Annons

Blå Himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

sellin

Medlem
Tjena!!
Jag ska upp till fjällen och fota skidor, snöskor i snökaoset. Tänkte att jag skulle köpa ett filter som gör hemmelen blåare. Någon som vet vad man kan köpa?? Jag har en Sony a 100. Passar alla filter till alla objektiv??
 
Det är olika diameter på filter.. det står säkert på objektivet vilken diameter det har.
Vad är det för objektiv som sitter på?

Avtonat gråfilter ska du använda.
 
Bästa sättet att få himlen blå är att fotografera den i medljus. Ett annat sätt är att använda polfilter.
 
Är inte så där tok haj på termer. Men det är ett 18-70 mm. 0,38m/1.3 MACRO. 55. tror det är 55 i diameter.
och ett tele 70-300 mm. Vad kan det kosta med filter tro?
 
Jag skulle köpa ett Graduerat gråfilter ifrån Cokin, till detta köper du en filterhållare (filterhållare P) och sedan en anpassningsring (finns mellan 52-82mm) till den diameter du skall ha. Har du fler objektiv köper du bara olika anpassningsringar...

Finns exempelvis hos Scandinavian Photo...funkar klockrent!
 
Som jag ser det kan inte ett tonat gråfilter göra himlen blåare. Det enda det kan göra är att undvika en överexponerad himmel.
 
Arleklint skrev:
Som jag ser det kan inte ett tonat gråfilter göra himlen blåare. Det enda det kan göra är att undvika en överexponerad himmel.

Helt rätt.

-------------------------------------------------

Jag skulle satsa på ett Polfilter om jag var du, uppe i fjällen med dess stora vyer är det nog inga större problem med stora kontrastskillnader mellan förgrund och himmel så att det blir nödvändigt med ett avtonat ND, men bästa är naturligtvis att ha med sig bägge varianterna.

/kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.