Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Blå himmel
- Trådstartare Tweedy
- Start datum
Mats G
Aktiv medlem
Skicka till Asien
Det kan faktiskt vara enklast att låta göra en retusch av någon webbaserad aktör i Asien, det gör firmor som säljer "mäklarbilder", billigt och snabbt (nej, jag har har ingen att rekomendera).
Envisas du med att göra själv, så börja med att lägga en "blå himmel" ovanpå i blandningsläge "darken", sen får lagermasken fixa resten. Kanske sänka opaciteten på lagret lite.
/ Mats G
Vad dåligt jag specade mig såg jag nu, jag menar alltså på bilder där det e mulet väder hur gör ni blå himmel då? till t.ex mäklarbilder så himlen alltid e blå![]()
Det kan faktiskt vara enklast att låta göra en retusch av någon webbaserad aktör i Asien, det gör firmor som säljer "mäklarbilder", billigt och snabbt (nej, jag har har ingen att rekomendera).
Envisas du med att göra själv, så börja med att lägga en "blå himmel" ovanpå i blandningsläge "darken", sen får lagermasken fixa resten. Kanske sänka opaciteten på lagret lite.
/ Mats G
moderskeppet
Aktiv medlem
Den här guiden har några år på nacken. Men den borde funka: http://www.moderskeppet.se/photoshop/landskap/himmel.php
bruset
Aktiv medlem
Den här guiden har några år på nacken. Men den borde funka: http://www.moderskeppet.se/photoshop/landskap/himmel.php
Hej, Mattias. Ni har ju också videon om blend if här: http://www.moderskeppet.se/video/show/blend-if
Det funkar väldigt bra och enkelt, i synnerhet ifall man överexponerar den gråa himlen med flit vid fototillfället.
Mvh
David
moderskeppet
Aktiv medlem
Just det. Jag börjar få lite dålig koll på sajten... ;-)
Drogen
Aktiv medlem
Jag tycker också det kan vara värt att tänka på hur "mulet" det är. Finns det lite ljus som ger skuggor och lite kontraster så kan det se riktigt bra ut med en ny himmel. En klarblå himmel i en miljö helt utan skuggor riskerar att se konstgjord ut oavsett hur bra man maskar och frilägger. Fast nu var det ju inte det frågan gällde, men man kanske sparar lite jobb åt TS i alla fall... 
iBoat
Aktiv medlem
Ja precis mitt stora problem med detta är att jag vill kunna markera området exempel med trollstaven som ska bli blå himmel sedan klippa in den men det funkar inte för då kommer himlen utanför markeringen i alla fall så drygt och tidskrävande att sitta med det själv
Jag gjorde en guide om detta för flera år sedan, men tyvärr kan jag inte lägga upp den här.
Trollstaven är ganska värdelös i det här fallet (och även annars enligt mig).
För att få markering inne i "hål" bakom träd o dyl kan du använda Färgområde/Color Range. Börja med att göra en halvslarvig markering med lassot runt alla områden som ska få ny himmel. Välj sedan Färgområde/Color Range. Håll ner shift och klicka i alla delar av himlen tills du får en helt vit, eller nästan helt vit yta i den lilla förhandsbilden. Justera med reglaget och tryck ok. Nu har du fått en markering i alla håligheter. Sedan är det bara att klistra in himlen med kommandot "Paste Into/Klistra in i". Justera himlens placering och storlek och sedan väljer du blandningsläge Multiply eller Darken.