Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blir 30 mm verkligen 30mm på min 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag har två invändningar mot ditt resonemang.

1. Det går inte att göra detta till en regel eftersom det du pratar om är pixelstorlek och inte sensorformat. Här har vi ju diskuterat sensorformat.

Jämför vi Eos 1D mark II och Eos 5D så har de samma pixelstorlek, enda skillnaden är att sensorn hos Eos 5D är större. Med din regel borde Eos 5D bilden bli skarpare, men det stämmer ju inte eftersom en beskuren Eos 5D-bild kommer att bli identisk med 1D mark II-bilden vid samma avstånd.

2. Det är inte heller relevant att jämföra som du gör. Jag har hela tiden menat samma avbildningskala på den färdiga bilden.
Varför ska man jämföra två bilder tagna med olika format, men med samma optik och samma avstånd. Det blir ju två olika bilder. Så fotograferar ju ingen.
Upplösningtesterna på exempelvis Dpreview bygger på att motivet utgör lika stor del av bilden eftersom det är så man vanligtvis fotograferar.

Jag invände mot att Göran skrev att om tar en bild från samma avstånd, med samma objektiv, men med olika storlek på sensorn/filmen så kommer skärpedjupet att bli detsamma (eftersom optikens egenskaper inte ändras). Detta stämmer inte om den de slutliga bilderna är lika stora.
Tar man två bilder, med samma brännvidd, samma avstånd och två olika format kommer skärpedjupet att bli kortare med det mindre formatet.
Utsnittet blir självklart ett annat, optikens egenskaper ändras inte, men skärpedjupet i den slutliga bilden kommer inte att vara samma.
Det är inte bara "optikens egenskaper" som bestämmer skärpedjupet, utan även förstoringen från "negativ" till färdig bild (och även betrakningsavståndet), det är ju därför vi alls har denna diskussion.

Om man beskär FF-bilden och gör denna delförstoring lika stor som bilden från den mindre sensorn kommer skärpedjupet att bli samma, eftersom båda bilderna förstoras lika mycket.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.