Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarvärden

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Har en fundering gällande olika bländare på olika objektiv..

Hos en kamera avgörs ju skärpedjupet av bländaröppningen och avbildningsskalan.

Har jag ett f1.4 50mm får jag ett visst skärpedjup med ett visst bländare.

Byter jag objektiv till f3.5 50mm får jag då samma skärpedjup med samma bländarinställning som med det ljusstarkare objektivet?????

dvs blir skärpedjupet samma med båda objektiven på f3.5 inst.?

Men om bländarvärdet betyder hur stor öppning som man har inställt innebär det då att sörsta bländaröppningen är olika stor på olika objektiv?

Och varför då .. jag trodde största bländarvärdet berodde på kvaliteten på linsen och därmed hur mkt ljus den släpper igenom vid en största bländare.

/Oscar

Oscar skrev:
Men om bländarvärdet betyder hur stor öppning som man har inställt innebär det då att sörsta bländaröppningen är olika stor på olika objektiv?
Ja.
Oscar skrev:
Och varför då .. jag trodde största bländarvärdet berodde på kvaliteten på linsen och därmed hur mkt ljus den släpper igenom vid en största bländare.
Brännvidd/bländare=hålstorlek. Du kan också titta in i objektiven framifrån och se det själv. Om du har två objektiv med samma brännvidd men olika största bländare så ser du skillnaden i hålstorlek.

Det finns inget egentligt samband mellan hög kvalitet och stora bländaröppningar, men ofta brukar det sammanfalla eftersom ljusstyrka är en sak som man ofta vill ha om man är beredd att betala för kvalitet.

Det är ofta så att ljusstarka objektiv är lite sämre än de som är mindre ljusstarka och samma brännvidd. Det beror på att det är svårare att konstruera ett ljusstarkt objektiv som klarar av att begränsa de optiska felen på samma sätt som de ljussvagare.

Därför finns det inget direkt samband mellan hög ljusstyrka och hög kvalitet. Visst finns det ljusstarka objektiv som är av hög kvalitet, men de är dyra.

3,5/75 Planar är t.ex. lite bättre än 2,8/80 versionen.

ANNONS