ANNONS
Annons

Bläckstråle/Laser? Pris/Prestanda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Vad är bättre med laserskrivare framför bläckstråle och tvärt om? Hur skiljer sig priset per utskrift generellt? Arkivbeständighet?
Kvalitet?

Dez skrev:
Vad är bättre med laserskrivare framför bläckstråle och tvärt om? Hur skiljer sig priset per utskrift generellt? Arkivbeständighet?
Kvalitet?

Bildkvaliteten på laserskrivare har blivit mycket bättre på senare år, men kommer ändå inte i närheten av vad en bra bläckstråleskrivare presterar. Arkivbeständigheten på bläckstråle varierar mycket mellan olika skrivare, men laserutskrifter brukar vara rätt skapligt hållbara. På ett bra papper kommer du få en bra hållbarhet på en laserutskrift. Men om du kollar på bläckstråleskrivare kan ha en mycket dålig eller mycket bra hållbarhet.

Priset per utskrift brukar vara billigare än bläckstråleskrivare. Större bläckstråleskrivare är betydligt billigare per utskrift, men små skrivare med små patroner är dyra per utskrift.

Men den viktigaste frågan är nog den om kvaliteten. För mig är laserskrivarens bildkvalitet för låg för att jag ska kunna använda den för bilder.

Stefan

Vi ska i bilklubben köpa in en laserskrivare. Det sägs att färgen räcker längre och att den blir billigare per utskrift. Jag vet inget om skillnaderna mellan dessa så för att argumentera behöver jag lite fakta.

Dez skrev:
Vi ska i bilklubben köpa in en laserskrivare. Det sägs att färgen räcker längre och att den blir billigare per utskrift. Jag vet inget om skillnaderna mellan dessa så för att argumentera behöver jag lite fakta.

Jag skulle be att få en utskrift gjord på de skrivare som var aktuella. Att det blir billigare per utskrift med laser är utan tvekan rätt. Men det är stor skillnad på bildkvalitet.

Stefan

Jag har en KonicaMinolta Magicolor 2400w som jag använder till att göra föreläsningshäften med. Det duger den bra till. Bilderna blir tillräckligt bra för att kunna visa skillnader. Har även kört ut bilder i A4 format.. och tja.. de duger faktiskt förvånansvärt bra i bokhyllan om man betraktar det från 2 meters håll. Men en närmare betraktning avslöjar snabbt att det inte riktigt håller.

Man bör använda ett tjockare papper, t.ex. ett 160g. Det finns dessutom speciella "fotopapper" för laserskrivare, som skall ge ännu bättre. Förmodligen är kvalitén "ganska" nära jämfört med en matt utskrift på ett billigare fotopapper med en bläckstråle. Något som Stefan O. antingen kan bekräfta eller motstrida ;)
(Allt handlar ju om kvalité, vilket vi sedan länge vet är ett väldigt subjektivt omdöme)

Nu är den laserskrivaren jag har en riktigt billig modell, men jag undrar om de dyrare är så mycket bättre. Denna fick tydligen högsta betyg i ett test bland billiagre färglasrar.

Jeppe skrev:

Man bör använda ett tjockare papper, t.ex. ett 160g. Det finns dessutom speciella "fotopapper" för laserskrivare, som skall ge ännu bättre. Förmodligen är kvalitén "ganska" nära jämfört med en matt utskrift på ett billigare fotopapper med en bläckstråle.

Jo, det stämmer nog rätt bra.

Stefan

Ok, det räcker. Mycket bilder blir det inte vi ska köra ut, mest grafik och text till programblad och sådant så högkvalitativa foton behöävs inte. Tack för er hjälp.

Jag funderar på att köpa en Canon Pixma 4000 eller 4200, det är väl ett bra köp?
Det får gärna vara en lite billigare skrivare med duglig kvalitet som jag ska använda när jag inte hinner skicka till Crimson. Tips?

Jag har en Epson AcuLaser som skriver väldigt bra men min Epson 2100 spöar ändå lasern med god marginal.. Det är speciellt förmågan att återge toningar som inte är speciellt bra på lasern.. Har ett par stora färgmaskiner (Xerox och Canon) på jobbet och det är samma sak med dom, det ser bra ut men det kommer inte i närheten av en riktig bläcksprut.. Färgåtergivningen är kalas och blir mycket bra på min laser men som sagt det fallerar på att den inte fixar toningar..

/Peter

Jag har en HP Color LaserJet 2550L som jag gjort en ICC-profil till för vanligt 80 grams A4 kopieringspapper.
Utskrifterna blir mycket bra, men det är ju inte fotografisk kvalitet. Har inte provat med papper avsedda för bilder.
För enklare infoblad är det nog bättre då man inte behöver tänka på munstycken och liknande.

PS Stefan
Fick samma färgfel som provtrycket i kursen.
delta E ungefär 10

hasse lundberg skrev:

För enklare infoblad är det nog bättre då man inte behöver tänka på munstycken och liknande.

PS Stefan
Fick samma färgfel som provtrycket i kursen.
delta E ungefär 10

Ett problem med laserskrivare är att resultatet varierar mera under olika förhållanden. Framförallt påverkar luftfuktigheten bildresultatet i stor utsträckning.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar