Annons

billig robust kamera för barn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min grabb, 8 år, använder min gamla Canon G3 och har gjort så i ett år... Han har tappat den en eller två gånger, men inget allvarligt - och G3:an är fortfarande i toppform. Olympus My 1050 är vattentät och tåler att tappas från 1.5 meter. Köper du en av de tidigare i den serien begagnat (tror att serien hette 770 eller 775 eller nummerna där omkring) borde du kunna hitta ett billigt exemplar.

Jan

är det någon som känner till om det finns någon liten, robust och billig digitalkamera som barn kan använda?

Generellt är ju billiga kameror inte så robusta, även om jag upplevt att t ex Canons billigaste modeller är hyfsat tåliga. De förstärkta kamerorna från Olympus och Pentax är dyrare, om man som Ranger säger inte hittar någon begagnad.

Nu skriver du ju inte hur gammalt ditt barn är, men "liten" beror på lite barnets storlek och så, min dotter som är 5 vill ha en kamera som har ett bra grepp, de minsta små platta passar inte henne. Hon har en Canon A460 idag, men den har andra brister.

En kamera som verkar riktigt bra och kostar 1350 kr är Canons 590IS,
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A590IS. FÖrutom att den är bra att hålla har den bildstabilisering vilket gör att barnet ju får fler skarpa bilder. Panasonic har också ett par billiga modeller med bildstabilisering.

Jag tycker man generellt kan vara lite noggrann när man väljer kamera även till mindre barn om de tycker foto är roligt, alltför många köper den billigaste långsamma skitkameran man hittar. Min dotter älskar att fota, blev utsedd till dagisavdelningens fotograf och förtjänar en kamera som passar hennes behov. Det innebär:
- hyfsad batteritid (A460 är usel där)
- bra grepp så den inte halkar runt
- bra zoomreglage (A460/470 har en dum lösning för zoomningen)
- gärna bildstabilisering
- inte för långsam (Nikons billigaste är t ex plågsamma, det är inte kul för barn heller att hela tiden missa det där roliga som dök upp).

För att undvika tappade kameror kan jag också rekommendera halsrem...

Pentax optio W30 kan kanske vara ett alternatv, vädertätad och extra robust. Objektivet sticker inte ut från kameran vilket borde göra den extra tålig. Kostar ca 1500:-

tack för svaren! det där med att kameran ska vara snabb är ju absolut viktigt. min son är 4 så det krävs ju lite direktrespons! jag hade tänkt mig nåt under 1000 spänn så det blir nog att surfa runt på blocket tror jag! :)

Mina barn har fått leka med gamla Canon Ixus. En väldigt tålig kamera som går att hitta billigt på Blocket

Ex:

Ixus 800is för 1100:-
Ixus 400 för 700:-
Ixus 50 för 700:-
Ixus i för 599:-
Ixus 60 IS för 600:-
Ixus v2 för 320:-

Hej alla glada!

Jag tänkte köpa en kamera till min son, snart 2 år, helst hyffsad vidvinklig, fast optik, och det vore sjysst om det finns med fixfokus, alternativs att man kan stänga av af:en, så man slipper fördröjning.

Har ni några ideer?

/Oscar

Jag tänkte köpa en kamera till min son, snart 2 år, helst hyffsad vidvinklig, fast optik, och det vore sjysst om det finns med fixfokus, alternativs att man kan stänga av af:en, så man slipper fördröjning.
Tror det är svårt att hitta en digital kompaktkamera som funkar så, men kanske en mobiltelefon med ett par år på nacken skulle funka? Går säkert att hitta hur billigt som helst. Några av Sonyericssons modeller har ett linsskydd som funkar som av/på-knapp: öppna linsskyddet så är kameran på.

Hej alla glada!

Har ni några ideer?

/Oscar

Konica Revio C2, borde inte kosta många kronor om du hittar en begagnad.

Vad som helst på blocket för 200:- :)

Köpte en äldre CoolPix till min 4-åring för 150:-

Nu har hon en CoolPix L21 vilket hon trivs med, enkel billig och viktigast av allt ROSA :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto