Annons

Billiga bakgrunder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclas:
Många bra tips jag tackar för. Dock är jag ute efter en mobil lösning att bära med mig... Sedan blir det helt klart pappersfonder i olika valörer när jag har ett ställe att vara på.

Vilka färger jag ska välja har jag fortfarande lite problem med... Neutralgrå kanske är den bästa att starta med om man ska belysa fonden. Sedan kanske en "skitigare brun" funkar och kritvit samt kolsvart...? (jag vill börja med enfärgat)

Peter:
Smart idé =o) Om det skulle funka perfekt i praktiken så är det ju en klockren grej!

Tänk att kunna erbjuda kunden valfri bakgrund - i efterhand! (snacka om att det lär bli ytterligare beslutsångest...) hehe.

Mvh /Peter

Ja, enfärgat är bra att börja med. Det du snart kommer att märka är att ljuset (beroende på vad du använder).. faller av fort utanför modellen. Det gör att en grå bakgrund lätt kan bli/göras helt svart. En grå bakgrund kan också ljussatt bli ljusare än den "är"..

Ett bra förslag är att ljussätta bakgrunden i förhållande till modellen och utsnittet. Då slipper man den ofta så platta bakgrunden som så lätt är fallet när man inte modelerar med ljuset på den. Men det kan ju såklart också det vara en idé;)!

En skitig brun ruskigt låter bra. Svart också,, Neutralt grå blir lätt lite tråkigt kanske, men som sagt ett bra utgångsläge om du leker med ljuset på den!

MVH Niclas,

bluescreen

...faktum är att jag just håller på att bygga en studio med en blå fond.
här är en länk till speciell mjukvara man kan använda.
http://www.digitalanarchy.com/
jag har testat lite med color-randge i PS och det duger bra för mig - än så länge - har ej testat motiv med yvigt hår än...

peter

en reflektering angående bluescreen. Borde man inte lägga på den articifiella bakgrunden i ett nytt lager, och välja rätt blandningsläge så man får med intensiteten från ljuset på bluescreenen? På så vis så kan man i alla fall ljussätta bakgrunden "rätt" från början.

Personligen så håller jag mig nog till riktiga bakgrunder :)

Det gör att en grå bakgrund lätt kan bli/göras helt svart. En grå bakgrund kan också ljussatt bli ljusare än den "är"..

[/B]

Vill ocå påpeka att jag tycker en grå bakgrund är bland det absolut svåraste att fota med..

En blå är enklare..

En grå är känslig för felsteg, en blå förlåter mycket..

Pratar om fotograferimg nu, och inte photoshoppande..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar