** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

blanda original- och piratpatroner -

Produkter
(logga in för att koppla)
En av mina kompisar försökte med piratbläck i just en Epson. Gick inte bra. Inte gick det att rädda den med originalpatroner efter det försöket heller. Det hade antagligen gått att byta skrivhuvudet och reinkarnera den på det sättet, men det var visst inte heller billigt. Han valde lösningen att skrota den gamla och köpa en ny skrivare, som han sedan noggrannt sett till att sätta Epsonpatroner i. Den har fungerat utmärkt. Det gjorde den förra innan den fick piratbläck också, för den delen.

Går knappast att skylla sånt på maskinen.

Bara för att du byter patron har du inte bytt allt bläck som ligger i ledningarna mellan patron och skrivhuvud (om det inte är tex en hp med skrivhuvud integrerat i patronen). Det tar tid och bläck att skölja ur ledningarna. Om du AB misstag skulle lyckats sätta magenta piratbläck på platsen för svart patron kan det behövas många rengöringscykler. Är det bara skillnader i färg mellan de olika svarta bläcken kan du prova skriva ut 10-15 sidor text på vanligt kopieringspapper och se om det svarta blir bättre efter hand.
Är munstycken ordentligt täppta blir det förmodligen värre om du kör rengöringsprogrammet två gånger om dagen. I båda fallen kan en nödlösning involvera att droppa lösningsmedel i trattarna där patronerna fästs (alla epsonskrivare jag sett har åtminstone sett ut så). En sökning på Windex och Epson kan ge dig idéer. Vill minnas att jag lyckades rätt bra med vad jag tror var vodka när jag i panik och desperation behövde något läsbart ur en stackars gammal epson för runt tio år sedan.

Det mesta går att laga, men det är inte alltid det är värt arbetsinsatsen.

En av mina kompisar försökte med piratbläck i just en Epson. Gick inte bra. Inte gick det att rädda den med originalpatroner efter det försöket heller. Det hade antagligen gått att byta skrivhuvudet och reinkarnera den på det sättet, men det var visst inte heller billigt. Han valde lösningen att skrota den gamla och köpa en ny skrivare, som han sedan noggrannt sett till att sätta Epsonpatroner i. Den har fungerat utmärkt. Det gjorde den förra innan den fick piratbläck också, för den delen.

Går knappast att skylla sånt på maskinen.

Nej, jag ska givetvis skylla mig själv. Det verkar tämligen idiotiskt att lägga något så mänskligt som skuld på en maskin.

Tack! Jag använder bara originalpapper. Tyvärr vill skrivaren inte göra någon munstyckeskontroll. "Kan inte" påstår den. Låter den vila över natten och försöker igen i morgon...
Kolla om alla patroner sitter på rätt plats och installera nyaste drivrutinerna för skrivaren. Då brukar det funka, för det mesta,
oftast, kanske? 📠

Ja. Hållbarheten på piratpatroner har testats på ett par olika webbplatser och de varierar mycket. Jag har aldrig sett någon piratpatron som ligger ens i närheten av originalpatronerna, men sett ett antal som har betydligt sämre.

Stefan

P.S jag motbevisas gärna om någon har sett en rimligt utformad test på piratbläck som håller bra.

Färgers hållbarhet är en komplex sak, men jag håller med. Jag har också sett såna test. Och det var väldigt stor skillnad mellan Epson, HP, Canon å ena sidan och diverse piratbläck å andra sidan. Mycket stor skillnad.

Färgämnen, både pigment och lösliga, med bättre hållbarhet är en frontteknologi. Jag är ju benägen att tro att hela affärsiden med piratbläck är just att sämre färgämnen är väldigt billiga och lättillgängliga.

När det gäller pigment så har pengarna från bilindustrin (billack) dramatiskt förbättrat tillgången av mer permanenta färger under de senaste decennierna. Vad gäller bläck vet jag inte riktigt, men jag kan ju inte se nån annan än just fotoprint-verksamhet som riktigt drivande när det gäller maximal hållbarhet? Och det är ju en jämförelsevis liten marknad och små kvantiteter.
Cyan-bläck kan nog vara ganska hållbara utan att också vara så exotiska, men det är annorlunda med gula och magenta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar