JazzBass
Aktiv medlem
Närå, det fattar jag.
Den enda gången jag räknar är när folk kommer ångande här på FS och skriker om att det behövs snabba 2.8-objektiv, inte sånå där förfärliga paketgluggar med max bländare 3.5... Då kan det vara skönt att smälla till med - Och du tycker att 0.64 bländarsteg är så mycket att hojta om?
Lite mjäkigt "ett drygt halvt bländarsteg" blir det inte lika bra kraft i, liksom!
Hörni, jag fattar, men jag tycker att det kul att räkna! En tillåten svaghet, om jag får säga det själv.
Per.
Det här inlägget är kanske inte helt riktat till dig Per, men jag tänkte ändå poängtera att skillnaden på 2/3 bländarsteg bara gäller i vidvinkelläget på 18mm. Redan på f/4 är skillnaden ett helt steg och växer till hela 2 steg i teleläget, där det ju är f/5,6 som gäller. Det gör det möjligt att t.ex. använda iso 800 om det annars skulle krävas iso 3200 för att få en acceptabel slutartid.
f/2,8 är ändå inte speciellt ljusstarkt. Hoppar man ytterligare ner till f/1,4 kan man dessutom förlänga slutartiden från t.ex. 1/25s till 1/100s eller sänka iso ytterligare till 200. Då jag med min gamla D60 plus kitobjektiv fotograferade konserter för första gången låg jag på iso 1600, f/5 och 1/20s (finns en sån bild i mitt album). Det innebär en viss skillnad att kunna fotografera med f/1,4 - f/2 i såna lägen.
OT: Jag hoppas för övrigt att min nästa kamera har grundiso på 100 och klarar 1/8000s slutartid. Med f/2,8 eller större i starkt solljus är 1/4000s helt enkelt en för lång slutartid, och bilderna blir överexponerade. Nu måste jag använda gråfilter för att kunna använda stora bländare i dylika förhållanden, vilket är lite bökigt. Jag vill inte behöva blända ner till f/4 eller mer för att få acceptabla slutartider och gå miste om det extra korta skärpedjupet jag skulle få med f/2 eller så...
Edit: Det är kul att räkna, men indirekt kan det bli rejält dyrt. ;-)
(Note to self: Man ska inte ha alltför långa pauser medan man skriver sina inlägg..)