiv och från samma avstånd. Egentligen är det ju alldeles logiskt; prova själv med att förstora en bild mer och mer. Ju mer du förstorar, desto tydligare blir bruset.
 
dumbo skrev:
Göran påstod att skärpedjup, bländare osv osv blir samma om man står på samma ställe och bara skiftar kameran FF vs 1.6x-crop och att det ända som skiljer är utsnittet. Förstorar man däremot upp bilderna till samma storlek kommer man att få 1.6x kortare skärpedjup med 1.6x-cropkameran eftersom att oskärpecirkeln är mindre.

Vi kaske använder termerna olika.

Hur stora mina utskrifter är påverkar inte skärpedjupet. Alltså har förstoringarnas storlek inget med saken att göra.

Göran har rätt i att skärpedjupet blir samma om objektiv, bländare och avstånd är konstant. Då skiljer bara utsnittet. En mindre sensor använder en mindre del av objektivets bildcirkel.

Eller som det står på sidan du hänvisar till:

If you use the same lens on a EOS 10D and a 35mm film body and crop the 35mm image to give the same view as the digital image, the depth of field is IDENTICAL

Det är först om vi önskar samma avbildningsskala, samma utsnitt, som vi ser skillnader. Det är ju ofta så vi fotograferar. Vi använder 50 mm på en 20D istället för 85mm på 5D för att få samma utsnitt på samma avstånd.

Vänder du iställer på ekvationen och varierar avstånd istället för objektiv blir det samma resultat, alltså:

If you use the same lens on an EOS 10D and a 35mm film body, then shoot from different distances so that the view is the same, the 10D image will have 1.6x MORE DOF then the film image.
 
Senast ändrad:
Så här blir det med ett Sigma 18-50/2,8 på en kamera med småbildssensor.

Allt den lilla sensorn gör är att den använder en mindre del av objektivets bildcirkel än en större sensor.

Det är först när man kompenserar för det och vill ha samma utsnitt med båda kamerorna som det blir skillnader i skärpedjup på grund av att man måste ta bilden med olika objektiv eller olika avstånd.
 

Bilagor

  • _mg_0049.jpg
    _mg_0049.jpg
    19.9 KB · Visningar: 395
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.