Jag har mycket goda erfarenheter av Pentax, baserat på min första systemkamera som var en K200. Den hade otroligt mycket att ge för pengarna, ett ordentligt shassie, bildstabilisering i huset, tätning mot fukt och damm, AA-batteridrift osv osv
Nu känner jag iofs inte till K-x, men nu när K5:an är på banan och presterar mycket bra, så är du inte fast i nybörjarsegmentet den dag du känner för att uppgradera.
Pentax har inte samma livliga marknad för begagnade objektiv och annan kringutrustning som canikon, men detta betyder inte så mycket eftersom denna marknad ofta har priser på en orimlig nivå jämfört med nypriser från exvis England.
Mina råd:
Sila bort en hel massa dissande från rabiata canikon-chauvinister. Det är som att fråga en HD-frälst om det är OK med en Kawasaki.
Läs många seriösa tester, dvs som är omfattande, sakliga och opartiska. Skippa Bonniers fototidning och dylikt.
Känn, pilla, kläm, prova! Det finns många aspekter på ergonomi, mått, vikt, knappars befintlighet och placering, menysystem etc. Det är som med gevär, pilbåge eller verktyg, vissa passar mig, andra passar någon annan.
När jag tar i en kamera vill jag att den ska kännas välbyggd och gedigen. Gärna lite tung men aldrig spröd och plastig. Vet inte hur det är nu, men 2008 var det bara Pentax i 5000-kronorsklassen, som enligt min uppfattning kändes som en riktig kamera.
Välj med omsorg så blir du nog nöjd vilket märke valet än faller på.
Lycka till!