Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BLF på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Ngn som vet en sajt där prisindikationerna i BLF's prislista finns publicerat och som jag sedemera kan kika på kostnadsfritt???
 
Bildleverantörernas Förening (BLF) skickar en cirkaprislista vid tecknat medlemsskap. Du måste vara ansluten till BLF för att ta del av deras rekommenderade prislista.

//Michael Jönsson
 
Senast ändrad:
jo men med internet så borde det vara ngn som vet en site där ngn har lagt upp informationen som finns däri. Jag frågar därför att den inte finns på mitt bibliotek. Ok att man ska pynta om man vill äga den men vill man bara ha informationen ska man väl inte vara nöd att betala tycker jag.
 
Tjeena,

Man måste inte bli medlem... räcker med att gå in på deras websida och beställa den för 100kr.
Inga större pengar i mina ögon, jag beställde den förra året. Om jag hittar den så kan du få min. Flyttade förra året sedan dess saknar jag mycket...

Mvh // Martin
 
raskolnikov skrev:
jo men med internet så borde det vara ngn som vet en site där ngn har lagt upp informationen som finns däri. Jag frågar därför att den inte finns på mitt bibliotek. Ok att man ska pynta om man vill äga den men vill man bara ha informationen ska man väl inte vara nöd att betala tycker jag.

Det här är fanimej årets roligaste inlägg! Alla kategorier. Helfestligt faktisk!

Om jag bara vill låna en av dina bilder som finns på internet till en publicering, ska jag då behöva betala för den? Jag vill ju inte äga den...

Du tar tillräckligt bra bilder för att kunna finansiera prislistan. Många gånger om...
 
raskolnikov skrev:
Ok att man ska pynta om man vill äga den men vill man bara ha informationen ska man väl inte vara nöd att betala tycker jag.
Alltså, du kan aldrig äga prislistan i sig det gör BLF. Det de 100 kronorna ger dig är ett självkosnadspris på sättet att få ta del av informationen, vilket är det du efterfrågar.
 
gissar att det är få fotografer som röstar på piratpartiet, jag är en snål jävel och skulle gärna komma över informationen gratis, därför betalar jag skatt och därför tycker jag den ska finnas på ett bibliotek, hur dåligt denna åsikt rimmar med att jag vill försörja mig på foto förstår jag själv och hade jag varit rädd om mitt anseende hade jag aldrig postat denna tråd från början utan krypit till korset och köpt skiten. Dock finner jag det ngnstans lite hmmm. fel? att man ska betala för att få veta vad som är skäligt att ta betalt, att alla tycker jag har fel nu och är en riktig kappvändare förstår jag gott. men finns den nu utlagd av ngn ohederlig filur på en eller annan site så vore jag glad om ngn gav mig adressen så jag kunde spana in den. I ärlighetens namn: är det ingen av er som har fildelat???
 
visst har jag hundra kronor men jag har en genetisk defekt som tvingar mig att vända varje öre oavsett om jag behöver det eller inte....
 
och till skillnad från en bild så får man citera en text, så om det fanns ngnstans där man kan finna citat om prissättning för frilansuppdrag till dagspress och månadsmagasin så skulle jag få ro i min själ. Urgh, nu har snåldjävulen gjort detta till ett spel och jag måste nu få tag på den kostnadsfritt till varje pris - säkerligen ett högre pris än 100:- om jag känner mig själv rätt...
 
Jag tycker det är en konstig "politik" av BLF. Vilka företräder de egentligen, när medlemsantalet och en fjuttig inkomst för en trycksak är viktigare än att icke-anslutna fotografer utan medvetande om bildens värde säljer sig för billigt och punkterar marknaden för de mer seriösa. BLF borde kanske byta namn till BKF - Bild Köparnas Förening

Tycker det är ytterst märkligt, när de som säger sig företräda fotografer inte vill bidra till att förbättra marknaden för fotografer, genom att brett medvetandegöra bildens värde, när åtgärden är så enkel och billig som att inte syssla med hemlighetsmakeri för småpengars skull.

BLF, lägg ut den på Internet så att alla och envar kan se den när som helst utan kostnad och ha den som referens, det tjänar de BLF-anslutna fotograferna på.
 
Johan, varför "lever du inte som du lär"?

Jag tycker du ska följa samma princip du förespråkar, ge bort dina bilder utan kostnad, bilden har du ju kvar ändå, så du har ju inte förlorat någonting!

Eller har jag missat någonting i din logik?

/Hasse
 
Det jag stör på mig har ingenting med någon omoral att göra, utan att man kan bli upprörd över att någon annan inte vill jobba gratis. Speciellt när man vill åt just den informationen för att själv kunna tjäna pengar.

Summan är redan symbolisk och lär ju knappt täcka administrations-, produktions- och distributionskostnaden. Än mindre själva arbetet bakom broschyren.

Dessutom är prislistan mycket mer än bara en prislista. Det är en 30-sidig broschyr med ett flertal avtalsmallar, fakturamallar och annat som man måste ha koll på om man vill försörja sig som fotograf. Massor av bra information för den som vill komma igång och sälja bilder.

Om man nu inte accepterar detta ocker och kan allt om fakturering och avtalsskrivning så tar det två minuter att googla massor av bra prislistor för arkivbilder.

Sen att priserna inte kommer från BLF är skit samma, det ger en fingervisning. Dessutom känner jag inte en enda yrkesfotograf som följer BLF.
 
Hej Johan.

Jag skulle vilja ge dig rådet att släppa dina principer för en stund och införskaffa listan. Den innehåller så mycket mer än bara priserna, lite lagar och regler, goda råd, "mallar" för upprättande av avtal, fakturor mm. Jag ser den som en bra liten uppslagsbok, inte bara en prislista.


/Arne

Edit// Grattis Magnus, du vann racet. Som vanligt är jag den eviga tvåan... :)
 
hasse lundberg skrev:
Eller har jag missat någonting i din logik?
Folk kanske tror att BLF är en förening som arbetar för att göra livet lättare för fotografer och bildleverantörer. Då är det ju inte helt solklart att de lever på att sammanställa prislistor till försäljning.

Därmed inte sagt att BLF gör fel som tar betalt för den...
 
Här är ett citat:

"Handledning för säljare och köpare i att upprätta korrekta avtal och bestämma lämpliga ersättningar."

/Maverick
 
Anledningen till att BLF:s prislista kostar pengar är för att den i första hand är till för BLF:s medlemmar. Att uppdatera och trycka den innebär både en hel del arbetstid och tryckkostnader.

Anledningen till att BLF endast publicerar den i tryckt form har att göra med konkurranslagstiftning. BLF har dispens från konkurrensverket att get ut listan. Men denna dispens gäller bara för en begränsad spridning i tryckt form. Det finns dock planer på att publicera själva levernsvillkoren på nätet.

BLF.s medlemmar är inte bundna att följa priset. Det varierar både upp och ner. En andledning till att publicera den är att köpare ska kunna använda den när de budgeterar för fotouppdrag. Den används också som vägledning vid tvister om ersättning för bilder.

För er som är intresserade av prissättning kan jag rekomdera att besöka oss under BLF Landet runt. Läs mer på www.blf.se (ursäkta reklamen, men här kändes den relevant)

Hälsningar
Ulrik Södergren
Sekreterare i BLF
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.