Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Billig systemkamera för "nybörjare"
- Trådstartare rcane
- Start datum
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Hej, jag söker en bra och billig kamera för runt 4000-5000.
Jag har letat runt och kommit fram till att Pentax K-X verkar vara en bra kandidat.
Vad tror ni?
Jag har fotat med med system.
Om du vill ha en mycket bra billig kamera så titta hellre på Nikon D3100,det är utan tvekan den bästa "nybörjar" kameran.Dessutom hittar du fler objektiv till den inom rimliga prisklasser.Den Pentax du har kikat på har dessutom dålig batterilösning-4st AA batterier så kostnad för batterier plus laddare tillkommer.och med bra kvalite är du snart uppe vad en D3100 kostar.MVH.
http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/vi-har-provat-nikon-d3100-1.368341.html
Fredrik183
Aktiv medlem
Jag har en K-x och tycker den fungerat bra. Den var prisvärd redan då den kom ut förra hösten, nu är ju priset ännu bättre. Onekligen mycket kamera för pengarna. Tänk dock på att du behöver uppladdningsbara batterier och laddare till den. Den är kinkig med batterierna och går inte bra på vad som helst. Sanyo eneloope är ett stalltips, inte helt lätt att få tag på. Conrad vet jag har haft. Min kör jag på Varta ready2use, men de uppfattar jag som sämre än eneloop. Men det fungerar, finns billigt på Clas Ohlson. Annars går kameran som ett skott på Energizer lithium engångsbatterier. Vanliga AA-batterier förbrukar den på nolltid, man kan egentligen inte säga att den fungerar med sådana batterier.
rcane
Ny medlem
Om du vill ha en mycket bra billig kamera så titta hellre på Nikon D3100,det är utan tvekan den bästa "nybörjar" kameran.Dessutom hittar du fler objektiv till den inom rimliga prisklasser.Den Pentax du har kikat på har dessutom dålig batterilösning-4st AA batterier så kostnad för batterier plus laddare tillkommer.och med bra kvalite är du snart uppe vad en D3100 kostar.MVH.
http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/vi-har-provat-nikon-d3100-1.368341.html
Nackdelen är ju dock att den blir typ 1000 kr dyrare än pentaxen
Fredrik183
Aktiv medlem
Något som kanske är värt att känna till med D3100 är att den saknar spegeluppfällning. Om man behöver detta beror ju på hur man kommer att fotografera. Ovärderligt om det behövs.
stefanlindmark
Aktiv medlem
Jag köpte också en Pentax K-x som första systemkamera. Har haft 3 st digitala kompaktkameror tidigare, men ville ha något som tar bra bilder även i sämre ljus (och helst utan blixt). Jag lade ned rejält med tid att läsa på olika modeller inför en USA-resa och fastnade hårt för K-x.
Prioriterade så här: hellre en lite billigare kamera för att få pengar över för att köpa objektiv. Känns som om hela grejen med systemkamera går lite förbi om jag skulle blåst hela kassan på ett dyrt kamerahus och sedan bara gått runt med kitobjektivet på magen under överskådlig tid.
Jag tyckte att K-x var lätt att komma igång med som nybörjare. Gick bokstavligt talat från butiken rakt ut på gatan och började fota. Samtidigt erbjuder den enormt mycket möjligheter till inställningar om man vill utvecklas.
Kameran ger riktigt bra bilder och jag har verkligen kunna uppnå målet att kunna fota inomhus utan blixt. En viktig faktor för mig var att K-x hade bäst ljuskänslighet i prissegmentet och jag har tagit fullt användbara bilder upp till ISO 6400. För en f.d. kompaktkameraanvändare är det ren science-fiction.
Att det är är vanliga AA-batterier ser jag som en ren fördel. Till nöds går det ju att få tag på reservbatterier precis var som helst. Batterierna är ingen större kostnad. För 200 kr på Teknikmagasinet får du en uppsättning med 4 st GP ReCyko (nya generationens urladdningsfria NiMH-batterier) + laddare. Smidigt för mig, då samma batterier passar både i kameran och min externa blixt.
En annan bra detalj med K-x är att antiskakfunktionen fungerar med alla objektiv eftersom den mekanismen sitter i själva kamerahuset. Tänkte inte så mycket på det före köpet, men uppskattar verkligen den placeringen nu när jag har köpt ett par äldre objektiv som automatiskt "blir bildstabiliserade" på kameran.
När jag läste den review om D3100 som Richard Butler nyss publicerade (på en annan webbsite) ser K-x fortfarande ut att stå pall bra och då är den ändå någon tusenlapp billigare. Men D3100 är säkert också en väldigt trevlig kamera.
Prioriterade så här: hellre en lite billigare kamera för att få pengar över för att köpa objektiv. Känns som om hela grejen med systemkamera går lite förbi om jag skulle blåst hela kassan på ett dyrt kamerahus och sedan bara gått runt med kitobjektivet på magen under överskådlig tid.
Jag tyckte att K-x var lätt att komma igång med som nybörjare. Gick bokstavligt talat från butiken rakt ut på gatan och började fota. Samtidigt erbjuder den enormt mycket möjligheter till inställningar om man vill utvecklas.
Kameran ger riktigt bra bilder och jag har verkligen kunna uppnå målet att kunna fota inomhus utan blixt. En viktig faktor för mig var att K-x hade bäst ljuskänslighet i prissegmentet och jag har tagit fullt användbara bilder upp till ISO 6400. För en f.d. kompaktkameraanvändare är det ren science-fiction.
Att det är är vanliga AA-batterier ser jag som en ren fördel. Till nöds går det ju att få tag på reservbatterier precis var som helst. Batterierna är ingen större kostnad. För 200 kr på Teknikmagasinet får du en uppsättning med 4 st GP ReCyko (nya generationens urladdningsfria NiMH-batterier) + laddare. Smidigt för mig, då samma batterier passar både i kameran och min externa blixt.
En annan bra detalj med K-x är att antiskakfunktionen fungerar med alla objektiv eftersom den mekanismen sitter i själva kamerahuset. Tänkte inte så mycket på det före köpet, men uppskattar verkligen den placeringen nu när jag har köpt ett par äldre objektiv som automatiskt "blir bildstabiliserade" på kameran.
När jag läste den review om D3100 som Richard Butler nyss publicerade (på en annan webbsite) ser K-x fortfarande ut att stå pall bra och då är den ändå någon tusenlapp billigare. Men D3100 är säkert också en väldigt trevlig kamera.
PeterEskilsson
Aktiv medlem
Glöm inte att klämma o känna på kamera innan du köper. Oerhört värdefullt att det känns bra, eftersom det genereras direkt i fotoglädje..
and30ers
Aktiv medlem
Här har du några billiga systemkameror i paket med kitobjektiv. Priser från cameranu.nl/en
4.210kr Pentax K-x + 18-55
6.050kr Pentax K-r + 18-55
3.480kr Sony A390 + 18-55
5.130kr Sony NEX 5 + 18-55 OSS
4.910kr Nikon D3100 + 18-55 VR
5.130kr Nikon D5000 + 18-55 VR
6.460kr Nikon D90 + 18-55 VR
5.040kr Canon 500D + 18-55 IS
6.140kr Canon 550D + 18-55 IS
rcane
Ny medlem
Det blir nog en Pentax K-x. Fanns ett bra erbjudande på webhallen och Pixmania.
http://www.webhallen.com/hemelektro...5-5.6_al_lens_50099_carry_case_4_gb_sdhc_card
http://www.webhallen.com/hemelektro...5-5.6_al_lens_50099_carry_case_4_gb_sdhc_card
sarnor
Avslutat medlemskap
Här har du några billiga systemkameror i paket med kitobjektiv. Priser från cameranu.nl/en
Något speciellt skäl till att du utelämnade Canon 1000D + 18-55 IS, som ju är dryga 1000 lappen billigare än Canon 500D + 18-55 IS?
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Kör på Pentax, dom verkar trevliga!
AS365
Aktiv medlem
Jag tycker tvärtom att lösningen med AA-batterier är alltigenom fördelaktig; man köper en uppsättning batterier plus laddare av bra kvalitet till halva priset av vad ett "specialbatteri" kostar. Dessa AA har ofta längre drifttid än specialbatteriet. Om man ändå befinner sig i knipa och går tom på batterispänning är räddningen aldrig längre bort än närmaste bensinstation, kiosk, mataffär etc var du än befinner dig i världen. Kameratillverkarna går miste om att sälja sina svindyra specialbatterier men pentaxianen är bara glad!
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Jag tycker tvärtom att lösningen med AA-batterier är alltigenom fördelaktig; man köper en uppsättning batterier plus laddare av bra kvalitet till halva priset av vad ett "specialbatteri" kostar. Dessa AA har ofta längre drifttid än specialbatteriet. Om man ändå befinner sig i knipa och går tom på batterispänning är räddningen aldrig längre bort än närmaste bensinstation, kiosk, mataffär etc var du än befinner dig i världen. Kameratillverkarna går miste om att sälja sina svindyra specialbatterier men pentaxianen är bara glad!
Det där var ju till att ta i ! Har själv haft en Pentax med denna batterilösning med AA och det är rent ut sagt skit ! Ligger dom oanvända ett tag så laddar dom ur sig själv, och argumentet med närmasta kiosk håller inte heller-det blir ju dyrt i längden att köpa vanliga AA-batterier stup i kvarten för att de uppladdningsbara tagit slut ! Pentax har ju nu med K-R själv gått ifrån denna sjaskiga batterilösning eftersom folk inte ville ha det ! MVH.
Fredrik183
Aktiv medlem
Ligger dom oanvända ett tag så laddar dom ur sig själv
Det gäller med den äldre typen av batterier, med den nya typen med låg självurladdning funkar det finfint, de laddar inte ur sig nämnvärt, och för praktiskt bruk saknar den låga självurladdningen helt betydelse med dessa.
Eneloope, Varta ready2use, GePe recyko mfl är av denna typ. Man skall absolut se till att man skaffar sådana batterier.
Däremot ställer jag mig lite tveksam till argumentet att man kan köpa batterier till en K-x i närmsta kiosk. Sådana batterier man hittar där ger inte många bilder innan kameran dör igen, det är i alla fall min erfarenhet. Det är inte ens säkert att kameran startar överhuvudtaget om man har otur.
and30ers
Aktiv medlem
Något speciellt skäl till att du utelämnade Canon 1000D + 18-55 IS, som ju är dryga 1000 lappen billigare än Canon 500D + 18-55 IS?
Japp, 1K billigare men 4K sämre.
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Det gäller med den äldre typen av batterier, med den nya typen med låg självurladdning funkar det finfint, de laddar inte ur sig nämnvärt, och för praktiskt bruk saknar den låga självurladdningen helt betydelse med dessa.
Eneloope, Varta ready2use, GePe recyko mfl är av denna typ. Man skall absolut se till att man skaffar sådana batterier.
Däremot ställer jag mig lite tveksam till argumentet att man kan köpa batterier till en K-x i närmsta kiosk. Sådana batterier man hittar där ger inte många bilder innan kameran dör igen, det är i alla fall min erfarenhet. Det är inte ens säkert att kameran startar överhuvudtaget om man har otur.
Hade som jag sade i tråden ovan en Pentax K200D där batterierna tog slut,köpte nya i närmsta kiosk.När änligen,efter 10 försök kameran ville starta kunde jag ta 20 bilder så var dom slut.Så mitt råd till trådskaparen är att tänka om-köp en K-r då istället.Du kommer att bli mycket arg på din "billiga" kamera annars !
AS365
Aktiv medlem
Hej, jag söker en bra och billig kamera för runt 4000-5000.
Jag har letat runt och kommit fram till att Pentax K-X verkar vara en bra kandidat.
Vad tror ni?
Jag har fotat med med system.
Jag har mycket goda erfarenheter av Pentax, baserat på min första systemkamera som var en K200. Den hade otroligt mycket att ge för pengarna, ett ordentligt shassie, bildstabilisering i huset, tätning mot fukt och damm, AA-batteridrift osv osv
Nu känner jag iofs inte till K-x, men nu när K5:an är på banan och presterar mycket bra, så är du inte fast i nybörjarsegmentet den dag du känner för att uppgradera.
Pentax har inte samma livliga marknad för begagnade objektiv och annan kringutrustning som canikon, men detta betyder inte så mycket eftersom denna marknad ofta har priser på en orimlig nivå jämfört med nypriser från exvis England.
Mina råd:
Sila bort en hel massa dissande från rabiata canikon-chauvinister. Det är som att fråga en HD-frälst om det är OK med en Kawasaki.
Läs många seriösa tester, dvs som är omfattande, sakliga och opartiska. Skippa Bonniers fototidning och dylikt.
Känn, pilla, kläm, prova! Det finns många aspekter på ergonomi, mått, vikt, knappars befintlighet och placering, menysystem etc. Det är som med gevär, pilbåge eller verktyg, vissa passar mig, andra passar någon annan.
När jag tar i en kamera vill jag att den ska kännas välbyggd och gedigen. Gärna lite tung men aldrig spröd och plastig. Vet inte hur det är nu, men 2008 var det bara Pentax i 5000-kronorsklassen, som enligt min uppfattning kändes som en riktig kamera.
Välj med omsorg så blir du nog nöjd vilket märke valet än faller på.
Lycka till!
stefanlindmark
Aktiv medlem
Pentax har ju nu med K-R själv gått ifrån denna sjaskiga batterilösning eftersom folk inte ville ha det !
Pentax har gjort en förändring, men inte gått ifrån AA. Pentax skickar med ett specialbatteri till K-r, men det går också att ladda en hållare med 4 st AA och fortfarande använda standardbatterier.
http://www.pentax.co.uk/en/digital-slr/pentax-kr.htmlVersatile dual-power-source design
In addition to the rechargeable Lithium-ion battery, which allows the photographer to capture 470 images (with 50% flash), the K-r can also be powered by 4 AA-size batteries using an optional accessory, which removes worries about unexpected battery shortage, especially on the road.
(Är det bara jag som upplever problem att bifoga bilder till inlägg?)
Bilagor