Blått ljus
Tjena,
Ja, detta var ju ett förbryllande inlägg för mig måste jag erkänna.
Trodde att Blå Timmen, eller "the blue hour" som utlänningarna kallar det, att det var något exklusivt och exotiskt förknippat med vinterlappland där jag bor. Självklart kan jag ha fått allt om bakfoten, men jag bor i finska lappland, och under vintermånaderna kan man uppleva en timme av ett intensivt rent lysande blått ljus (inga färgstick) precis när solens strålar försvinner ner under horisonten. Det är närmast obeskrivligt, för denna blå stund är som att befinna sig i ett universum bestrålat av endast blått ljus. Dess like har jag alldrig stött på förutom vid närheten till polcirkeln.
Har bott många år söderöver i Sverige, och visst är det ganska vackert blått ibland vid samma tidpunkt där också, men inte ens i närheten av detta enastående blå scenario långt norröver.
Gissar att det inte finns någon patent på ordet Blå Timmen så vem som helst får ju naturligtvis använda detta ord hur man vill.
Men jag blev också konfunderad över att Frankrike skulle ha Blå Timmen!?. När jag varit söderöver i Europa så finns ingen skymning överhuvudtaget att tala om. Det blir kolsvart direkt, kan inte minnas att jag upplevt en endaste timme efter solnedgången där som -blå?
Kanske minns jag fel, rätta mig isåfall.
Har surfat och sökt lite på nätet på blå timmen (blue hour), men hittills resultatlöst. Skall försöka komma på var man skulle kunna konsultera nå´n "kännare", jag blev iallafall jättenyfiken hur saker och ting ligger till egentligen beträffande detta ords ursprung.
Det finns ett fotografi i min Portfolio/Landscape Photograhpy taget vid solnedgången strax innan solen strålar försvinner bakom horisonten. Det liknar blå timmen, men föreställ er detta ljuset precis när solen gått ner men utan några färgstick.
Med vänliga hälsningar Silja
P.S Under sommarmånaderna i finska lappland finns ingen blå timme eftersom solen inte går ner, ej heller finns nå´n blå timme på hösten eller våren.