Puls
Aktiv medlem
photonicdelousions skrev:
... massor med filter, kan det vara så att denna person uppnåt dessa resultat med hjälp av en del kombinationer av filter?
Jaa ... nu skall man kanske inte tro att användningen av filter är något undermedel eller en genväg till bättre bilder rent generellt ...
Förr i tiden ... ;-) (hukar mig nu) ... vid analogt fotografi och då speciellt svartvitt så var filteranvändningen mera av ett måste än vid digitalfotografi. Man var låst till vilken film man hade laddat med och använde då filter för att kunna använda samma film vid förhållanden som filmen inte primärt var tänkt för. Möjligheterna att i efterhand kunna manipulera bilden i en dator var också begränsade, bilden skulle liksom vara färdig i kameran. Självfallet kunde man påverka det slutliga resultatet vid framkallningen men vid analogt foto är man nog ändå mera låst.
Dock finns det vissa filter som är nödvändiga för att hjälpa kameran till ett resultat som man även vid digitalfotografering har svårt att fixa efteråt i datorn.
Ett första är Polfiltret.
Primärt dämpar eller släcker polfiltret ut reflexer, bäst effekt uppnås när solen är riktad 90 grader mot fotograferingsriktningen. Polfiltret hjälper alltså kameran att se det som normalt döljs bakom reflexerna. Därav blir också färgerna mer mättade och kontrasterna ökar.
Ett andra är det graduerade gråfiltret i sina olika styrkor.
Filtret utjämnar motivets tonomfång så att kameran kan registrera allt från vitaste vitt till svartaste svart utan att halva bilden blir helt kritvit (utbränd) eller kolsvart (igensotad).
Ett tredje är gråfilter (ej graduerat).
Primärt till för att minska ljusinsläppet när minsta bländare & lägsta ISO genererar för snabba slutartider för att slippa "frysa" objektet i bilden, t.ex. få vatten att se mjukt ut.
Ja, de tre filtertyperna jag räknat upp används även vid analogt fotografi men är i mitt tycke de ända som verkligen behövs vid digitalt fotografi. Visst kan man hjälpligt skapa dessa tre filters egenskaper i datorn också, men helt bra blir det inte. Övriga filtereffekter kan man dock med fördel generera i datorn.
Mvh. Kristian