Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blå timmen

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
Har sett många fina bilder med det blåa ljuset som vi tydligen skall ha här uppe i norden.

Då jag tycker att det blir mycket fint med detta ljuset undrar jag naturligtvis lite om detta.

Timmen efter solnedgången och timmen före soluppgången skall tydligen vara idealisk för fotografering i detta ljus. Är det så, eller är det fler saker man bör tänka på?

Spelar slutartiden någon roll för det blåa ljuset?

Vilken vitbalans är lämplig att använda i detta ljus?
 
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40336

Kör du digitalt så är det bara att köra och kika efter så gott det går vetja;)

Annars fungerar det rättså likt som med film, detta med exponering alltså.

Visst före eller efter solnedgång är vad som gäller. Men det gäller att varar i good tid, ingen vitts att kila ut när "B,timmen" infinner sig, då är det ofta för sent.

Många väntar också ofta för länge med att fota,, "kör på när du känner att mr Kelvin reser sig!"

/MVH Niclas,
 
Jag rekommenderar dagsljus vitbalans. (Automatisk vitbalans justerar bort det blåa så att bilderna blir grå timmen istället).
 
Om det är mulet inträffar "blå timmen" en stund före solnedgången och pågår tills det är mörkt. På sommaren alltså betydligt längre än en timme. Om det är klart blir inte ljuset blått förrän en lång stund efter solnedgången.

Med dia är Kodak E100VS mycket bra då den bevarar de blå tonerna. Fujis diafilmer ger magentastick i detta ljus.

Digitalt ska man INTE köra på automatiskt vitbalans utan ställa in Dagsljus eller Direkt sol. Då bevarar man färgerna. Auto försöker ta bort det härliga blåsticket.
 
Jag fotograferar en del arkitektur i blå timmen (”vargens stund” som det heter i Frankrike) och jag använder en speciell arbetsmetod.

Jag vill att interiörer på bilderna skall ha detaljer, man skall kunna se in i rum och entréer på kontorshus, så jag väljer att exponera efter 15 sekunder bländare 8 som standard.
Då blir rumsmiljöerna lite lagom överexponerade på bilderna.
Och för att få omgivningen i rätt ton väntar jag in den tid på dygnet som ger lagom exponering på exteriören med den valda exponeringen.

På sommaren brukar det ligga runt 21.30.

Med negativ film jobbar jag lite annorlunda, då exponerar jag rikligt, runt 30 sekunder, för att få välexponerade negativ som jag sedan kopierar mörkt. Jag låter filmen suga åt sig ljus så skuggorna får bra teckning.
 
Blått ljus

Tjena,

Ja, detta var ju ett förbryllande inlägg för mig måste jag erkänna.

Trodde att Blå Timmen, eller "the blue hour" som utlänningarna kallar det, att det var något exklusivt och exotiskt förknippat med vinterlappland där jag bor. Självklart kan jag ha fått allt om bakfoten, men jag bor i finska lappland, och under vintermånaderna kan man uppleva en timme av ett intensivt rent lysande blått ljus (inga färgstick) precis när solens strålar försvinner ner under horisonten. Det är närmast obeskrivligt, för denna blå stund är som att befinna sig i ett universum bestrålat av endast blått ljus. Dess like har jag alldrig stött på förutom vid närheten till polcirkeln.

Har bott många år söderöver i Sverige, och visst är det ganska vackert blått ibland vid samma tidpunkt där också, men inte ens i närheten av detta enastående blå scenario långt norröver.
Gissar att det inte finns någon patent på ordet Blå Timmen så vem som helst får ju naturligtvis använda detta ord hur man vill.

Men jag blev också konfunderad över att Frankrike skulle ha Blå Timmen!?. När jag varit söderöver i Europa så finns ingen skymning överhuvudtaget att tala om. Det blir kolsvart direkt, kan inte minnas att jag upplevt en endaste timme efter solnedgången där som -blå?
Kanske minns jag fel, rätta mig isåfall.
Har surfat och sökt lite på nätet på blå timmen (blue hour), men hittills resultatlöst. Skall försöka komma på var man skulle kunna konsultera nå´n "kännare", jag blev iallafall jättenyfiken hur saker och ting ligger till egentligen beträffande detta ords ursprung.
Det finns ett fotografi i min Portfolio/Landscape Photograhpy taget vid solnedgången strax innan solen strålar försvinner bakom horisonten. Det liknar blå timmen, men föreställ er detta ljuset precis när solen gått ner men utan några färgstick.

Med vänliga hälsningar Silja
P.S Under sommarmånaderna i finska lappland finns ingen blå timme eftersom solen inte går ner, ej heller finns nå´n blå timme på hösten eller våren.
 
Senast ändrad:
Hej
Det var bra tankar av Silja om blå timmen tycker jag.
I november, december, januari, i lappland kan man ibland ha blå timmen hela "dagen". Det är också den tid tycker jag som har det finaste ljuset av alla årstider här uppe. Speciellt november och december.
Korta dagar med många blå timmar.
Ända in i Mars kan man uppleva det fina ljuset, och då är det ofta på kvällen.
Ja..så har jag uppfattat det.
Och då tänker jag på det blåtimmeljus som man ser med ögat och fotar det så att det framställs som man ser det.
Mvh/-Anders
 
Halloj!
Jag blev oxå lite konfunderad när jag läste om tävlingen "blå timmen" Jag tänkte nämligen, som andra norrlänningar, på ljuset vi har här uppe särskilt på vintern, snarare än på pripps blå reklamen, som för mig är mer "skärgårdsblått". Men som tidigare sagts, det finns knappast ngn patent att ta på orden "blå timmen" eller "blått ljus" för oss norrlänningar...*S* Däremot har vi nog lite svårt att hitta den där timmen vid skymning/gryning nu den här tiden på året med solen som ständig följeslagare dygnets alla timmar....Solnedgång/ uppgångstimme är snarare allt från purpur till djup orange istället..../ EM
 
Ju längre söderöver man kommer, dessto kortare blir ju blå timmen. Är du i Afrika kanske du har nån minut på dig med det ljuset, är ju ganska lätt att missa det...
 
Jag skulle säga att den blå timmen går att "fånga" även längre söderut.
Visserligen är den kortare och kanske inte lika påtaglig beroende på omgivning och väderförhållande.
Jag fångade ett tempel i Bangkok som är väldigt långt söderut i den blå timmen precis innan det blev svart. Som sagt gäller det att vara med för det går fort innan den försvinner. Kika om ni vill http://www.trekearth.com/gallery/Asia/Thailand/photo157558.htm

Sen kan man ju som digitalfotograf leka lite vitbalansen o köra t.ex. inställningen för glödlampa för att blåa ner bilden ordentligt, eller köra Kelvin i temperaturer där omkring Funkar bra när man fotograferar åska t.ex.
Man får prova sig fram!
 
Re: Blått ljus

SiljaPhotography skrev:Trodde att Blå Timmen, eller "the blue hour" som utlänningarna kallar det, att det var något exklusivt och exotiskt förknippat med vinterlappland där jag bor. Självklart kan jag ha fått allt om bakfoten, men jag bor i finska lappland, och under vintermånaderna kan man uppleva en timme av ett intensivt rent lysande blått ljus (inga färgstick) precis när solens strålar försvinner ner under horisonten. Det är närmast obeskrivligt, för denna blå stund är som att befinna sig i ett universum bestrålat av endast blått ljus. Dess like har jag alldrig stött på förutom vid närheten till polcirkeln.

Alla solpositioner som förekommer i Lappland borde rimligtvis också förekomma i södra Sverige, även om förloppet är mycket snabbare, så i princip borde man kunna få samma slags ljus men under en kortare tid. Sedan hänger det såklart på miljön, såsom snö på marken etc. Jag bor/bodde i mellannorrland och tyckte nog att vissa ögonblick var extremt blå. Men jag ifrågasätter inte att det ser annorlunda ut längre norrut! Bara spekulerar om orsakerna.

Jag minns den första midsommarnatten jag tillbringade i Skåne. Årets ljusaste natt men det blev kolsvart! Nog skiljer sig ljuset åt i landsändarna. :)
 
Re: Re: Blått ljus

millimeter skrev:
Alla solpositioner som förekommer i Lappland borde rimligtvis också förekomma i södra Sverige, även om förloppet är mycket snabbare, så i princip borde man kunna få samma slags ljus men under en kortare tid.
Hmm, riktigt så är det väl inte?
Solen kommer väl aldrig från norr i de södra delarna?
 
Det blåa ljuset kommer sig väl av att när solen står lågt på himlen får dess strålar filtreras en längre sträcka i atmosfären och blir därför blåare. Detta är i sig inget unikt för norrland, det som är unikt är att under vinterhalvåret ligger solen närmast i en permanent "blå-timme-position", i alla fall under december i Boden där jag kommer från. Detta förstärks av att det oftast även finns reflekterande snö. Det blåa ljuset kan man dock finna även längre söderut och denna bild tog jag en tidig kall och snöig morgon i Skåne i vintras..
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=336376&set=lp
 
Re: Re: Re: Blått ljus

bEPH skrev:
Hmm, riktigt så är det väl inte?
Solen kommer väl aldrig från norr i de södra delarna?

Du har såklart rätt, men jag menade väsentligen solens höjd över horisonten. :) Vilket väderstreck solljuset kommer ifrån borde inte påverka blå timmen, eller?

Alltså, om blå timmen kommer sig av en viss vinkel på solljuset så borde samma blå timme finnas överallt, men olika lång beroende på breddgrad.

MVH
 
dJb skrev:
Det blåa ljuset kommer sig väl av att när solen står lågt på himlen får dess strålar filtreras en längre sträcka i atmosfären och blir därför blåare. Detta är i sig inget unikt för norrland, det som är unikt är att under vinterhalvåret ligger solen närmast i en permanent "blå-timme-position", i alla fall under december i Boden där jag kommer från.

Det verkar konstigt. Man brukar ju också säga att solnedgångar är röda just eftersom ljuset passerar genom mer luft, vilket gör att det blå ljuset sprids bort medan det röda mer eller mindre når fram till betraktaren.

Ljusets spridning i luft är väl proportionell mot frekvensen, och blått ljus har högre frekvens än rött? Himlen är ju blå på grund av att det blå ljuset sprids ut mest i atmosfären och därför kommer från alla håll (dvs himlen ser blå ut).

Så varför blå timmen uppträder undrar jag fortfarande. :)
 
millimeter skrev:
Det verkar konstigt. Man brukar ju också säga att solnedgångar är röda just eftersom ljuset passerar genom mer luft, vilket gör att det blå ljuset sprids bort medan det röda mer eller mindre når fram till betraktaren.

Ljusets spridning i luft är väl proportionell mot frekvensen, och blått ljus har högre frekvens än rött? Himlen är ju blå på grund av att det blå ljuset sprids ut mest i atmosfären och därför kommer från alla håll (dvs himlen ser blå ut).

Så varför blå timmen uppträder undrar jag fortfarande. :)

Ja när jag tänker efter har du rätt. Hur som helst så uppkommer det blåa ljuset när solen står under horisonten. Det har nog inget att göra med breddgraden förutom det att längden på den blå "timmen" är längre, längre norrut.
 
dJb skrev:
Ja när jag tänker efter har du rätt. Hur som helst så uppkommer det blåa ljuset när solen står under horisonten. Det har nog inget att göra med breddgraden förutom det att längden på den blå "timmen" är längre, längre norrut.

JA, precis så ær det det ligger till.

/Niclas,
 
färgen har med solens deklination att göra.

Med snabbt utdrag ur http://www.stavar.i.se/gotlslipsk/slipsk2.html


Ekliptikans lutning mot himmelsekvatorn får till följd att solens nordligaste deklination (motsvarigheten till latitud på himlen), som inträffar vid sommarsolståndet, blir just 23°,45. Detta leder i sin tur till att solen då går upp (respektive ned) i sin nordligaste punkt. Hur långt mot norr som denna ligger beror på ortens latitud.

Dessa graders förändringar förändras med latituden i fråga.

Och lutningen ger upphov till färgen; det blåa ljuset bryts mer än det övriga, varvid det blåa ljuset tar överhand och syns tydligare. Det är även därför himlen är blå.

Tiden ljuset bryts på ett visst vis har därmed med latituden från åskådarplatsen att göra.

Beräkning med brytningen på ljuset jämte latitudens grader gör att man kan få ett gradtal som ger upphov till extremt lång tid av just blåbrytande himmel - vilket som någon tidigare skrev, upplevs som exotiskt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.