Annons

Bländare & blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinL84

Aktiv medlem
Jag har exprimenterat lite här hemma nu med att ändra/styra blixtstyrkan
/ljuset genom att ändra bländaren.

Jag har koll på att det omliggande ljuset påverkas av bländarvärdet.

och om jag har blixten på manuellt läge med full kräm 1/1 och har en bländare på 2,8 så blir blixtstyrkan/ljuset starkare än om jag ändrar till bländare 14, för högre bländare stryper ljuset. så långt är jag med!

men om jag istället kör på E- TTL och har bländare 2,8 på en bild och f. 14 på en annan, så blir båda korten liknande exponerade i ljusmängd.. då påverkar inte bländaren blixtljuset/styrkan så mycket.. nästa inget, är det pga att TTL läser av kamerans inställningar å anpassar blixtstyrkan efter det? å förstår att den måste minska blixtstyrkan vid f.2,8 och höja den vid f,14

Då kan man alltså inte lika lätt styra blixtstyrkan med hjälp av bländaren vid TTL som vid manuellt.. eller?
 
Precis TTL är blixtautomatik för att få en balancerad bild. Man brukar också kunna höja och sänka blixtens styrka med blixkompensationsknappen (om den nu heter så) om din kamera har en sån funktion.

Det kommer göra att de saker som nås av blixljuset blir ljusare - eller mörkare, om man drar ner blixten.
 
Okey tack!
Så bländaren kan alltså inte påverka blixtstyrkan/ljuset i TTL läge..
enda sättet att ändra blixtstyrkan i TTL läge är att köra på blixtkompensation
 
Jag hade en diskussion med en fotovän...
så menade hon att man måste sänka blixtstyrkan med att höja bländaren för att strypa ljuset. (om jag kör på 250 sek som är den snabbaste tiden jag kan vid användning av blixt.) för om jag höjer bländaren till kanske 14 så minskas även blixtstyrkan.
Det måste vara i M läge på¨blixten hon menade då?
 
Okey tack!
Så bländaren kan alltså inte påverka blixtstyrkan/ljuset i TTL läge..
enda sättet att ändra blixtstyrkan i TTL läge är att köra på blixtkompensation

Ja, nu ska jag inte svära på det för jag är lite trött men vad jag vet ja.

Men t.ex. om du tar en porträttbild på någon utomhus med blixt för att få mer ljus i ansiktet så kan man ofta tycka att ansiktet blir för ljust. Då drar man bara ner blixkompensationen lite så får man bara lite upplättningsblixt i ansiktet.
 
Jag hade en diskussion med en fotovän...
så menade hon att man måste sänka blixtstyrkan med att höja bländaren för att strypa ljuset. (om jag kör på 250 sek som är den snabbaste tiden jag kan vid användning av blixt.) för om jag höjer bländaren till kanske 14 så minskas även blixtstyrkan.
Det måste vara i M läge på¨blixten hon menade då?

Ja det måste väl vara i M för i TTL - om du minskar bländaren - så kommer blixten skjuta ut mer ljus (än vid en större bländare) för att den vill få en jämn exponering.
 
---
... och om jag har blixten på manuellt läge med full kräm 1/1 och har en bländare på 2,8 så blir blixtstyrkan/ljuset starkare än om jag ändrar till bländare 14, för högre bländare stryper ljuset. så långt är jag med!
---
Nä, det är du faktiskt inte... :)

För att strypa något, t.ex. ljus, så behöver man en MINDRE bländare. En större bländare släpper självfallet in mera ljus. Och 1:2,8 är förstås större än 1:14.

Det har aldrig varit några problem under fotografins snart 200-åriga historia, förutom under de allra senaste åren. Då kom något "ljushuvud" på att det skulle vara "lättare" för nybörjarna ifall man sa att det var tvärtom - alltså att en-fjortondedel skulle vara större än en två-komma-åttondedel.

Stolligt så det förslår! Resultatet är att det nu blir en evig kedja av missförstånd precis hela tiden. :-(

Men förhoppningsvis inte för din del längre, för nu bör du kunna läsa och förstå även det sådana som vet vad de talar om skriver här... :)
.
 
Ja jag formulerade mig kanske fel..
jag menade så du skriver.. stor bländare, lågt tal, släpper in mer ljus.. f.2,8
liten bländare, högt tal, släpper in mindre ljus.. f.14

med högre bländare menar jag högre tal alltså bländare 14 är ju en liten öppning å då kommer mindre ljus in.. eller?

med blixtstyrkan/ljuset menar jag hur ljuset av blixten påverkar bilden.
 
När man använder TTL-mätning påverkar inte bländaren hur bilden kommer att bli exponerad vad gäller blixt, dock påverkas det omgivande ljuset, så länge blixten har tillräckligt med effekt för att lysa upp så mycket som den behöver.

Om man ligger på gränsen till vad blixten klarar av vid f/8 kommer bilden att bli underexponerad vid f/16 eftersom blixten helt enkelt inte kan lysa upp tillräckligt. I dina test har du tydligen haft tillräckligt med blixteffekt helt enkelt.

TTL betyder Through The Lens, genom objektivet. Det fungerar ungefär så att precis innan bilden tas, mellan det att man trycker på avtryckaren och slutaren öppnas, skickar blixten ut en förblixt på mycket låg effekt. Med hjälp av den och kamerans vanliga ljusmätare kan kameran avgöra hur stark huvudblixten behöver vara när den sänds ut någon bråkdel av en sekund senare.
 
Du skriver att När man använder TTL-mätning påverkar inte bländaren hur bilden kommer att bli exponerad vad gäller blixt.. OK!
men sen skriver du
Om man ligger på gränsen till vad blixten klarar av vid f/8 kommer bilden att bli underexponerad vid f/16 eftersom blixten helt enkelt inte kan lysa upp tillräckligt.
Då påverkar ju bländaren? eller jag förstår inte. =)
 
Nja, bländaren påverkar ju genom att blixten får använda högre effekt vid mindre bländare, men så länge det finns effekt kommer den bara att blixtra kraftigare.

Det jag menade med att det inte påverkar är att bilden kommer att bli lika ljus så länge blixten har tillräckligt med effekt. Problemet kommer om du t.ex. har en liten bländare i ett stort mörkt rum och ett motiv en bit bort, då kanske inte blixtens ljus räcker till.

Bländaren påverkar blixtljus på precis samma sätt som allt annat ljus, med ett steg mindre bländare krävs dubbelt så mycket ljus oavsett om det är blixtljus eller annat ljus om allt annat är detsamma.
 
Bra förklarat! =) då är jag me..=)
samma exempel du sa..
Det lär ju inte bli någon skillnad med manuell blixt heller?
liten bländare blixten på full effekt.. tillslut har blixten ju inte mer kraft att ge än det ljusaste 1/1. då kan den inte ge mer ljus..
 
Manuellt styrka 1/1
är det samma som blixtkompensation + 3 på TTL
Jag tycker att M 1/1 blir en aningen ljusare än +3? Varför?
Är det för att TTL försöker kompensera på något vis?
 
+3 på kompensationen vid TTL betyder att man säger åt kameran att göra huvudblixten tre steg starkare än den räknat med själv efter sin mätning. I situationer där kameran hade valt en väldigt svagt blixt är tre steg till fortfarande långt ifrån 1:1, men om kameran hade valt en mycket starkare blixt kanske blixten måste ge 1:1.

Det är alltså helt olika saker de kontrollerar. Kompensationen påverkar värdet som kameran själv väljer i en viss situation. Om du t.ex. är i ett väldigt ljust rum och har kompensationen på -2 och får rätt exponerade bilder, plötsligt släcker någon ljuset. Då kommer ju kameran att behöva ge en mycket kraftigare blixt för att lysa upp motivet lika mycket. Dock kommer blixten fortfarande att vara 2 steg svagare än kameran valt eftersom kompensationen fortfarande står på -2.

Hade du använt manuella inställningar på blixten istället hade den fortfarande varit lika stark efter att ljuset släckts och alltså gett underexponerade bilder.
 
+3 betyder ju bara "3 steg ljusare". Ljusare än vad? Om 0 betyder väldigt lite blixtljus så kanske blixten orkar med både +4 och +5 innan den når upp i full effekt. Om däremot 0 betyder att blixten måste jobba på halv effekt så kommer +1 att innebära full effekt. Ställer du sen in +2 eller +3 så gör det ingen skillnad eftersom blixten inte kan ge mer än full effekt.
 
Senast ändrad:
Känns som mer text bara krånglar till det mer nu =)

Hur som helst så kan hon inte kontrollera blixtens styrka på annat sätt än med blixtkompensation när hon har TTL påslaget.

Vill man styra exakt så får man använda M.
 
Nä, det är du faktiskt inte... :)

För att strypa något, t.ex. ljus, så behöver man en MINDRE bländare. En större bländare släpper självfallet in mera ljus. Och 1:2,8 är förstås större än 1:14.

.

Ja jag formulerade mig kanske fel..
jag menade så du skriver.. stor bländare, lågt tal, släpper in mer ljus.. f.2,8
liten bländare, högt tal, släpper in mindre ljus.. f.14

med högre bländare menar jag högre tal.. alltså bländare 14 är ju en liten öppning å då kommer mindre ljus in.. eller?

med blixtstyrkan/ljuset menar jag hur ljuset av blixten påverkar bilden.

alltså och om jag har blixten på manuellt läge med full kräm 1/1 och har en bländare på 2,8 så blir bilden ljusare än om jag ändrar till bländare 14, då blir bilden mörkare.. för högre bländare ex f,14 stryper ljuset.Det kommer då inte in lika mycket ljus genom linsen som det gör vid f.2,8

Detta måste väl vara rätt? Eller rätta mig om jag har fel...
 
Senast ändrad:
Tack!
Någon menade på att det var fel!

Någon sa att blixtens räckvidd fördubblas vid en höjning av ISO från ex 200-400 ISO. Det måste ju hjälpa blixtens ljus att nå längre? Även vid full effekt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.