Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blå timmen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett att när solen går ner (den är helt nere - man ser inte solen bortom horisonten) så blir det rött när det är molnigt och regn. Vore det molnfritt så skulle himlen vara blå? Då skulle blå timmen vara röd om det är molnigt och regnigt?
 
growingart.se skrev:
Jag har sett att när solen går ner (den är helt nere - man ser inte solen bortom horisonten) så blir det rött när det är molnigt och regn. Vore det molnfritt så skulle himlen vara blå? Då skulle blå timmen vara röd om det är molnigt och regnigt?

Jag vet inte hur det egentligen är, men man kan ju spekulera :)

Att solnedgången är röd beror på att huvudsakligen rött solljus når fram genom atmosfären till ögat. Det blå ljuset sprids i atmosfären och silas därför bort. (Notera att ljuset går längre väg genom luft vid solnedgång än mitt på dagen - därför blir effekten tydlig.) Himlen kan vara röd även om solen är helt nedgången då även det röda ljuset kan böjas lite. Det kan reflekteras mot moln till exempel. Vid molnfritt så sticker det rakt genom atmosfären och ut i rymden istället, eftersom det inte sprids så mycket i luften), medan det blå - som sprids mer - kan så att säga "komma runt hörnet" som horisonten utgör. Därför blir istället det blå ljuset dominerande, och eftersom det sprids mycket i luft så ser det ut som om hela omgivningen är blå. När det röda, direkta ljuset försvinner så tar det blå över desto mer.

Och sen är kanske effekten lite psykologiskt dessutom, om man nyss sett en knallröd solnedgång så ter sig det blå desto mer speciellt.

Jag kanske säger något som någon redan sagt, ursäkta isåfall. :) Jag fick någon slags insikt. Rätta mig gärna.
 

Ha!

Från en av länkarna:

"Varför är himlen blå?

Målgrupp: Låg- och mellanstadieelever
Tid för genomförandet: 20 min"


Lågstadiet, 20 min?? Jag är 24 år och har funderat flera dagar på detta. Man ska behålla barnasinnet, men vadå.. :p

Men länkarna berör varför himlen är blå på dagen, och inte blå timmen specifikt. Knäckfrågan är ju om blå timmen enbart beror på samma effekt, eller om det är något ytterligare fenomen som uppträder?

Men jag tror på vad jag skrev om att det blå ljuset tar sig runt horisonten efter att solen gått ned, och dominerar. Som Timrå IK!
 
Det skadar inte att repetera upp gamla skolkunskaper. ;-)

Jag har letat på nätet efter info om blå timmen men konstigt nog inte hittat något. Mycket märkligt.
Fysiken borde ju kunna förklara det.

Vad kan "blå timmen" kallas på engelska tro?
 
Finns förmodligen många namn men en sak är säker & det är att vi bor på rätt sida av jordklotet om vi vill finna den...

Höll på nästan en vecka i Egypten för att fånga "det fina ljuset" på kvällen, typ 10 minuter, knappt!

Nån blå timme hittade jag dock inte, det var mest kolsvart efter solens enormt snabba nedgång...

//Larsa
 
Senast ändrad:
millimeter skrev:
Ha!

Från en av länkarna:

"Varför är himlen blå?

Målgrupp: Låg- och mellanstadieelever
Tid för genomförandet: 20 min"


Lågstadiet, 20 min?? Jag är 24 år och har funderat flera dagar på detta. Man ska behålla barnasinnet, men vadå.. :p

Och jag har studerat fysik på universitetet i brutalt många år men fattar inte (intuitivt iaf). Det svåraste med att förklara tung fysik är att förklara så att gängse människa fattar, d v s ge en lättbegriplig förklaring. Som det verkar, många är förvirrade över vad som egentligen är blå timmen, och skulle behöva en enkel förklaring. Kan någon ge en sådan? Det kanske inte finns en definition utan blå timmen är den tid på kväll/morgon när himlen är blå, och effekten är lite starkare på morgon och kväll? Ingen kanske vet? Det kanske är en kvantmekanisk effekt som inte kan uppträda på två ställen samtidigt? Detta skulle förklara varför vissa ser en blå timme i Sverige men inte i Frankrike eller Egypten.
 
mohei skrev:
Förklarar inte blå timmen men bilden på soluppgången är kul att leka med. :)
http://webexhibits.org/causesofcolor/14E.html


En soluppgång är väl egentligen bara en solnedgång baklänges. Om solnedgången är kl 07.15 så ser man det röda ljuset. Kl 06.45 är det röda ljuset helt borta och blå timmen gäller.

Från Aftonbladet-länken.
"Himlen är blå eftersom blått ljus har kortare våglängd och sprids mest i atmosfären.
Ju längre från solen, desto blåare är himlen.
På kvällen står solen lågt och ljuset går snett ner genom atmosfären. Det blir en längre sträcka för ljuset och fler färger hinner spridas. Kvar blir det långvågiga röda ljuset som når marken. Kvällshimlen ser röd ut."

När solen försvinner nedanför horisonten når inte det röda ljuset ovan horisonten och kvar blir det blå ljuset eftersom det sprids mest. Solen försvinner längre och längre bort från horisonten och ljuset blir djupare och djupare blått för att sedan gå över i den svarta ljusfria natten.

Inte helt bra förklarat eftersom jag är lite morgontrött just nu. Piggnar till framåt lunch vid midnatt. :)
Men kan man tänka så tro?
 
Spridningen av ljus mot luftmolekyler är frekvensberoende, högfrekvent (blått) ljus sprids mer än lågfrekvent (rött). så för stora spridningsvinklar ser vi bara blått ljus, för mindre spridningsvinklar dominerar därför rött ljus.

Det hela beror på var du befinner dig som betraktare också!
Sätt ett (låtsas) kryss i himlen, sätt 3 pers på en lång strand, så långt ifrån varann som möjligt, men så att alla ser krysset. Alla kommer att uppleva olika färger vid solnedgången vid samma tid, inte pga att ögat ser lite olika, utan vinkeln och deras position mot ljuskällan.
Blåtimmen kan uppträda var som helst och varar olika länge.
 
mohei skrev:

När solen försvinner nedanför horisonten når inte det röda ljuset ovan horisonten och kvar blir det blå ljuset eftersom det sprids mest. Solen försvinner längre och längre bort från horisonten och ljuset blir djupare och djupare blått för att sedan gå över i den svarta ljusfria natten.

Precis den förklaringen har jag sett tidigare, när någon försökte förklara det här fenomenet vetenskapligt. Kanske inte duger som källhänvisning i en doktorsavhandling, men det gör iaf att jag tycker du känns trovärdig ;-)
 
bullen_ skrev:
Har sett många fina bilder med det blåa ljuset som vi tydligen skall ha här uppe i norden.

Då jag tycker att det blir mycket fint med detta ljuset undrar jag naturligtvis lite om detta.

Timmen efter solnedgången och timmen före soluppgången skall tydligen vara idealisk för fotografering i detta ljus. Är det så, eller är det fler saker man bör tänka på?

Spelar slutartiden någon roll för det blåa ljuset?

Vilken vitbalans är lämplig att använda i detta ljus?

Räkna en timme före soluppgång och en timme efter solnedgång.
Använd vitbalans "sol"
Räkna med långa tider och stativ. Fotar du landskap, så blända ner ordentligt (som alltid)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=440069
 
När man fotograferar i grynings- och skymningljus så får bilderna ett blåstick. Fotograferna tycker att det är vackert. Blå timmen kallas det.

När man fotograferar i skuggan mitt på dagen en solig dag med blå himmel så får bilderna ett blåstick. Fotograferna tycker att det är fult. Man kämpar för att ta bort det blåa med varmtonsfilter eller färgjusteringar i PS.

Varför är blått fint ibland och fult ibland?
 
Säkert för att det vid dygnet olika tider tex är helt olika atmosfäriska tillstånd, fiktighet, störningar osv. Den kännsla, ljusets perspektiv motivets aktivitet (djur/fåglar mm) infinner sig ofta inte mitt på blanka dagen.. Blir lite som att fota tropiska djur i typiskt svenska förhållanden, det hela måste liksom stämma överens.

Mvh Niclas, som spånar sent;)
 
acke skrev:
När man fotograferar i grynings- och skymningljus så får bilderna ett blåstick. Fotograferna tycker att det är vackert. Blå timmen kallas det.

När man fotograferar i skuggan mitt på dagen en solig dag med blå himmel så får bilderna ett blåstick. Fotograferna tycker att det är fult. Man kämpar för att ta bort det blåa med varmtonsfilter eller färgjusteringar i PS.

Varför är blått fint ibland och fult ibland?

Blå timmen är inget "färgstick" som bara finns på foton, jag tyckte det var vackert innan jag började fotografera.

Blåsticket i skuggor är kanske såpass mycket mindre att ögat kan kompensera bort det, medan blå timmen tränger igenom och världen ser blå ut.

Alltså: skuggornas färgstick ser onaturligt ut på foto, medan blå timmen inte gör det?
 
För att återknyta till det blåa ljuset och några effekter av det. Enkelt uttryckt så bryts blått ljus bort fortare. En effekt som tyskarna nyttjande under andra världskriget, genom att montera blåa ljus på sina brandbekämpningsfordon. Fördelen med detta var att amerikanska och brittiska bombflygare inte kunde se detta ljuse från sin flyghöjd, medan brandkåren hade tillgång till ljus på marken.

Rött är en färg som ögat regagerar på först och flyttar blicken till. Kan användas i form av en färgklick i fotografin för att locka in betraktaren i en bild. Rött är inte bra att se, det tyder på bl a blodläckage och det är inget bra att ha. Fram till 1971 ungefär hade vi röda rotorljus på brandkårens fordon, men de ersattes då med blå rotorljus för uppfylla någon slags inofficiell världsstandard, utvecklad i Tyskland som blev kvar efter kriget.

Hur bra och hur man reagerar på och upptäcker blått blinkande ljus vid en trafikolycka där polis, ambulans och brandkår finns jämfört med det oranaga ljuset som bärgningsbilen har, visar i mitt tycke på det korkade i att ha blått ljus för det viktigaste vi har i samhället för livräddande insatser.
 
millimeter skrev:
Blå timmen är inget "färgstick" som bara finns på foton, jag tyckte det var vackert innan jag började fotografera.

Blåsticket i skuggor är kanske såpass mycket mindre att ögat kan kompensera bort det, medan blå timmen tränger igenom och världen ser blå ut.

Alltså: skuggornas färgstick ser onaturligt ut på foto, medan blå timmen inte gör det?

Nja, jag tycker nog att ögonen (mina iaf) filtrerar bort det mesta av blåsticket under blå timmen. På samma sätt som ögonen filterar bort grönsticket från lysrörsbelysning och gulsticket från glödlampsljus.

Jag tror att det egentligen är något annat än det blå ljuset som fascinerar under blå timmen. Himmelsljusets speciella riktning och karaktär efter solnedgången? Romantiska motivval (ofta landskap, vatten, himmel)? Långa exponeringstider som skapar lugn&ro i bilderna?
 
Senast ändrad:
acke skrev:
Nja, jag tycker nog att ögonen (mina iaf) filtrerar bort det mesta av blåsticket under blå timmen. På samma sätt som ögonen filterar bort grönsticket från lysrörsbelysning och gulsticket från glödlampsljus.

Jag tror att det egentligen är något annat än det blå ljuset som fascinerar under blå timmen. Himmelsljusets speciella riktning och karaktär efter solnedgången? Romantiska motivval (ofta landskap, vatten, himmel)? Långa exponeringstider som skapar lugn&ro i bilderna?

Som sagt så tycker jag inte att blå timmen bara gör sig bra på fotografi. Går jag ut med bara ögonen ser det lika vackert ut (eller vackrare?). Så det har inte med exponeringstider, motivval etc att göra.

Om ögonen kompenserade blåsticket även under blå timmen skulle världen inte se blå ut, men grejen är ju att ibland är allting extremt blått.

Jag skulle gissa att det blå ljuset dominerar i mycket högre grad under blå timmen, än i dagsljusskuggor, så blåsticket blir starkare. Det har inte med kameror att göra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.