Annons

Bländare fastnar

Produkter
(logga in för att koppla)

Abhraxxas

Aktiv medlem
Efter att ha fungerat klanderfritt i över 2år börjar mitt Sigma 24-70 dg 2,8 nu jävlas lite med mig.
Fotar jag med mindre bländare än 2.8 fastnar den och blir mindre och mindre.
Resultat: naturligtvis underexponering...
Det enda som öppnar bländaren igen är ifall jag lossar objektivet och sen sätter på det igen.
Inte kritiskt, men mycket störande...
Nån som varit med om samma och/eller har en lösning?
Är det kontaktfel eller lamellfel?
 
Stänger det sig igen när du sätter på objektivet igen? Funkar det om du stänger av och sätter på kameran igen? Jag är långt ifrån kunnig på området men det låter lite som om den inte får signal från kameran att stänga sig igen.
 
Den öppnar sig igen när jag sätter på objektivet.
Hade faktiskt inte testat hur det var när jag stängde av och satte på kameran innan.
Det öppnar oxå upp bländaren, verkar som kontaktfel i sigmat, andra objektiv funkar fint...
Har rengjort kontakterna, funkar inte bättre för det dock... Argh, måste jag öppna den (service hinner jag inte med, ska iväg på semester snart)?
 
Hmm, har du provat med andra objektiv? Testa nollställa inställningarna på kameran så kanske det funkar. Har du tur kanske du bara råkat slå på spegellåset eller något liknande. Vet att jag råkade slå på det och inte fattade varför kameran inte stängde slutaren igen. :)
 
Jepp, har testat andra objektiv, de funkar bra, så, nåt sigma-specifkt verkar det vara.
Det riktigt lustiga är att bländare drar ihop sig mer och mer för vart kort jag tar. Så, en bildserie kan börja med bl5,6 och sluta på runtomkring bl22.
Mycket underligt (och nix, har inte bracketing igång).
Noteras bör att kameran uppfattar fortfarande det som om bl5.6 är valt, även om objektivet har dragit ihop bländaren till det yttersta (innersta kan man ska säga :-S ).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.