Annons

Billig systemkamera för "nybörjare"

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kunde inte låta bli att göra ett litet test. Hittade ett paket billiga alkaliska Co Tech-batterier i kylskåpet. Satte i dessa i min K-x och nu får jag krypa till korset med mitt tidigare påstående (måste varit ett urgammalt paket batterier jag testade med förra gången). Tog 20 bilder-grön batteriindikator, tog 20 bilder till med blixt-grön indikator, filmade en minut och körde en del LV-grön indikator (indikatorn droppade inte ens ner till orange, som den annars temporärt kan göra när man kör LV och har grön indikator). Alltså, ministudien tyder på att man även med alkaliska billighetsbatterier kan få ut ett betydande antal bilder innan batteriindikatorn till slut hamnar på rött.

Jag kunde inte låta bli att göra ett litet test. Hittade ett paket billiga alkaliska Co Tech-batterier i kylskåpet. Satte i dessa i min K-x och nu får jag krypa till korset med mitt tidigare påstående (måste varit ett urgammalt paket batterier jag testade med förra gången). Tog 20 bilder-grön batteriindikator, tog 20 bilder till med blixt-grön indikator, filmade en minut och körde en del LV-grön indikator (indikatorn droppade inte ens ner till orange, som den annars temporärt kan göra när man kör LV och har grön indikator). Alltså, ministudien tyder på att man även med alkaliska billighetsbatterier kan få ut ett betydande antal bilder innan batteriindikatorn till slut hamnar på rött.

Har aldrig klagat på Pentax som märke -tvärtom ! Men batterilösning med AA är inget vidare,oavsett märke tycker jag.

Jag har mycket goda erfarenheter av Pentax, baserat på min första systemkamera som var en K200. Den hade otroligt mycket att ge för pengarna, ett ordentligt shassie, bildstabilisering i huset, tätning mot fukt och damm, AA-batteridrift osv osv
Nu känner jag iofs inte till K-x, men nu när K5:an är på banan och presterar mycket bra, så är du inte fast i nybörjarsegmentet den dag du känner för att uppgradera.
Pentax har inte samma livliga marknad för begagnade objektiv och annan kringutrustning som canikon, men detta betyder inte så mycket eftersom denna marknad ofta har priser på en orimlig nivå jämfört med nypriser från exvis England.

Mina råd:
Sila bort en hel massa dissande från rabiata canikon-chauvinister. Det är som att fråga en HD-frälst om det är OK med en Kawasaki.
Läs många seriösa tester, dvs som är omfattande, sakliga och opartiska. Skippa Bonniers fototidning och dylikt.

Känn, pilla, kläm, prova! Det finns många aspekter på ergonomi, mått, vikt, knappars befintlighet och placering, menysystem etc. Det är som med gevär, pilbåge eller verktyg, vissa passar mig, andra passar någon annan.
När jag tar i en kamera vill jag att den ska kännas välbyggd och gedigen. Gärna lite tung men aldrig spröd och plastig. Vet inte hur det är nu, men 2008 var det bara Pentax i 5000-kronorsklassen, som enligt min uppfattning kändes som en riktig kamera.

Välj med omsorg så blir du nog nöjd vilket märke valet än faller på.
Lycka till!
Nu tillhör jag inte dessa rabiata canikon-chauvinister och kommer aldrig att göra det heller ! MVH.

Nu tillhör jag inte dessa rabiata canikon-chauvinister och kommer aldrig att göra det heller ! MVH.

Där var ingen hänsyftning på dig.
Jag är själv vansinnigt förtjust i min EOS 7D, för vad den kan - inte för vad den heter.
Det finns dock extrema falangister som inte argument biter på, som vägrar erkänna styrkor hos andra märken. T ex vifta bort fördelen med ett vädertätat kamerahus med "hur ofta tappar man kameran i en pöl?"
Jag ville bara göra trådstartaren uppmärksam på att alla råd inte vilar på saklig grund, utan ibland på stark aversion mot andra märken än ens eget.

Där var ingen hänsyftning på dig.
Jag är själv vansinnigt förtjust i min EOS 7D, för vad den kan - inte för vad den heter.
Det finns dock extrema falangister som inte argument biter på, som vägrar erkänna styrkor hos andra märken. T ex vifta bort fördelen med ett vädertätat kamerahus med "hur ofta tappar man kameran i en pöl?"
Jag ville bara göra trådstartaren uppmärksam på att alla råd inte vilar på saklig grund, utan ibland på stark aversion mot andra märken än ens eget.

Det förstod jag ! Ville bara klargöra att jag inte är märkesfanatiker ! Ha en God Jul ! MVH.

Röstar också på K-X, tänkte själv köpa en sådan innan det blev Canon (anledningen var objektivutbud). Den är förvånandsvärt mycket skön i handen och känns dessutom mer robust än en Canon XXX eller Nikon 3100. AA batterier kan i vissa fall vara en nackdel. Men det tror jag inte idag. Förr var det två problem med NIMH jämfört med dessa polimer varianter. Den ena var att de laddades ur relativt fort. Så må man fick ladda om dem ungefär innan man ville använda dem. Men det har löst sig med Sanyo, GP etc. varianter som håller över 90% av laddningen. Det andra problemet var att de inte kunde laddas ur lika snabbt som en polymer variant. Men då en K-X eller de flesta DSLR inte kräver att man ska dra ur mycket ström på en gång så är det inte heller ett problem.

Oj ! Såg att NetOnNet börjat sälja Pentax igen,både kameror och objektiv ! Dom hade Kx där med kitoptik för 4990kr.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto