Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blanka eller matta?

Produkter
(logga in för att koppla)

helen-alaby

Aktiv medlem
Jag har en liten råd fråga.. Vill veta hur ni tänker lite. Ska sätta in massa foton i mitt album och jag har en uppsättning blanka och en uppsättning matta. I mina förra album har jag gjort lite både och.
Dem matta håller väl längre men dem blanka ger mer liv..

Hur tänker ni??

Helen
 
Hållbarheten har inget med papprets blankhet att göra vad jag vet. Däremot är det viktigt att välja papper och bläck av hög kvalitet om man vill att bilderna ska hålla.

Jag använder bara matt papper för att jag tycker att det passar mina bilder bäst. Andra fotografer använder blankt för att de gillar det bättre. Det handlar helt om smak.

I ett album skulle jag inte blanda blanka och matta om jag inte hade någon form av konstnärlig idé kring varför jag gör det.
 
Typ av utskrift

Hejsan,

Har du skrivit ut bilderna själv eller är det gjorda hos ett fotolab? Om du har skrivit ut dem själv är hållbarheten till stor del beroende av vilket bläck kombinerat med vilket papper du använt. Det är nog också så att det finns fler sorters matt papper som är arkivbeständiga, men jag är inte säker.

Jag tycker som Stina.D, det är beroende på vilken typ av bild man skriver ut, vissa passar bättre på matt papper medan andra bättre på blankt eller pearl. Dock använder jag matt papper oftare nu, det ger en annan känsla.

Jonas
 
Hej Jonas.. jag skriver inte ut mina bilder själv eftersom det e en systemkamera jag använder.. Det jag ska sätta in e typ vanliga semesterbilder..
 
Systemkamera eller inte!

helen-alaby skrev:
Hej Jonas.. jag skriver inte ut mina bilder själv eftersom det e en systemkamera jag använder.. Det jag ska sätta in e typ vanliga semesterbilder..

Huruvida det är en systemkamera eller inte du använder spelar ingen roll, det är nog mer om det är en analog kamera eller en digital kamera som spelar roll. Hur som helst så är det bilder framställda av ett fotolab som du avser. Jag har hittills inte sett ett lab som gör riktigt matta kopior, de brukar mer vara av pearl typ, alltså realtivt blanka och med lite struktur. Det kan säkert hända att det finns lab som gör riktigt matta kopior också bara det att jag inte sett det.

Helblanka kopior är ofta mer känsliga för fingeravtryck men kan ge mer stuns i färgerna, medan halvblanka eller pearl ger lite mindre stuns men är tåligare, och enligt mig mer naturtrogna och är att föredra framför helblanka.

Jonas
 
Det spelar faktiskt inte så stor roll om bilderna kommer från film eller sensor i ett modernt snabblabb typ Fuji Frontier, filmerna skannas och projiceras på digital väg.

Helblanka kopior har en djupare svärta men matta papper har en taktil känsla. Det finns ingen som har gjort ett färgfotopapper som är lika matt som svartvita matta fiberpapper (om du bor i STHLM palla dig ner och se på Sally Manns bilder på kulturhuset).

Det beror mest på att det inte går att få fiberpapper lika matta, då de inte har någon riktig gräng. Därimot så ger
Ilfochrome/cibachrome processen riktigt matta härliga bilder, dock så har jag inte hittat ett lab som kan kopiera från digitala bilder (Ilfochrome används för att förstora diabilder, det är en positiv/positiv process)

Skriver man därimot ut så finns det mer material att välja på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.