Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blanda till rätt temperatur

Produkter
(logga in för att koppla)
Men måste inte spiralerna och dosan ha exakt rätt temperatur ?
för att inte tala om bordet eller bänken man håller till på ?
eller om man är många personer i ett litet utrymme så höjs juh temperaturen där
;-)
 
Senast ändrad:
Jag vet inte säkert men jag gissar att kemikalierna till så pass stor del består av vatten att man kan räkna med att de har samma värmekapacitet allihopa.

Temperaturen på spolar och dosa spelar nog störst roll i sammanhanget.

Lite kuriosa:
När man gjorde den här tabellen för hur kallt det egentligen blir när det blåser olika mycket mätte man hur fort vatten i en behållare kyldes ner vid olika vindhastigheter och olika temperaturer. Länge gick det innan man kom på att det kanske var lite väl optimistisk att som man gjorde försumma själva behållarens avkylning. Så tabellen korrigerades faktist för inte så många år sedan.
 
Örjan: Någon ovan stipulerade att vi körde adiabatiskt och jag tänkte enbart på drinkblandning och då skulle enbart tempen på shakern komma in. Snusdosan håller jag mig ifrån och katolik som jag är så gillar jag inte preventinmedel (spiral). Bordet och bänken och det där med personer i litet utrymme stämmer väl förvisso ifall det är kroppsvätskor som skall blandas :).

Jim: Vi hade herrmiddag med några ex-tekniska-fysiker med whiskeyprovning och då kom naturligvis diskussionerna upp bland entusiasterna om optimal whiskey och optimal temperatur bl.a. m.h.a. vattenbad :). Själv håller jag mig helst till mjölkiga tjejdrinkar =o) istället för tjära.

Fredrik: Tack för rättelsen. Jag halkade tyvärr igenom termodynamiken på ett bananskal utan att ha förstått speciellt mycket. Jag trodde etanol hade högre värmekapacitet efter anekdoten från vår termodynamikprofessor om Bandypubliken som fått köldskador då de för att värma sig druckit sprit som visat sig vara för kall (det var minus 20C ute). Samma professor ska enligt ryktet även ha illustrerat flytande kväves låga specifika värmekapacitet genom att låta en student dricka en klunk flytande kväve (kokpunkt 77.36 Kelvin) som värms upp mycket fort av kroppen så att köldskador inte hinner uppstå. Studenten drabbades emellerid av kraftig magknip och rapade ymnigt efteråt då kvävet expanderade rejält när det övergick i gasform vilket ingen hade tänkt på. Som ytterligare kuriosa kan nämnas att professorn är numera även komunalpolitiker.

(förlåt om jag förstört tråden, men jag är på ett sådär drygt skojhumör där jag skrattar som en tok åt mina egna skämt)
 
Står det inte i "physics handbook" så står det i "mathematics" dito. =)

Bara leta lite i tabellerna. Vatten har ganska högt värde, 4,19. Det är inte så mycket som slår det. Kväve har t.ex 1.04. Flytande väte ska man nog däremot akta sig för, 14.2. Det högsta som är listat i physic's. Dessutom är det ungefär 57 grader kallare. Brrr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.