Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
aake 27

Del av djur, som inte alltid håller till i vatten som på denna bild. Art?
 

Bilagor

  • aake 27.jpg
    aake 27.jpg
    41.7 KB · Visningar: 211
Facit aake 25

Ja visst är det brunkullan. Hoppas det känns nöjsamt med någon lite lättare gåta?
 

Bilagor

  • facit aake 25, brunkulla.jpg
    facit aake 25, brunkulla.jpg
    51.4 KB · Visningar: 205
Facit aake 26

Kanske lite för lätt för att rubriceras som gåta, men så kommer det heller ingen facitbild. Snart blommar blåbären igen!

Skall ingen försöka med det grovnosade djuret aake 27? Flugan nr 24 förblev obesvarad, inga idéer?
 
Facit aake 27

Djurparksdjur. Brunbjörn som fiskar upp och undersöker bottenfaunan i detta hällkar; kanske en del läckra bladfotingar att hoppas på?

Tråden kanske sakta somnar in? I vilket fall åker jag till fjällen med målsättningen att hålla efter rödingbestånden (för att minska risken att tusenbrödrabestånd utvecklas).

Åter nästa vecka. Vill någon hålla bollen rullande?/Åke
 

Bilagor

  • facit aake 27.jpg
    facit aake 27.jpg
    56.7 KB · Visningar: 188
Krister 3

Saknar fortfarande svar på Krister 3 på sidan 24.

Jag gissar på palperna hos en skalbagge. Och palper är insekters smakorgan.
 
Krister 3
Det är en jordlöpare (Leistus sp.) som ser ut som nedan. Har fått lära mig att mundelarna bildar en slags fångstbur för hoppstjärtar och andra små byen.
 

Bilagor

  • leistus-bildsvar-img_5860.jpg
    leistus-bildsvar-img_5860.jpg
    14.3 KB · Visningar: 298
vad är detta

Här kommer en kluring för alla fågelfreaks.(såg 10 stycken i dag!
 

Bilagor

  • bildgata.jpg
    bildgata.jpg
    27.8 KB · Visningar: 280
Re: vad är detta

Tonyeagle skrev:
Här kommer en kluring för alla fågelfreaks.(såg 10 stycken i dag!

Haha! Rolig bild och rolig fråga.
(nä, jag kan inte svaret)

för att gissa på något gissar jag på svan
Nu ser det ut som om halsen är tjockare och på väg att övergå i ett huvud, redan så fort vattenytan döljer fortsättningen, men jag provar med svan i alla fall. (årsunge såklart, eftersom den inte är vit)
 
Bent C. skrev:
Inte så tokigt. En broms är det i varje fall, jag vet faktiskt inte vilken bromsart det är, men broms är godkänt. Jag skulle fortfarande gärna ha något förslag till varför de är så mönstrade i/på ögonen?

Här är hela bromsen:

Det är troligen en Chrysops relictus. Typiska ögon/antenner för släktet Chrysops (som i folkmun brukar kallas blindbromsar eller blindingar). De bruna skenbenen antyder att det är C. relictus, men det ska visst finns ngn sydsvensk art med bruna skenben också som jag inte har riktigt koll på. Är den fotad i Umeå är det med all säkerhet relictus!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.