Annons

Bländaren "i kameran" på F65

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
På min Nikon F65 som jag har så är det en funktion som gör att kameran ställer in bländaren innuti själva huset. INTE i objektivet.
Det är såkallade G-objektiv som gjorts för detta. Andra objektiv ställs in på minsta bländare när man sätter dom på kameran och sedan fixar kameran själv bländare.

HUr som helst. Är detta bra eller dåligt? För/nackdelar med detta? Skulle ju verka dumt om Nikon har utvecklat något som är sämre än vad vanlig bländarinställning är....

Kan någon förklara?
 
Har ingen F65 själv men som jag har tolkat det så har G-objektiv ingen bländarring (så du kan ställa in bländaren på objektivet) men har dock en bländare i objektivet och inte i kameran. Anledningen till dessa G-objektiv är att få ner kostnaden (ta bort bländarringen) och detta pga att Nikons nya kameror kan ställa in bländaren via kommandoratten på kameran imotsats till Nikons äldre kameror som inte kan det och behöver då ett icke G-objektiv så man kan ändra bländaren via bländarringen på obektivet.

"sedan fixar kameran själv bländare"

Bländaren kan du själv ändra på via kommandoratten på kameran om du har tex A mode (bländarstyrd tidsautomatik) eller tex M mode (manuel). Och då ändras bländaren inne i objektivet.

Canons objektiv saknar också bländarring och de ställer in bländare via kameran. Ett G-objektiv kan inte användas på en äldre nikon kamera för då kan inte bländaren ändras.

Med min Nikon F100 ändrar jag alltid bländaren via kamerans kommandoratt och det tycker jag är mycket smidigare samt att man har fler bländarsteg jämfört med att ställa in via bländarringen som har färre.

Enda nackdelen med g-objektiv är att du inte kan använda den på äldre nikonkameror annars är det bara fördelar.
 
Senast ändrad:
På min Nikon väljer man bländare på kamerahuset (eller via automode). De AF-gluggar jag har HAR bländarring (som ställs på minsta värde när jag har dem på F401:an). Kan jag använda samma gluggar till en äldre Nikon, t ex F3??? (Naturligtvis så kommer ju inte AF attt fungera då men resten borde ju fungera, eller???
 
AF-gluggar (utom G-objektiven) fungerar utmärkt på äldre Nikon men känslan blir fel då de ofta är för plastiga.

Nikons argument för G-serien är förutom kostnadsbesparing att undvika misstag. Om ett vanligt AF-objektiv inte ställs på minsta bländaren fungerar programautomatiken dåligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.