Jag kollade lite snabbt på bilderna och på ekorrbilden är ju fokus på grenarna framför. Det kan mycket väl vara så att kameran faktiskt fokuserat på dessa då fokuspunkterna ofta är lite större än man tror när man tittar i sökaren.
Bilden på hästen är ju lite överexponerad, så det är nog till stor del anledningen att den ser lite dassig ut.
Bilden på husen på lite avstånd kan nog vara lite dassig pga att det är disigt.
Bilden på stenmuren/stenarna med mossa tycker jag ser bra ut. Det är ju inte sånadär riktigt "klatschiga" färger, men det kan man ju få genom att ändra kontrast och färgmättnad (antingen i kameran eller i efterbehandligen).
Jag tycker inte det ser helt galet ut alltså, men... Om du ändå, trots allt, tycker att det är en markant skillnad mot bilderna du tar med ditt andra objektiv så finns det ju anledning att forska vidare lite. Är det så att du, generellt, får överexponeringar med 70-300:n? Ta bilder med stativ på samma motiv under samma förutsättningar med samma inställningar (samma tid, bländare och ISO-tal) och se om bilderna blir lika.
Att det skiljer lite på olika objektiv, både var gäller kontrast och färger är normalt, men exponeringen bör bli ganska lika oavsett.