Annons

Blå himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag har sett i forumtrådar bilder där färgen på himlen ändrats så att den blivit fantastiskt vacker blå och molnen är som vita ulliga dun. Visst kan jag justera färgen på himlen lite men inte blir den så vacker på långa vägar.
Finns det ett ENKELT sätt att göra detta? (cs)

En fråga till när jag ändå håller på.....kan man måla långa ögonfransar på ett enkelt sätt. Det står beskrivet i min bok men då handlar det mer om att förstärka en naturlig look och det är inte vad jag söker nu.
 
Det bästa sättet att få fram den där förföriska himlen och framhävda moln är att sätta på ett polarisationsfilter på objektivet. det har endel andra fördelar också. sök för mer info :)
 
Jo, det förstår jag men dom filtren funkar väl inte på kompaktkameror? (Z5) och inte vill jag köpa tillbehör till denna kameran heller eftersom ny kamera ska inköpas i vinter och då med allehanda bra tillbehör. :)
 
Lite olika sätt att göra det på:

1: Markera himlen -> Gå in kurvor (Ctrl + M) och dra upp den blåa och ner den röda och gröna kurvan.

2: Gå in på Image -> Adjustments -> Selective color, Välj Cyans eller Blues (lite beroende på vilken färg himlen har från början, dra lite i reglagen tills himlen fått den färg du vill att den ska ha.

3. Image -> Adjustments -> Replace color. Klicka på himlen och dra i Fuzziness-reglaget tills himlen är vit på den lilla bilden, dra på med saturation och ev. ner med lightness.
 
Ett bra sätt att få fram en fin blå färg på himlen utan mecklande i PS eller med filter är att fota i rakt medljus.
 
Kul! Då ska jag testa det oxå :)
Det där moderskeppet hade ju många tips.

Fota i rakt motljus...okej, men då kisar ju ev personer som är med på bilden.

Jag scannar och "fixar till" gamla bilder från 70-80 talet och det är ffa dom som jag vill förbättra och pigga upp lite just nu.
 
Kajsa220 skrev:
Kul! Då ska jag testa det oxå :)
Det där moderskeppet hade ju många tips.

Fota i rakt motljus...okej, men då kisar ju ev personer som är med på bilden.

Jag scannar och "fixar till" gamla bilder från 70-80 talet och det är ffa dom som jag vill förbättra och pigga upp lite just nu.

Förmodar att du täntke fel men inte motljus utan medljus annars blir de inte blå himmel... ;) :)

Lycka till!
 
Fler tips...
1: Gå in i kanablandaren och välj den blå kanalen som "target".
Ställ sedan upp det blåa bidraget till 120% och ställ ned det gröna till 80% (till exempel)

2: omvandla bilden till Lab-mode, gå in i kurvor och välj b kanalen. Dra båda ändarna på kurvorna lika långt in mot mitten. Du kan göra likadant med a-kanalen givetvis, för att få klarare färger överlag i bilden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.