** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Billiga polfilter, något att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad111027

Avslutat medlemskap
Jag är sugen på ett polfilter och undrar om man vågar köpa ett polfilter av totalt okänt märke för 100,- på tradera eller om man måste lägga minst en femhundring för att få något vettigt?

Bör tillägga att jag är nybörjare så jag nöjer mig med lite.

Största skillnaden är i antireflexbehandlingen, och ibland kan man ha tur med billigare prylar. Ofta inte.

Största skillnaden du SER är en sänkt kontrast över hela bilden, och kanske t.o.m direkta solkatter av speglingar mellan objektivets främsta linsyta och filtret...

"prisvärt" är alltid beroende på personlig åsikt, så det är lite svårt att svara... Jag har många dyra filter, och jag kan säga att det gör en del skillnad. Jag har också många billiga filtertyper, och det är inte alltid jag kan säga att en bild hade blivit (tekniskt) bättre med ett dyrare (och bättre) filter. Men jag chansar inte - om det är viktigt.

Det viktiga är att du inte köper ett linjärt filter, det måste stå "cirkular" på filtret... Annars kan din ljusmätning bli lite förvirrad.

Inte mycket hjälp, men håll till godo... :)

Tack för era svar. Tror nästan jag slår till på ett billigt filter från tradera, en säljare skriver "Som i alla mina auktioner är det öppet köp. Är ni inte nöjd när ni sett/provat filtret har ni bytes rätt 3 dagar och ni står för returfrakten."

Win win situation... Är filtret bra så har jag snålat in några hundringar jag kan lägga på annat, är det dåligt så kan jag returnera filtret.

Både ljusmätningen och AF passerar genom ett linjärt polariseringsskikt till inuti kameran, men i de flesta fall då man använder ett polariseringsfilter så är det tillräckligt ljust för AF i vilket fall som helst - men visst blir känsligheten sämre.

Tack för era svar. Tror nästan jag slår till på ett billigt filter från tradera, en säljare skriver "Som i alla mina auktioner är det öppet köp. Är ni inte nöjd när ni sett/provat filtret har ni bytes rätt 3 dagar och ni står för returfrakten."

Win win situation... Är filtret bra så har jag snålat in några hundringar jag kan lägga på annat, är det dåligt så kan jag returnera filtret.
Det är ju inte lönt, att returnera kostar väl lika mycket som filtret i sig.

Och JA det gör skillnad mellan ett bra & sämre polfilter.
Stor eller liten, tja det syns på bilderna i alla fall.

Jag för min del har bara dåliga erfarenheter av billiga polfilter. Det är en sak om man har filter mest för skydd (även om det har sina negativa effekter) men ett polfilter som man köper för att uppnå något med sina bilder förstår jag inte om man vill spara 3-400 spänn. Då är det bättre att vänta och spara.

Tycker jag utifrån mina personliga erfarenheter av allt skit som inte borde få kallas polfilter.

Det är ju inte lönt, att returnera kostar väl lika mycket som filtret i sig.

Och JA det gör skillnad mellan ett bra & sämre polfilter.
Stor eller liten, tja det syns på bilderna i alla fall.

Nja, frakten för ett litet filter i ett vadderat kuvert överstiger nog knappast 15,-

Som nybörjare så är det lite svårt att förstå skillnaden på billigt och dyrt i vissa fall. Jag har tex ett snorbilligt objektiv som mer erfarna fotografer verkar tycka är rent skräp men som jag är rätt nöjd med.

Min uppfattning är att det inte skiljer något nämnvärt i skärpan när det gäller vanliga filter MEN kan göra det när det gäller polaroidfilter.

Då är det väl bättre att avstå, man får bättre effekt i vilket bildbehandlingsprogram som helst på 2 sekunder än med ett billigt polfilter. DET är billigt.

Utom reflexsläckningen då, men billiga polfilter kan ändå vara kassa på det också.

Det är en jävla skillnad på "prisvärde" med ett billigt objektiv som gör sitt jobb och ett billigt polfilter som inte gör det.

Jag har ärvt en ofantlig massa gamla blandade filter av rätt gammal årgång. Jag provade ett polfilter för första gången idag på min D40 med kitobjektiv. Det är ett filter av märket Helikor och jag har ingen aning om det är ett billigt filter eller inte. Jag är nöjd med resultatet i alla fall.

Så här blev bilden direkt ur kameran utan någon som helst redigering. Bra tryck i den blå himlen tycker jag.

Någon som vet om Helikor är ett kvalitetsfilter eller inte?

/Kim

Bilagor

• huset.jpg
    huset.jpg
    49.3 KB · Visningar: 339
Köp du ett billigt för att testa om du gillar polfilter. Inget vett i att lägga många hundralapper till ett filter till en kitglugg och det är där du ska använda det.

När du sedan köper dyrare gluggar har dom förmodligen en anan filterdiameter och du måste ändå köpa nytt.

Visst funkar dom men dom brukar vara lite klumpigare och kanske inte lika hållbara.

Tack för alla svar. Har hur som helst köpt ett billigt polfilter till mitt ef-s 17-85 is, får se hur det funkar. Är det helkasst så får jag väl anväda det som drinkunderlägg och köpa ett dyrare polfilter av något välkänt märke. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar