** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blev det nån 3D

Produkter
(logga in för att koppla)
stef-n skrev:
Hade 5D haft 7 bilder per sekund med batterigrepp så hade jag nog kunnat tänkt mig en sådan iallafall. ;)

Varför då inte en Eos 1D mark II N med 8,5 bps?

1D mark III kommer säkert få småbildsensor och minst samma hastighet som mark II.

froderberg skrev:
5D finns ju... Det är ju den 3D som folk spekulerat i och motsvarar Eos 3 i det analoga programmet.

Nja... Snarare är den väl just en 5D, dvs. motsvarande den gamla 5D. Nu har jag visserligen inte ens hållit i en 5D men jag stör mig ändå på att man bygger en trettiotusenkronorskamera som hanteringsmässigt och tätningsmässigt motsvarar en analog kamera för dryga 5000 kr (EOS 33). Kanske något upphottad men ändå.

Varför inte +/- tre steg på exponeringsskalan? Varför inte lägga på det lilla extra som en bättre tätning skulle kosta, det kan väl inte handla om så mycket pengar? Varför det där dumma programmhjulet istället för 1/3-seriens tre knappar med kombinationsfuktioner?

LeadHead skrev:
Nja... Snarare är den väl just en 5D, dvs. motsvarande den gamla 5D.

Jodå. Lite så känner jag. tills jag provar EOs 5D igen.

Om Canon skull bantat Eos 1D till 5D/3D skulle kameran ändå bli för dyr. Det är min gissning.

Nu har jag visserligen inte ens hållit i en 5D men jag stör mig ändå på att man bygger en trettiotusenkronorskamera som hanteringsmässigt och tätningsmässigt motsvarar en analog kamera för dryga 5000 kr (EOS 33). Kanske något upphottad men ändå.

Hantringsmässigt är 5D far mycket bättre än Eos 5 och 30. Men visst är den inte tätad.

Eos 5 kändes ju som att den skulle gå sönder varje gång man tog i den. Den knakade ju betänkligt.

Varför inte lägga på det lilla extra som en bättre tätning skulle kosta, det kan väl inte handla om så mycket pengar?

Jo. Då hade man fått konstruera om rätt mycket. Dessutom visste man inte om D200.

Varför det där dumma programmhjulet istället för 1/3-seriens tre knappar med kombinationsfuktioner?

Säg det. Jag tycker att det är olyckligt att det finns två olika gränssnitt hos Canon. Åtminstone Eos 5D som är en proffs-light borde ha samma knappuppsättning som Eos 1D.

FEL-knappen, var är den???

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar