Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Biologisk bildgåta

Produkter
(logga in för att koppla)

aake

Aktiv medlem
Litet djur som promenerar på ett större djur, vilket vid fototillfället har en nära fysisk relation till min hustru. Vad är det lilla djuret? Ordning i djurriket duger som svar. Större bild med mer detaljer på begäran./Åke
 

Bilagor

  • kopia av i, 3 poäng.jpg
    kopia av i, 3 poäng.jpg
    51.9 KB · Visningar: 4,503
aake skrev:
Litet djur som promenerar på ett större djur, vilket vid fototillfället har en nära fysisk relation till min hustru. Vad är det lilla djuret? Ordning i djurriket duger som svar. Större bild med mer detaljer på begäran./Åke

Loppa, om loppor är en ordning?

/Inte Linné

Edit: Eh förresten, snytbagge!
 
Men snytbaggarna springer väl på det mesta när dom far omkring. Tar det på siluetten...
Fast jag måste tillstå att bilden inte säger mycket.
Om det har mer med hustrun att göra eller med djuret som tydligen finns på bild är ju svårt att se.
Kanske lite mer hjälp behövs.
Mvh/-Anders
 
Detta är svårt och det är uppenbart att hjälp behövs, men den kommer först i morgon (i väntan på fler vilda gissningar)./Åke
 
Hej

Ser ut som ett kvalster som tillhör spindeldjuren.

Skulle kunna vara kvalster på en fågelspindel.



Snytbagge är det inte.

MVH

Omar Brännström
 
Senast ändrad:
Hej

En snytbagge är en skallbagge och det är det inte. Går normalt inte runt på djur.

Kvalster!

MVH

Omar Brännström
 
Hej

Jag tycker vi skall försöka komma ner på artnivå :) :) :)

Kanske rovkvalster

MVH


Omar Brännström
 
Omar skrev:
Hej

Ser ut som ett kvalster som tillhör spindeldjuren.

Skulle kunna vara kvalster på en fågelspindel.



Snytbagge är det inte.

MVH

Omar Brännström

Lysande Omar! Första öppnade rätta lösningen, mkt ärofullt.

Tordyveln promenerar i min hustrus hand och kvalstret sitter bakom skalbaggens framben. Trots att det handlar om spindeldjur så får dessa kvalster som immaturer hålla till godo med sex tassar. Enligt min ngt åldrade referenslitteratur så handlar det här inte om parasitism utan kvalstren utnyttjar tordyvlarna som transportmedel.
Många fler biologiska gåtor på lager, om intresse finns.

Tack för god kamp!/Åke
 

Bilagor

  • i, 1 poäng.jpg
    i, 1 poäng.jpg
    48.1 KB · Visningar: 4,086
:--)

Nej Niclas. Det var jag som sladdrade i telefon, tog en citatknapp ur högen bara samtidigt och klippte fel. Rätt ska vara rätt. Rättelse : .

Niclasfoto skrev:
Liknar inte mycket tycker jag,, el.../olika "Snytbaggar"? MVH Niclas, [/B][/QUOTE]
 
Det enda litet kryp jag är ganska säker på är mygg, knott, svidare, o s v.
Att sen snytbaggar av olika slag hoppar på mig på sommaren vet jag inte. För så jäkla träig är man väl inte. Bor ju i skogen i o f s.
-Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.