Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)
WFS) (Graylingman skrev:
Min tvåa då, Staffan? Den borde du kunna ta!
//A

Edit: Etta menar jag såklart!
Ja, den är faktiskt knepig. Släktet Orchis funderade jag först på, men vilken? Troligen inte en nordisk art. I sydosteuropa finns fler arter. Får gräva djupare i biblioteket. Det som är konstigt är avsaknad av sporre och en mycket skum läpp (tvådelad?). Kanske är det inte ens en Orchis?
 
Anders 4

Funderade även jag på björnspinnare men fann ingen som stämmmer ssk väl. Liten igelkottsspinnare stämmer någorlunda i färgerna, men tveksamt vad gäller antennerna.
Skrämmande mycket som flyger omkring på nätterna..../Åke
 
Re: Anders 4

aake skrev:
Funderade även jag på björnspinnare men fann ingen som stämmmer ssk väl. Liten igelkottsspinnare stämmer någorlunda i färgerna, men tveksamt vad gäller antennerna.
Skrämmande mycket som flyger omkring på nätterna..../Åke

Liten igelkottspinnare var mitt i prick!
//Anders
 

Bilagor

  • pict1086-2.jpg
    pict1086-2.jpg
    46 KB · Visningar: 174
Stadan skrev:
Ja, den är faktiskt knepig. Släktet Orchis funderade jag först på, men vilken? Troligen inte en nordisk art. I sydosteuropa finns fler arter. Får gräva djupare i biblioteket. Det som är konstigt är avsaknad av sporre och en mycket skum läpp (tvådelad?). Kanske är det inte ens en Orchis?

Nej, det är ingen Orchis. Och det är en nordisk art.
Fast det är klart... den är ganska liten och oansenlig...
//Anders
 
Bent C. skrev:
OK, här kommer hela djuret. Ett av de coolaste akvatiska djuren i Sverige. De finns vad jag vet nästan bara i fisktomma sjöar och simmar runt o ch liknar minidolksvansar. De tillhör gruppen bladfotingar (Branchiopoder). Detta är Lepidurus arcticus, fotad vid en liten tjärn i Hemavanfjällen. Bilden gör inte coolheten rättvisa!

Vilket fantasktiskt djur!! Hur stort/litet är det egentligen? Kan man hitta det i Skåne månntro?
 
Bildgåta aake 25

Tre vanliga växter och djur från mina jämtländska hemtrakter. Alla bör vara mycket lätta och får ses som uppvärmning!
Först här del av en blomma. Art?
 

Bilagor

  • aake 25.jpg
    aake 25.jpg
    57.7 KB · Visningar: 213
aake 26

Lär nog finnas enstaka ex även söder om Dalälven. Art?
 

Bilagor

  • aake 26.jpg
    aake 26.jpg
    48 KB · Visningar: 211
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.