Du har helt rätt i att olika ämnen har olika "specifik värmekapacitet" som det kallas. i princip måste man räkna ut hur mycket energi dom två sakerna man ska blanda innehåller och sen räkna ut vad det ger för sluttemperatur.
T.ex så har vatten den specifika värmekapaciteten 4.19 kJ/kg/C dvs det går åt 4.19kJ för att värma 1kg vatten en grad celcius. Etanol, det vanliga som vi dricker, har 2.43 kJ/kg/C. Tänk på att det är per massenhet vi talar om. Olika ämnen har ju olika densitet. Vatten 1 kg/L och etanol 0.78 kg/L.
Så om vi nu blanda 1kg 0-gradig etanol med 1kg 20-gradigt kan vi tänka oss att vi utgår från 0 grader. Då har vi 20C*1kg*4.19kJ/kg/C=83.8kJ extra energi i vattnet att dela ut. Det går åt 4.19 + 2.43 = 6.62 kJ/C för att värma upp blandningen 1C. 83.8 kJ räcker då till att värma blandningen från 0 till 12.7 grader ungefär.
Dessutom om du blandar sprit med vatten så är det en exoterm reaktion, dvs värme utvecklas, har jag för mig. Att den är exoterm alltså. Detta medför då att temperaturen kommer att bli ännu lite högre. Sen vet jag inte om den specifika värmekapaciteten bara kan adderas så där rakt av. Det kan ju hända att molekylerna i de olika ämnena binder till varandra på något sätt så den ändras men det är jag lyckligt omedvetande om.
Hoppas nånting går att förstå. /Fredrik