Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bli först att kommentera

Produkter
(logga in för att koppla)
mangans skrev:
Jag tror att om de görs mindre och i en mer neutral färg (förslagsvis grå) så löses problemet.
Jo...

Frågan är väl om det behöver vara något annat än texten, behövs verkligen ett färgat fält?

//Larsa
 
.Z. skrev:
Jo...

Frågan är väl om det behöver vara något annat än texten, behövs verkligen ett färgat fält?

//Larsa

Du har helt rätt. Mer text kanske också blir distraherande iofs. Kanske är det bättre med en liten och diskret ikon?
 
Tycker de gröna knapparna fungerar fint - stör mig inte nämnvärt på dem när man kikar runt. Men de lyckas verkligen styra ökat mot okommenterade bilder vilket säkert var designerns intention. Tror ni inte det är en vanesak?

Ni "gamla rävar" är väl ganska vana med FS utseende numer ;) <- Smiley, mao. lite ironi he he

BAW
 
evalisen skrev:
Hmmm.... varför är de så?
Knepigt.
Du får alltså inte lika många tittar ens?
De är ju isåfall konstigt.

Tja, jag har inte testat sambandet vetenskapligt :)

Men det är iaf inte så att de bilder jag gillar bäst själv får mest kommentarer. Så jag försöker inte så noga välja vilka bilder som jag ska ladda upp, det är mer intressant om folk kommenterar vad jag tycker är en trist bild. (Jag försöker alltså ladda upp mina trista, bra bilder ;))
 
Nu har det hänt nåt med sidan där man ser tumnaglarna på sina egna bilder. Den gröna knappen har försvunnit men även infot om antal kommentarer under vissa bilder. Under en del andra bilder syns antalet kommentarer.

Är det så för er andra också?
 
mohei skrev:
Nu har det hänt nåt med sidan där man ser tumnaglarna på sina egna bilder. Den gröna knappen har försvunnit men även infot om antal kommentarer under vissa bilder. Under en del andra bilder syns antalet kommentarer.

Är det så för er andra också?

Under poolbilder står antal och finns grön knapp, under andra bilder ingenting.

Det finns två trådar om de här knapparna, jag tror att det är förklara i den andra. :)
 
jag tycker det är en cool färg. :) Personligen strunta jag i om jag är först eller sist med en kommentar, men alltid roligt med lite förändring...
 
Jag gillar det! Lite tävling över det hela =) Den gröna färgen tjänar ju absolut sitt syfte och som nån skrev, man dras onekligen till de okommenterade bilderna.

// Linda
 
Jag tycker den gröna skylten är sjukt irriterande. Den drar ögonen till sig och drar fokus från bilderna. När jag kommenterar en bild gör jag för att jag ser någonting i den jag reagerar på, positivt eller negativt, eller ser potential i bilden. Om någon kommenterat den innan eller inte är ointressant.
 
-A- skrev:
När jag kommenterar en bild gör jag för att jag ser någonting i den jag reagerar på, positivt eller negativt, eller ser potential i bilden. Om någon kommenterat den innan eller inte är ointressant.

Problemet är väl att de flesta tänker så, och de flesta reagerar på ungefär samma bilder, så därför får ungefär samma bilder alla kommentarer, medan väldigt många bilder blir helt utan.

Jag kommenterar hellre okommenterade bilder än sådana som har 30+. Det känns nästan helt meningslöst att skriva något om en bild om 15 pers före mig har skrivit ungefär samma sak. Dessutom vet man ju hur skoj det känns att äntligen få en kommentar om man vanligtvis får noll!

MvH
 
Jag tror resultat med spridning av bildkommentarer hade ökat mer om "Senaste bildkommentarer" plockades bort i stället. Så man blev tvungen att gå vägen via alla nya i stället för bara till de som redan fått..
 
Lite delade åsikter... som det ska va... Jag tycker ff färgen är hemsk, när jag kom in på en sida igår där alla bilder hade den här hemska skylten under skyndade jag mej därifrån, skylten tog definitivt fokus från bilderna och lyste bara ilsket grön...

negativa jag ;)
 
En bra idé vore kanske att bilder som fått fler än fem kommentarer automatiskt raderades. :)


Ingen hinner (väl?) kommentera *alla* bilder som man gillar, så resultatet blir att alla kommenterar de tio(?) procent man gillar bäst, och dessa procent sammanfaller för en stor del av medlemmarna. Så alla kommentarer samlas på samma bilder. Och det blir kanske inte "bättre" av att man kan klicka fram de senast kommenterade.

Jag kikade enbart på bilder utan kommentarer igår, och där fanns (såklart) väldigt många bilder att säga något om. Man kommenterar till stor del för andras skull, och mest nytta görs då antagligen på okommenterade bilder. Tänk om alla kommenterade en, två eller tre okommenterade bilder varje dag! Det skulle ge rätt så mycket.
 
millimeter skrev:
En bra idé vore kanske att bilder som fått fler än fem kommentarer automatiskt raderades. :)


Ingen hinner (väl?) kommentera *alla* bilder som man gillar, så resultatet blir att alla kommenterar de tio(?) procent man gillar bäst, och dessa procent sammanfaller för en stor del av medlemmarna. Så alla kommentarer samlas på samma bilder. Och det blir kanske inte "bättre" av att man kan klicka fram de senast kommenterade.

Jag kikade enbart på bilder utan kommentarer igår, och där fanns (såklart) väldigt många bilder att säga något om. Man kommenterar till stor del för andras skull, och mest nytta görs då antagligen på okommenterade bilder. Tänk om alla kommenterade en, två eller tre okommenterade bilder varje dag! Det skulle ge rätt så mycket.
Radera bilder med automatik - nja säger jag till det förslaget. Men kanske att man plockar bort bilden från kritikpoolen efter ett visst antal kommentarer (men jag är nog lite tveksam till det också).

I övrigt är jag helt inne på din linje. Det är grymt mycket roligare att kommentera en bild som inget sagt något om, än att försöka hitta på något nytt konstruktivt om en bild som redan är genomanalyserad.
 
Yes !!!

lottawe skrev:
Jag tror resultat med spridning av bildkommentarer hade ökat mer om "Senaste bildkommentarer" plockades bort i stället. Så man blev tvungen att gå vägen via alla nya i stället för bara till de som redan fått..

Lotta - tänk vad rätt du har!

Jag vet ju själv hur jag gör när jag inte hinner titta igenom dagen bidrag, jag låter någon annan göra grovsållningen. Betyder att jag bara kommenterar de bilder som har betyg 5+++ och för de mesta har dessa bilder redan massvis med kommentarer och då låter jag bli att kommentera.

Naturligtvis är det fel átt göra på detta sätt men eftersom människan är av naturen lat så gör jag på detta sätt, för att inte missa gobitarna.

Håller efter detta allt för långa inlägg fullständigt med Lotta "Senaste bildkommentarer" plockades bort i stället.

Melior de cinere surgo / Jan-Olof
 
lottawe skrev:
Jag tror resultat med spridning av bildkommentarer hade ökat mer om "Senaste bildkommentarer" plockades bort i stället.

Jag vill absolut ha kvar "senaste bildkommentarer".
Jag går in där och läser vad andra skrivit och lär mig mycket om hur man kan se på en bild.

Det är inte för att se vilken bild som fått kommentar, utan för att läsa själva kommentaren jag går in där.

Det är ett smidigt sätt att få tillgång till många bra och tänkvärda kommentarer. Utan den länken skulle man ju få gå in under varje enskild bild. Det skulle inte jag orka göra i alla fall.

/Catarina
 
I någon annan tråd för längesedan minns jag att jag förslog att lyfta fram bra kommentarer på förstasidan på samma sätt som utvalda bilder visas där.

Tycker också det är jätteintressant att läsa kommentarer, men jag tror det finns bättre sätt än senastelistan. Tyvärr hittar jag personligen inte värst mycket intressanta kommentarer i den heller, (men ibland kommenterar jag därifrån själv med. Speciellt om någon får massor av hurrarop och jag anser något helt annat om bilden än att den är värd dem Det kan jag dock göra genom att läsa när jag öppnar bilden från andra ställen med..)

Senastelistan tror jag alltså bidrar till mer ont än gott även om förstås kan brukas på olika sätt.
 
De verkar ju som att dom som är intresserade av att kommentera bilder,
vill ha senaste listan kvar.
Och så dom som kommenterar mer sällan, vill gärna att listan kan tas bort.

Varje person har ju eget val, man behöver ju inte klicka på den länken för att se den.
Om man inte är intresserad av att läsa vad som finns att läsa i senaste listan.
De går ju lika bra menar jag att söka bilder på andra sätt, tex. alla nya poolbilder osv.
Så jag fattar inte var problemet ligger?
De känns lite som att folk här vill sitta och irritera sej och gärna klaga!

Jag tycker senaste listan är bra på många sätt, tycker också att de kan vara bra med denna gröna (faktiskt fula) knapp om den fyller en funktion att fler kommenterar bilder.
För jag tycker att de är tråkigt att så många bilder förblir okommenterade här på fs.
Annars kan de ju kvitta, för den lyser ju rätt illa om jag ska vara ärlig.
Men sen är de ju så också att alla får ju ta och anstränga sej lite mer med att kommentera bilder, annars blir de ju ingen förändring.

Va lite mer positiv inställd till vad som finns, så blir allt så mycke trevligare! :eek:))
 
Jag röstar på kvalité framför kvantitet.
Det innebär alltså inte att fler kommentarer är det viktigaste utan snarare att jag tycker fördelningen och innehållet är viktigare än antalet.

Att tycka och diskutera är inte att gnälla. Jag ogillar fortfarande det gröna för att det tar fokus från bilderna. Det står jag för och att påtala det samt föreslå annat bör ses som konstruktiv kritik. Även fotosidan som sajt kan nog förbättras ytterligare (även om den ju är riktigt superbra till största delarna.) Bra kan bli bättre alltså. Alltid..

Jag tror det är de som redan får många kommentarer som månar mest om den länken. För att deras bilder då framhävs ännu mer.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.