Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blå himmel blir grå?

Produkter
(logga in för att koppla)

maxal

Ny medlem
Hej! Jag har en digitalkamera (olympus c700UZ) som jag är mycket nöjd med förutom en sak. Om jag fotograferar utomhus en mycket fin dag med en klarblå himmel så blir den alldeles grå!? Alla färger blir bra annars, men himlen ser ut som en gråmulen trist regnig dag trots att det alltså är hur fint som helst. Någon som vet vad detta kan bero på?

Skiljer sig ljuset på marken och det på himlen markant? I såfall är det lätt att himlen blir lite utfrätt när du exponerar efter de värden du får om du mäter på marken. Detta löser du genom tonat gråfilter.

Nja, detta hände framför allt när jag fotograferade på sjön... vattnet får rätt färg men himlen blir hemskt grå och tråkig.

Problemet är alltså att kontrastomfånget i scenen är för stort för att få plats i kamerans dynamiska omfång. Du kan välja att justera exponeringen och därmed också göra vattnet mörkare, eller att som Jerklaren skriver avända ett avtonat gråfilter av lämplig styrka för att jämna ut motivets kontrastomfång och få allt rätt.

låter skumt

Det låter faktiskt inte som felexponering. Är övriga färger ok så borde en blå himmel också vara det då denna ligger väldigt nära 18% reflektion (som mätaren är kalibrerad på). Har du haft med- eller sid ljus och övriga saker är rätt exponerade så ska himlen också bli det-annars är det fel på kameran! Kontrolera genom att exponera en landskapsbild i medljus efter värdet du får om du mäter mot himlen (i medljus). Har du däremot fotat i motljus och kanske med en massa rexlexer från vattnet så kan ju himlen bli utfrätt om du (eller kameran) valt en exponering som visar övriga detaljers färger korrekt. I så fall är det filtret som nämndes som ska fram.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar