Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BLF på nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)
BLFs leveransbestämmelser finns nu på webben

B-U-S skrev:
Det finns dock planer på att publicera själva levernsvillkoren på nätet.
Leveransvillkoren, som Ulrik nämner ovan, finns nu publicerade på BLFs webb: http://www.blf.se/ > Dokument (i vänstermenyn) > välj sen "leveransbestämmelser för stillbild (fotouppdrag och arkivbild)" eller "leveransvillkor för video".

Ulrik! Är det OK för vem som helst att använda leveransbestämmelserna (kanske printa ut och ha som bilaga till anbud och beställningserkännanden) eller är ett sådant användande förbehållna medlemmarna och abbonenterna?

Själv är jag abbonent (urk, vad priset gått upp!) och har fått ett muntligt OK från BLFs kansli att använda utskrift av leveransbestämmelserna som en bilaga till mina anbud mm.
 
Leveransvillkor får användas av alla

Det är viktigt att leveransvillkoren inom bildbranschen standardiseras så att det inte råder några oklarheter om vad som gäller. Irganisationerna Svenska Fotografernas Förbund och Bildleverantörernas Förening (BLF) har i många avseenden samma leveransvillkor t.ex. att utelämnat namn skall debiteras med 100 procent av publiceringspriset enligt föreningarnas tariffer.
Som svar på en tidig fråga på denna tråd vill jag därför svara att BLF:s leveransvillkor är fria och öppna för alla och att vem som helst får använda sig av dem, kopiera dem och skicka ut dem till köpare med angivande av källa. Detta oavsett om man är professionell fotograf eller ej. Det är viktigt att branschen skall känna till vilken praxis för bildleveranser som gäller inte minst i ofråga om bildstölder etc. Ett sätt att använda leveransvillkoren är att i samband med uppgörekse om ett fotouppdrag eller arkivförsäljning ange att det är BLF:s leveransvillkor som gäller i övrigt. Eftersom reglerna numera finns på nätet www.blf.se så går det bra att också ange länken dit så bildköparen inte skall sväva i okunnighet om vad som gäller i övrigt mellan köpare och säljare. Vill köparen istället ha leveransvillkoren på pränt så skriv ut dem och skicka dem i fysisk form.
Leveransvillkoren har använts i domstolar som branschpraxis även av andra, t.ex. Svenska Journalistförbundet.

Staffan Teste
juridisk rådgivare åt BLF
 
Hej
här är några förklaringar som förhoppningsvis reder ut en del av knutarna på denna tråd.

BLF:s Rätt och Pris (ofta kallad cirkaprislistan) är en rekommendation som ges ut en gång om året. Den är tänkte som en guide för den som köper och säljer bilder. Det är frivilligt att följa de priser som anges. Den som vill får sälja sina bilder både billigare och dyrare (även medlemmar).
Det är egentligen inte tillåtet att ge ut branschprislistor. Det anses konkurenshämmande. BLF har tillstånd från konkurrensverket att ge ut denna prislista. Detta tillstånd gäller dock bara för publikation i TRYCKT form.
Det är alltså inte av illvilja som den bara finns som tryckt publikation - vi får inte göra på annat sätt.

Nu innehåller ju precis som några påpekat, denna trycksak en hel del annat nyttigt som inte faller under konkurrensregler. När det gäller leveransvillkoren beslutade styrelsen att publicera dem på nätet så ALLA kan använda dem. Men framförallt för att det ska bli enkelt för köparen att se vad som gäller. Men också för att förenkla för de som bara säljer en bild då och då.
Du hittar dem på http://www.blf.se/568.php
När det gäller avtalsmallarna så rekommenderar jag er att använda de som är från den senaste listan, det skedde en del ändringar inför 2006 års utgåva

Utöver Rätt och Pris har BLF ett antal avtal. Ett av dem är med TU (Tidningsutgivarna) och reglerar pris vid fotografering för dagspressfotografering. Detta avtal gäller bara för de fotografer som är medlemmar i BLF.

Varför kostar Rätt och Pris pengar?
Det är mycket arbete med att sammanställa prislistan. Tryck, orderhantering och porto kostar oxå. I princip är det ett själkostnadspris för denna trycksak.

BLF är en ideell organisation som företräder professionella fotografer, filmare, bildbyråer och nyhetsgrafiker. BLF är inte vinstdrivande.

Jag hoppas detta redde ut en del.
Ulrik Södergren
Vice ordförande BLF
 
Ungefär hur snabbt brukar man få hem prislistan? Sålde mina första två bilder för några dagar sen (woho!) och beställde BLFs cirkaprislista direkt. Kan jag räkna med att ha den hos mig i början på nästa vecka? Jag vill ju fakturera så fort som möjligt.... :)
 
Anderzon skrev:
Tjeena,

Man måste inte bli medlem... räcker med att gå in på deras websida och beställa den för 100kr.
Inga större pengar i mina ögon, jag beställde den förra året. Om jag hittar den så kan du få min. Flyttade förra året sedan dess saknar jag mycket...

Mvh // Martin

Var hittade du det? Jag kan nämligen inte se det. Är själv sugen på att beställa bra själva prislistan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.