ANNONS
Annons

Bländarvärde "F--" i display

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag undrar varför bländarvärdet inte syns i displayen. Jag har precis fått hem ett objektiv till min kamera. Kamerahuset är D3400 och objektivet är ett fast Nikon 85 mm 1:1.8D. Jag har förstått att de kanske inte är helt kompatibla vad gäller autofokus men jag använder ändå mycket manuellt fokus. Kameran klarar av att ta bilder med objektivet. På detta objektiv väljer jag bländarvärde på själva objektivet och inte inne i kameran. Det står dock bara "F--" i displayen. Slutartid och ISO m.m syns. På två andra objektiv som är mer kompatibla och som inte är fasta syns värdet i displayen.

Kan detta ha att göra med att det är ett fast objektiv eller att bländarvärdet väljs på objektivet? Eller är det så att objektivet och kamerahuset inte är tillräckligt kompatibla?

Hoppas någon har lite kunskap kring detta. Har googlat och kollat på Youtube-klipp för mer information.

Nu vet jag inte hur det är med D3400, men eftersom det är ett D objektiv så ska du nog ställa bländaren på f/16 (det bör vara markerat med en annan färg på bländarringen) för att kameran ska kunna kontrollera det.

Trodde först på Christers svar, men då borde det nog stått fEE, när det står f-- så är det snarare att objektivet inte sitter ordentligt, eller ett objektiv kameran inte förstår sig på...?

Funderar på om detta reglage är involverat. Har försökt dra i det men vill inte dra för mycket. Det ser i alla fall ut som att det ska vara ett reglage. Något ni har sett på något objektiv tidigare?

Bilagor

• 20220812_202855.jpg
    20220812_202855.jpg
    2 MB · Visningar: 40
Det ser ut att vara en knapp som låser det vid minsta bländare. Borde inte göra någon skillnad. Dan är sannolikt inne på rätt spår att kameran inte känner att ett objektiv är monterat. Om kameran fungerar med andra objektiv så prova att rengöra kontakterna på detta med t.ex. ett suddgummi.

Funderar på om detta reglage är involverat. Har försökt dra i det men vill inte dra för mycket. Det ser i alla fall ut som att det ska vara ett reglage. Något ni har sett på något objektiv tidigare?

Som sagt är det en spärr för att låsa bländarringen på minsta bländare, för kameror där man väljer blandare på kamerahuset. Den verkar bara mekaniskt så det gör ingen skillnad i sig annat än att man inte kan råka flytta bländarringen oavsiktligt.

Då skall vi se.
1 vi släpper spärren (det du kallar reglage) o vrider bländarringen. Det gillar inte D3100

Bilagor

• 89CF27BE-9C05-4C40-B330-DF66DAB09F61.jpeg
    89CF27BE-9C05-4C40-B330-DF66DAB09F61.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 34
Senast ändrad:
Någon AF får man inte så man får vrida själv.
Och hur man ändrar bländare har jag glömt.
Men här är ett exempel med blixt.

Bilagor

• 9CB1ADB7-006B-482E-88EC-8D2D916879A3.jpeg
    9CB1ADB7-006B-482E-88EC-8D2D916879A3.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 20
Då skall vi se.
1 vi släpper spärren o vrider bländarringen. Det gillar inte D3100

Nej, den har ingen AI-koppling, men inte heller nyare kameror som har det gillar det, om man inte ställt in att man vill använda bländarringen på objektiv med CPU/chip.

Någon AF får man inte så man får vrida själv.
Och hur man ändrar bländare har jag glömt.
Men här är ett exempel med blixt.

Som du noterar ovan går det i A, men det bör vara någon knapp ihop med hjulet i M om du får slutartiden på det enda hjulet.

Som du noterar ovan går det i A, men det bör vara någon knapp ihop med hjulet i M om du får slutartiden på det enda hjulet.
Jo
Men jag har glömt vilken......
Har inte använt D3100an på flera år.
Används mest till riskfotograferingar.

Men det viktiga just nu är att det inte ger några Fee eller F-- koder med 85/1,8D.
Det är bara o fota på men ställa skärpan själv.

Så om en gammal D3100 från 2011 klarar det så borde en D3400 klara det.

Tyvärr är nog inte objektivet riktigt friskt.
Bor du i närheten (Jönköpingstrakten) så kan du prova med mitt.

O när det gäller manuell fokus på dessa instegskameror o dessutom med ett objektiv som är väldigt dåligt på manuell fokus....
Nej ingen höjdare...

Senast ändrad:
Tack för alla svar! Ska testa med suddgummi. Det var begagnat och det kan ju vara lite risktagande med det. Verkar som att det går att fota med det i alla fall och det är ju viktigare än att just se det i displayen.

AF-D objektiv kan endast användas i M-läge, exponeringsmätare och iTTL fungerar inte med D3400. Därför F-- i sökaren. Bländaren ställer man in med objektivets bländarring. Detta enligt den mer omfattande manualen som finns på Nikons amerikanska sida för nerladdning.

AF-D objektiv kan endast användas i M-läge, exponeringsmätare och iTTL fungerar inte med D3400. Därför F-- i sökaren. Bländaren ställer man in med objektivets bländarring. Detta enligt den mer omfattande manualen som finns på Nikons amerikanska sida för nerladdning.

Fullständigt felaktigt, vilket redan framgår av tråden.

Alla AF-objektiv har "CPU" och ger därmed mätning utan AI-koppling. Däremot får man ingen AF med skruvdrivna objektiv, som det aktuella, på en D3400.

Tillägg: Se rättelse i inlägg nedan. Jag hade fel pga att sparivern nått nya höjder.

Senast ändrad:
OK då har Nikon skrivit fel i sin manual...

Sorry, du har helt rätt. Ber om ursäkt! Tittade på en bild på fattningen och de har varit så överbota korkade att de sparat bort den lilla brytaren på framsidan av fattningen. Den finns på alla D3xxx före D3400*. Idioti eftersom all elektronik som behövs finns i objektivet. Det är ingen skillnad på D och G, förutom att kameran nu inte förstår att man har ställt in minsta bländare för att styra från kamerahuset! Då vet vi varför det inte fungerar i alla fall.

*Detta bör innebära att D3400 och D3500 är unikt inkompatibla bland Nikons kameror, helt i onödan.

Tillägg: Detta medför även att vissa objektiv som har inbyggd fokusmotor inte fungerar ordentligt heller, eftersom en vissa äldre sådana här bländarring.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar